CE vrea sa impulsioneze consumatorii sa recurga la solutionarea transfrontaliera a litigiilor

Comisia Europeana vrea sa faciliteze accesul consumatorilor si IMM-urilor la solutionarea transfrontaliera a litigiilor, in conditiile in care procedura este foarte putin cunoscuta.

In consecinta, CE a lansat o consultare publica privind modalitatile de a imbunatati accesul la justitie al celor care se considera pagubiti. Decizia CE are ca fundament si faptul ca procedura europeana cu privire la cererile de valoare redusa, aflata in prezent in vigare, nu este cunoscuta la nivel larg.

Astfel, consumatorii pot sa isi asigure respectarea drepturilor si de a isi recupera prejudiciile de pana la 2.000 euro, fara a recurge la proceduri juridice complicate, dar un raport recent arata ca procedura este deseori folosita sub potentialulul sau.

“Cautarea unor preturi avantajoase si in alte state membre este, pentru consumatori, o care de a obtine cele mai bune oferte de pe piata interna a UE. Posibilitatea de a cumpara online face ca aceste afaceri avantajoase sa fie si mai accesibile. Insa uneori pot aparea probleme, de exemplu cu produsele sau cu livrarea. Pentru a evita proceduri juridice dificile, costisitoare si care consuma timp, UE faciliteaza accesul la justitie al consumatorilor din Europa”, a precizat Viviane Reading, vicepresedinte al CE si comisar pentru justitie.

Procedura a fost instituita in mod special pentru a-i ajuta pe consumatori sa isi asigure respectarea drepturilor si pentru a le garanta accesul la justitie in cauzele transfrontaliere. Mecanismul a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2009 si functioneaza prin intermediul centrelor europene ale consumatorilor ECC-NET.

Pe pietele interne, aproximativ 20 % dintre consumatorii europeni au raportat ca au avut o problema in ultimele 12 luni cu privire la un produs, un serviciu, un comerciant cu amanuntul sau un furnizor.

Valoarea estimata a pierderilor este, in medie, de 375 euro pe caz. Doar 60% dintre consumatorii intervievati au gasit o solutie satisfacatoare direct cu comerciantul, dar restul de 40% nu au obtinut nicio reparatie, iar 25 % nici macar nu au incercat sa faca o plangere. Multi au declarat ca nu au depus o plangere pentru ca sumele in cauza erau prea mici (26%), au considerat ca procedura ar fi prea costisitoare in comparatie cu suma in cauza (13%) sau ca ar dura prea mult (12%).


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Banii & economia


Dobanda BNR la minime istorice nu are doar parti bune
Dobanda BNR la minime istorice nu are doar parti bune

Banca Nationala a redus pe 15 ianuarie dobanda de politica monetara de la 1,5% la 1,25%, mutare care ar putea sa dea o mana de ajutor debitorilor care reiau platile la banci.

18 Ianuarie 2021 | Banii si economia

Vom asista in 2021 la o noua bula speculativa?
Vom asista in 2021 la o noua bula speculativa?

Riscurile pe care s-au focalizat investitorii in acest an se vor estompa in 2021, iar banii speculativi ar putea invada pietele de actiuni incurajati de exuberanta consumatorilor si dobanzile minuscule.

21 Decembrie 2020 | Banii si economia

Programul Rabla la electrocasnice, cateva greseli de evitat
Programul Rabla la electrocasnice, cateva greseli de evitat

Cu un buget dublu fata de anul trecut, programul din 2020 ofera in premiera vouchere pentru produsele de baza in scoala online precum laptopurile si tabletele.

15 Decembrie 2020 | Banii si economia

De la bula lalelelor la bula bitcoin
De la bula lalelelor la bula bitcoin

Isi imagineaza cineva ca tot cashul ce umbla hai-hui prin lume se va buluci in final pe cryptomonede iar bancile centrale se vor multumi sa bata din buze?

16 Noiembrie 2020 | Banii si economia

Mai multe articole

Inapoi sus