Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Statul clarifica impozitarea cladirilor cu destinatie mixta

Autor: Conso |

Publicat in: IMM

 

Statul a clarificat modul in care se impoziteaza cladirile cu destinatie mixta, atat ca sediu de firma cat si ca locuinta. Astfel, daca intr-un imobil cu o astfel de destinatie suprafetele nu sunt clar delimitate, cat se aloca firmei si cat locuintei, decontarea utilitatilor va face diferenta.

Precizarile sunt cuprinse in Normele Codului Fiscal, modificate in acest scop. Noile norme au fost publicate in Monitorul Oficial in data de 21 martie 2016, cu doar zece zile inainte de expirarea termenului pentru depunerea declaratiilor privind impozitarea cladirilor la directiilor locale, adica 31 martie.

Impozitul pe o cladire cu destinatie mixta depinde de deducerea utilitatilor

Potrivit prevederilor documentului mentionat, in cazul unui imobil de locuit unde este inregistrat si un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, iar suprafetele folosite in scop rezidential si nerezidential nu sunt evidentiate distinct, impozitul se calculeaza conform art. 458 din Codul Fiscal, adica pentru nerezidential (cotele pentru firme), daca exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica.

In cazul in care nu de deduc cheltuielile cu utilitatile pe firma inregistrata la acel domiciliu, impozitul se calculeaza conform prevederilor art. 457 din Codul Fiscal, adica rezidential, sau pe persoana fizica.

Cheltuielile cu utilitatile sunt cheltuieli comune aferente imobilului, respectiv energia electrica, gaze naturale, termoficare, apa, canalizare, se mai precizeaza in document.

In plus, persoanele care detin cladiri mixte, unde spatiile nu sunt distincte si nu se deduc cheltuielile, vor declara acest lucru pe propria raspundere, fara sa fie obligati sa aduca documente justificative, cum ar fi actul de proprietate, raportul de evaluare etc.

Pentru cladirile in care firma este delimitata de locuinta, este necesar raportul de evaluare


Pe de alta parte, in cazul in care spatiile dintr-un imobil sunt clar delimitate, de exemplu potrivit contractului de comodat sau de inchiriere, atunci impozitul va fi rezidential pentru suprafata de locuit si nerezidential pentru cea alocata activitatii economice. Asadar, in acest caz va fi necesar un raport de evaluare pentru toata cladirea, iar impozitul se va calcula, conform prorata, prin insumarea celui calculat pentru cladiri nerezidentiale pentru partea destinata sediului sau activitatii firmei sau PFA cu cel datorat pentru suprafata destinata locuintei.

Totodata, daca in cladire este inregistrata o societate sau PFA, dar nu se desfasoara activitate (conform unui certificat constatator de la registrul comertului, de exemplu), atunci impozitul este rezidential. Ramane, insa, conditia ca utilitatile sa nu se deduca pe firma respectiva.

Alte articole din IMM

IMM

Termen final pentru deconturile Start-up Nation 2017! Nu va fi prelungit!

Firmele participante in Programul Start-up Nation 2017 mai au doar trei saptamani pentru depunerea decontului de cheltuieli. Termenul limita maxim este 29 septembrie si nu va fi prelungit, anunta Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat. Citeste mai mult

Ajutoare de stat pentru firme! Ce sume pot obtine?

Firmele care desfasoara activitati de comert si servicii pot depune, in aceasta perioada, cereri de ajutoare de stat nerambursabile pentru promovarea produselor si dezvoltarea afacerii, in cadrul unui program al Ministerului pentru IMM-uri. Institutia a derulat un program similar si pentru microindustrializare. Citeste mai mult

Opinii recente

de Catalina Ipati Constantinescu

"Am avut un împrumut la Onnen care s-a cesionat la cei de la Tbi Credit. În data de 5. 10. 2018 am achitat suma comunicata ..."

Facebook