Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Avalansa de schimbari pentru firme de la 1 februarie


Data de 1 februarie vine cu multe schimbari pentru firme, dar si pentru persoanele fizice. Una dintre cele mai importante se refera la eliminarea celebrului Formular 088, de inregistrare in scop de TVA. Considerat un cosmar de catre companii, formularul a fost introdus la inceputul anului 2016 pentru a combate frauda in domeniul TVA.


Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a luat decizia eliminarii declaratiei in urma cu aproximativ doua saptamani la solicitarea Guvernului.

„Decizia a rezultat ca urmare a analizei procedurii de inregistrare in scopuri de TVA, prin care s-a constatat faptul ca o serie dintre informatiile solicitate erau furnizate de contribuabili prin intermediul altor formulare, precum si faptul ca in cadrul procedurii de evaluare, ANAF poate utiliza informatiile existente in bazele de date proprii sau care pot fi obtinute de la alte institutii prin intermediul schimbului de informatii”, se arata intr-un comunicat al ANAF.

Cum arata noile proceduri pentru codul de TVA?

Fiscul a publicat, cu doua zile inainte de intrarea in vigoare a noilor reguli de inregistrare in scop de TVA, noile proceduri pentru obtinerea codului de TVA si pentru anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA. Totodata, ANAF a stabilit si criteriile pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA. Toate aceste informatii sunt cuprinse intr-un proiect de Ordin care a fost postat pe site-ul institutiei.

„Procedura actuala privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, precum si procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a persoanelor impozabile care nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice care implica operatiuni in sfera de aplicare a TVA (...) presupune, pe de o parte, modificarea procedurii de evaluare, si pe de alta parte actualizarea aplicatiilor informatice si a modalitatii in care sunt utilizate informatiile detinute sau obtinute de ANAF, prin schimbul de informatii cu alte entitati”, se mai arata in comunicat.

Formularul 088 a fost puternic contestat de firme din cauza complexitatii si a volumului foarte mare de informatii solicitate. Mai mult, reprezentantii firmelor au sustinut ca multe dintre informatiile solicitate se aflau, in anumite forme, la dispozitia institutiilor statului.

Pe de alta parte, autoritatile au introdus si au insistat sa mentina formularul pentru a reduce frauda de tip „carusel” din domeniul TVA, avand in vedere ca Romania are cel mai mare decalaj de TVA din Uniunea Europeana (diferenta dintre TVA datorata si TVA efectiv incasata) de aproximativ 40%. 

Ramane de vazut in ce masura noile proceduri vor raspunde, pe de o parte, nevoii firmelor de simplificare si, pe de alta parte, reducerii evaziunii fiscale.

Ce schimbari mai intervin?

Tot de la 1 februarie intra in vigoare si noul regim de incadrare pentru microintreprinderi. Astfel, firmele care au avut venituri de pana la 500.000 euro la sfarsitul lui 2016 devin microintrerinderi de la 1 februarie 2017. Plafonul anterior era de 100.000 de euro. In plus, impozitul pe venit aplicat microintreprinderilor cu un singur salariat va fi redus de la 2% la 1%.

In acelasi timp, incepe si aplicarea legii care elimina cele 102 taxe, cele mai cunoscute fiind taxa radio-TV si timbrul de mediu.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - IMM


Termen final pentru deconturile Start-up Nation 2017! Nu va fi prelungit!

Firmele participante in Programul Start-up Nation 2017 mai au doar trei saptamani pentru depunerea decontului de cheltuieli. Termenul limita maxim este 29 septembrie si nu va fi prelungit, anunta Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat.

6 Septembrie 2018 | IMM

Ajutoare de stat pentru firme! Ce sume pot obtine?
Ajutoare de stat pentru firme! Ce sume pot obtine?

Firmele care desfasoara activitati de comert si servicii pot depune, in aceasta perioada, cereri de ajutoare de stat nerambursabile pentru promovarea produselor si dezvoltarea afacerii, in cadrul unui program al Ministerului pentru IMM-uri. Institutia a derulat un program similar si pentru microindustrializare.

30 August 2018 | IMM

S-a dat startul pentru accesarea fondurilor europene de catre fermieri

De la 1 august, tinerii fermieri si fermele mici pot depune cereri de finantare prin Programul National de Dezvoltare Rurala 2014 – 2020. Fondurile totale disponibile in 2018 prin submasurile 6.1 si 6.3 se ridica la 62,5 milioane de euro.

1 August 2018 | IMM

Firmele, tot mai putin interesate de creditul bancar

Firmele din Romania sunt optimiste cu privire la evolutia mediului de afaceri in acest an, insa raman prudente cand vine vorba sa apeleze la finantare externa. Mai mult, procentul celor care au declarat ca se autofinanteaza a crescut, in ultimul an, de la 75% la 79%. Creditul bancar insa, este in cadere libera.

20 Iulie 2018 | IMM

Mai multe articole