top banner

Simplificare confuza la CSALB

13 Septembrie 2016 | Autor: Conso

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor Bancare (CSALB) a anuntat simplificarea procedurilor pentru clientii care apeleaza la acest sistem pentru rezolvarea problemelor cu banca. In acelasi timp, insa, Centrul a esuat in a prezenta aceste simplificari pe intelesul celor pentru care a fost creat: clientii.
”In urma analizei dosarelor primite de Centrul SAL, a cerintelor consumatorilor, a cauzelor care constituie motivul declansarii litigiilor, Colegiul de Coordonare al CSALB a decis imbunatatirea procedurilor SAL, astfel incat acestea sa fie cat mai usor de inteles si de indeplinit de catre consumatori, comercianti si conciliatori. In acelasi timp, s-a urmarit si adaptarea procedurilor la tipologia litigiilor existente”, isi motiveaza Centrul initiativa.
Se elimina plafonul de 1.000 de lei
Una dintre putinele modificari usor de inteles pentru oricine este aceea ca la aceasta modalitate de solutionare a litigiilor cu banca va putea apela orice consumator, indiferent de suma pe care o implica litigiul. Pana acum nu erau acceptate la solutionare de catre CSALB cereri care implicau un prejudiciu mai mic de 1.000 de lei.
Si mai este clar faptul ca, de la inceperea activitatii cu clientii, in martie 2016, Centrul a primit doar 144 de cereri conforme de solutionare, din care mai putin de 20% au ajuns sa fie dezbatute de conciliatori. ”In 27 de cazuri, in care cererile au fost conforme si documentele  complete, s-au constituit dosare si au fost trimise la conciliatori. Dintre acestea, 18 sunt solutionate, iar 8 sunt in lucru. Alte 36 de cereri se afla in faza de filtru”, se mentioneaza in comunicat.
De aici incolo, insa, lucrurile se complica. Faza de Filtru, mentionata anterior, este prezentata ca fiind nou introdusa in cazul procedurii SAL finalizata cu propunerea unei solutii. ”Este faza in care dosarul este completat, ambele parti accepta sa intre in procedura, iar conciliatorul este confirmat de parti. Conciliatorului i se pune la dispozitie dosarul complet care sa-i permita analiza si pronuntarea Hotararii de Admisibilitate. Acesta este momentul in care incepe, efectiv, procedura de conciliere. Pana acum, conciliatorul se pronunta numai pe cererea consumatorului, fara a avea informatii de la comerciant”, se mentioneaza in comunicatul CSALB.
Informatia prezentata de CSALB distoneaza insa cu practica acestuia. In mai multe cazuri instrumentate la CSALB inca din urma cu cateva luni, aceasta a fost procedura urmata. In plus, ar fi fost chiar ridicol ca un conciliator sa analizeze un caz doar tinand cont de cererea consumatorului, fara a primi si punctul de vedere al bancii in legatura cu sesizarea respectiva.
Consumatorii pot fi reprezentati de asociatii doar la solutia propusa?
Mai departe, nimic nou. ”In continuare, oricare dintre parti se poate retrage din procedura in orice moment sau poate alege daca accepta sau nu solutia propusa. Implicarea in procedura nu exclude posibilitatea de a cere despagubiri printr-o procedura judiciara. Hotararea pe care conciliatorul o pronunta, ca urmare a acceptarii de catre parti a Notei de Solutionare, daca nu este atacata in termen de 15 zile, devine titlu executoriu”, se mai arata in comunicat.
Totusi, la aceasta varianta de solutionare alternativa a litigiilor, cu solutie propusa, mai apare o mentiune interesanta, si anume ca partile au dreptul sa aiba reprezentanti legali sau mandatati, iar consumatorii pot fi reprezentati si de asociatiile de consumatori. Aceasta ultima mentiune nu apare insa si in cazul procedurii cu solutie impusa. Din contra, se precizeaza foarte clar ca ”consumatorul poate fi asistat/reprezentat de un avocat al carui onorariu il suporta si, de asemenea, poate solicita ca judecata sa se faca si in lipsa.
Solutionare alternativa prin tribunal?
In plus, termenii folositi la procedura cu solutie impusa nu duc deloc cu gandul la solutionare alternativa, ci direct la instanta. Comunicatul CSALB vorbeste de ”judecata”, care are loc in cadrul unui ”Tribunal Arbitral”, precum si de constituirea unui Tribunal Special de recuzare a arbitrilor.
”In cazul Arbitrajului, partile au timp, inainte de constituirea Tribunalului Arbitral, sa decida daca raman in procedura cu solutie impusa sau aleg cealalta procedura, cu solutie propusa. (...) De asemenea, in cazul in care una dintre parti nu este de acord cu arbitrul desemnat de cealalta parte, se constituie un Tribunal Special in scopul solutionarii cererilor de recuzare a arbitrilor, format din primii trei cei mai in varsta conciliatori si doi supleanti”, se mentioneaza in comunicatul CSALB.
In plus, Centrul prezinta ca noutate faptul ca ”nu mai este obligatoriu ca toate documentele sa fie depuse pe suport hartie, ci exista acum posibilitatea ca acestea sa fie transmise pe e-mail”. Insa aceasta procedura era prevazuta de la inceput si, mai mult, in comunicatul anterior, reprezentantii Centrului se laudau ca au solutionat un caz exclusiv prin intermediul internetului.
Solutia pronuntata de Tribunalul Arbitral este obligatorie pentru parti, dar implicarea in procedura nu exclude posibilitatea de a cere despagubiri printr-o procedura judiciara.
In plus, procedura este gratuita pentru consumatori, indiferent de solutia aleasa, precizeaza CSALB.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite imobiliare

