Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Probleme cu cumparaturile online din alte tari ale UE? Exista o solutie rapida!

Autor: Alina Branescu |

Publicat in: Carduri

 

Judecatorii care instrumenteaza cazurile cumparatorilor care se confrunta cu probleme in cazul produselor achizitionate online din alte tari UE nu sunt la curent cu existenta unei proceduri europene simple de utilizat in vederea solutionarii litigiilor ce implica sume de maxim 2.000 euro, se arata in ultimul raport al ECC-NET.

Concluzia a fost trasa in urma unei investigatii efectuate de centrele europene ale consumatorilor (ECC) din cele 27 de state membre ale UE  privind modul in care procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa a functionat in practica.

Din cauza lipsei de informare a judecatorilor, dar si a consumatorilor, populatia ajunge adesea la costuri mari in instanta in cazul in care intra in conflict cu comerciantii online de la care isi fac cumparaturile. Astfel, se anuleaza principalul rol al cumparaturilor transfrontaliere si anume de a economisi bani si timp pentru consumatori.

„In cazul in care apar probleme, consumatorii ar trebui sa aiba posibilitatea sa le rezolve in instantele Uniunii Europene cu rapiditate si usurinta. Procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa ii ajuta pe consumatori sa isi recupereze banii din strainatate. Dar mai raman inca multe de facut pentru a face ca procedura sa fie operanta pentru consumatori”, a declarat Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie si videpresedinte al Comisiei.

Procedura este simpla si gratuita

Desi procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa este, in principiu, simpla si gratuita, executarea hotararii care rezulta din aceasta procedura este adesea intarziata de partea perdanta.
In consecinta, doar o mica parte din hotararile pozitive pronuntate de instantele judecatoresti din tarile de origine ale consumatorilor sunt efectiv executate transfrontalier.

Atunci cand sunt necesare actiuni pentru a executa o hotarare in tara comerciantului si in conformitate cu legislatia acestei tari, consumatorii abandoneaza adesea procedura, deoarece procesul de executare la nivel national este complex si poate fi costisitor.

Peste 20% dintre consumatorii europeni au facut plangeri

In pietele interne, aproximativ 20% dintre consumatorii europeni au raportat ca au avut o problema in ultimele 12 luni cu privire la un produs, un serviciu, un comerciant cu amanuntul sau un furnizor, facand evidenta necesitatea unei proceduri efective cu privire la aceste cereri.

Media valorii estimate a pierderilor este de 375 euro per caz. In vreme ce 60% dintre consumatorii intervievati au gasit o solutie satisfacatoare direct cu comerciantul, restul de 40% nu au obtinut nicio compensatie, in conditiile in care 25% nici nu au incercat sa reclame problema.

Numarul consumatorilor care dau in judecata societati comerciale atunci cand se confrunta cu o problema este foarte mic (2% dintre cei care au avut o problema in ultimele 12 luni).

Aproximativ 26% dintre respondenti au explicat ca nu au reclamat problema deoarece sumele in cauza erau prea mici. Altii au considerat ca procedura ar fi prea costisitoare in comparatie cu suma in cauza (13%) sau ca ar dura prea mult (12%).

Masuri luate de Comisie

Comisia a anuntat ca intentioneaza sa rezolve aceste neajunsuri, colaborand cu statele membre pentru a asigura utilizarea efectiva a procedurii. De asemenea, aceasta si-a propus sa desfasoare urmatoarele actiuni pentru a o face cunoscuta pe scara larga:

•    va colabora cu autoritatile judiciare pentru a promova cunoasterea procedurii;

•    va emite un ghid care sa ofere sfaturi practice consumatorilor si practicienilor in domeniul dreptului, in 2012;

•    va ridica nivelul de constientizare cu privire la formularele standard existente si va publica informatiile online, in 22 de limbi oficiale ale UE, pe portalul european e­justitie, pentru a face ca inregistrarea unei reclamatii sa fie mai usoara si pentru a vedea modul in care functioneaza procedura;

•    va colabora cu ECC pentru a promova in mod activ procedura in randul consumatorilor si al judecatorilor;

•    va incuraja ECC sa acorde asistenta concreta consumatorilor pentru a utiliza procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa in cazuri individuale;

•    va prezenta un raport de evaluare privind functionarea procedurii (incluzand cheltuielile de judecata, rapiditatea si usurinta utilizarii procedurii) si, daca este necesar, va revizui procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa pentru a-i asigura o functionare mai eficienta pentru consumatori prin, de exemplu, cresterea pragului de 2 000 EUR pentru a include reclamatii cu valoare mai mare sau prin simplificarea si mai mult a formularelor standard utilizate pentru a reclama o problema.

Cum functioneaza procedura?


„Cererile cu valoare redusa” sunt reglementate prin Regulamentul nr. 861/2007 emis de Parlamentul European si se aplica in toate statele membre, cu exceptia Danemarcei.

Acestea sunt cazuri care implica sume de 2 000 EUR sau mai mici, excluzand dobanzile, cheltuielile si alte plati (in momentul in care formularul de cerere este primit de catre instanta competenta).

Judecata se desfasoara in tara de resedinta a consumatorului sau in tara din care provine societatea parata daca consumatorul opteaza in acest sens. Ea protejeaza drepturile sale procedurale si devine direct executorie in tara partii perdante si in orice alta tara din UE.

Procedura se desfasoara in cea mai mare parte in scris, folosind formulare prestabilite. Reprezentarea de catre un avocat nu este necesara.

Consumatorul trebuie sa completeze formularul A unde precizeaza pretentiile financiare. Formularul este apoi depus la instanta judecatoreasca, impreuna cu copii dupa documente justificative (factura, extrase de cont etc.).

Ulterior, instanta va solicita un raspuns scris din partea firmei acuzate in maxim 30 de zile, iar ulterior va lua o decizie. Daca aceasta este favorabila, consumatorul trebuie sa solicite completarea unui formular de catre instanta cu decizia luata, care este pusa in practica fara nicio formalitate suplimentare in toate statele UE.

Incepand cu 2013, consumatorii din aproximativ 5-6 tari pilot vor putea completa formularele cu privire la cererile cu valoare redusa si desfasura intreaga procedura judiciara online, prin intermediul portalului e-justitie.

Versiunile electronice ale formularelor standard sunt deja disponibile online (in 22 de limbi oficiale ale UE).

Alte articole din Carduri

Carduri

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare. Citeste mai mult

Riscul de atacuri financiare creste de Sarbatori

Riscul ca datele cardului bancar sa fie furate creste semnificativ in perioada sarbatorilor de iarna, odata cu inmultirea ofertelor din partea comerciantilor, fapt care duce la mai multe cumparaturi online. In aceste conditii, specialistii in atacuri cibernetice recomanda prudenta in introducerea datelor de card pe site-uri necunoscute. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook