Bancile sunt reticente sa accepte procedurile SAL

Solutionarea alternativa a litigiilor in domeniul bancar intampina inca probleme majore din cauza refuzului comerciantilor de a participa la procedura. Spre exemplu, la CSALB, din cele 293 de cereri conforme inregistrate, 185 au fost clasate, in general din cauza unor motive invocate de comercianti.


Directorul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), Liviu Fenoghen, a declarat, in cadrul unui eveniment de specialitate, ca societatile reclamate se folosesc de faptul ca au dreptul legal sa nu accepte procedura.

„Procedura este voluntara si depinde, pentru a se forma un dosar, de acordul comerciantului de a intra in procedura", a subliniat directorul CSALB.

Ce motive invoca bancile?

Reprezentantii Centrului spun ca, printre motivele invocate de comercinati la refuzul procedurii se numara faptul ca exista  un dosar inregistrat pe rolul instantei, sau au incercat sa contacteze direct consumatorul, au fost initiate procedurile de executare silita sau au facut mai multe oferte, dar toate au fost refuzate de consumator (anterior sesizarii de catre consumator a CSALB).

In aceste conditii, reticenta comerciantilor de a participa la procedurile SAL ramane una dintre principalele dificultati cu care se confrunta reprezentantii CSALB.

Alte dificultati se refera la reticenta partilor fata de procedura cu solutie impusa, la faptul ca reclamantii nu inteleg ca solutionarea e conditionat? de acceptul comerciantului, indiferent de procedura, dar si la reticenta consumatorilor fata de posibilitatea de solutionare a cererilor lor in cadrul Centrului.

Nici in asigurari nu exista deschidere

In domeniul nonbancar, comerciantii sunt, de asemenea, destul de reticenti la astfel de proceduri. Insa, spre deosebire de sectorul bancar, aici participarea comerciantilor la procedurile SAL este obligatorie, daca speta este acceptata de SAL-Fin.

Reprezentantii Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Nonbancar (SAL Fin) sustin ca cei care au apelat la astfel de proceduri au ales solutia impusa.

"Cred ca marea majoritate a persoanelor care a apelat la conciliere are acea dorinta de a-si rezolva cat mai rapid si definitiv o problema, de aceea a ales aceasta solutie. De partea cealalta insa, comerciantii manifesta reticenta", a declarat Claudiu Stanescu, membru coordonator in Colegiul entitatii.

Cu toate acestea, el sustine ca de la inceputul acestui an, numarul de cereri a crescut semnificativ fata de finalul anului trecut.

"Conform datelor valabile la 17 februarie 2017, am primit 72 de cereri de conciliere, iar din acestea 27 au fost solutionate deja. Mare parte din aceste rezultate s-au intamplat dupa 1 ianuarie 2017, pentru ca la 31 decembrie 2016 erau undeva la 30 de cereri primite",  a explicat Stanescu.

Acesta a mai spus ca cele mai multe cereri provin din domeniul asigurarilor, aproximativ 90%, cele pe RCA avand o pondere primordiala.

SAL Fin a devenit functional la jumatatea anului trecut si, in prezent, sunt inscrise in registrul conciliatorilor 26 de persoane, cei mai multi specializati in asigurari, doi pe piata de capital si unul pe pensii private. Alti 16 conciliatori sunt in analiza, a subliniat Stanescu.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Credite imobiliare


Amanarea ratelor la credite: Cum sa iei cea mai buna decizie?
Amanarea ratelor la credite: Cum sa iei cea mai buna decizie?

Disputele politice dintre Guvern si Parlament au generat deja 3 variante de reglementari de amanare a ratelor la credite, dintre care insa doar una este in vigoare, respectiv cea adoptata de Guvern. Celelalte doua au fost contestate la Curtea Constitutionala si este in acest moment neclar daca vor intra vreodata in vigoare.

27 Aprilie 2020 | Imobiliare

Unicredit scade marja la creditele ipotecare, inclusiv pentru refinantare
Unicredit scade marja la creditele ipotecare, inclusiv pentru refinantare

Unicredit Bank a redus la 2,85% marja de dobanda la creditele ipotecare pentru in cadrul unei campanii promtionale, in care suporta si o parte din costurile notariale asociate imprumutului.

27 Noiembrie 2019 | Imobiliare

Noul program Prima Casa va fi dedicat celor cu venituri mai mici
Noul program Prima Casa va fi dedicat celor cu venituri mai mici

Programul Prima Casa va fi rebotezat “O familie, O casa”, principale modificari fiind impunerea unui plafon pentru venitul solicitantilor si introducerea unor subventii de dobanda. Comparativ cu versiunea initiala, beneficiile sunt mai moderate.

26 August 2019 | Imobiliare

Credite Prima Casa: Dobanzile fluctueaza dupa IRCC
Credite Prima Casa: Dobanzile fluctueaza dupa IRCC

Dobanzile practicate de banci in Programul Prima Casa se vor modifica in functie de IRCC in loc de Robor la 3 luni. Aceleasi reguli se aplica si pentru restul programelor de creditare cu garantie de stat.

10 Iunie 2019 | Imobiliare

Mai multe articole

Inapoi sus