Credite imobiliare
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite imobiliare

Alte Articole

Dobânzi mai bune și un proces mai rapid pentru creditele ipotecare ING! Dobândă fixă de la 5,59% în primii 5 ani. Află condițiile!

Dobânzi mai bune și un proces mai rapid pentru creditele ipotecare ING! Dobândă fixă de la 5,59% în primii 5 ani. Află condițiile!

Să-ți cumperi o locuință este fără îndoială un pas important pentru oricine. Vestea bună este că dacă nu dispui de (toată) suma necesară și ai găsit deja locuința visurilor tale, poți aplica la creditul ipotecar ING cu dobândă fixă cuprinsă între 5.59% - 6.59% în primii 5 ani și ulterior variabilă.

12 Mar 2024 | Credite imobiliare
Batalie pe finantarea locuintelor eficiente energetic

Batalie pe finantarea locuintelor eficiente energetic

Marjele practicate de unele banci pentru creditele ipotecare verzi sunt apropiate de cele intalnite in cazul imprumuturilor cu garantie guvernamentala avand insa avantajul unei dobanzi fixe in primii ani sub IRCC.

06 Mar 2024 | Credite imobiliare
Dobanzile creditelor ipotecare bat pasul pe loc pe o piata inundata de lichiditate

Dobanzile creditelor ipotecare bat pasul pe loc pe o piata inundata de lichiditate

In conditiile in care sumele zilnice acumulate in facilitatea de depozit la BNR bat record dupa record, ROBOR la 6 luni a avut nevoie de 10 luni pentru a pierde un procent.

08 Feb 2024 | Credite imobiliare
Protectia debitorilor cu probleme este stipulata intr-o noua OUG

Protectia debitorilor cu probleme este stipulata intr-o noua OUG

Minsterul Economiei a elaborat un proiect de ordonanta de urgenta privind administratorii si cumparatorii de credite, urmarind transpunerea in legislatia interna a Directivei UE 2167/2021, proiect in care se regasesc si masuri concrete pentru protectia debitorilor.

23 Noi 2023 | Credite imobiliare

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul