Oferta publică a companiei Cris-Tim Family Holding s-a închis la un preț de 16,5 lei, minimul intervalului de subscriere, în ciuda unei supra-subscrieri gigantice de 42 de ori a tranșei investitorilor de retail.
Cine vedea o suprasubscriere de 42 de ori în cazul tranșei de retail, fără să știe cu ce se ocupă compania care era oferită public, se putea întreba dacă nu cumva operează în zona AI, nicidecum în cea a salamului săsesc.
În vara anului 2023, închiderea ofertei Hidroelectrica a trezit mai multe nemulțumiri printre investitorii de retail, care au primit de 4,7 ori mai puține acțiuni decât subscriseseră.
Atunci s-a oferit un discount de 3% în primele zile ale subscrierii, iar prețul de închidere a ofertei a fost de 104 lei (interval de subscriere 94–112 lei), aproape de jumătatea intervalului de subscriere.
La IPO-ul Cris-Tim, discountul oferit investitorilor de retail în primele 4 zile de subscriere a fost de 5%, iar intervalul de subscriere: 16,5–17,5 lei/acțiune.
Nemulțumirile în cazul IPO-ului Hidroelectrica nu erau adresate în 2023 atât celor care s-au ocupat de modul în care era dimensionată tranșa de retail în raport cu cea a instituționalilor, cât asupra modului în care prospectul de emisiune a permis participarea la ofertă a unor investitori mai avantajați decât alții.
Aceștia erau posesori ai unor scrisori de garanție bancară care le-au permis să subscrie acțiuni fără să pună banii jos din resurse proprii, diferența fiind acoperită de creditele acordate de bănci, cel mai frecvent aparținând grupurilor din care făceau parte și brokerii din sindicatul de intermediere.
Cris-Tim egal Hidroelectrica x 10
Dacă în cazul Hidroelectrica o suprasubscriere de 4,7 ori a tranșei de retail a stârnit nemulțumiri, ce să mai spună micii investitori din IPO-ul Cris-Tim, care au fost suprasubscriși de 42 de ori? Chiar și cu un procent suplimentar de 4% din acțiuni redirecționat dinspre tranșa investitorilor instituționali, nu s-a mai putut atenua fenomenul.
Să nu uităm că, în cazul IPO-ului Cris-Tim, prețul la care s-a închis oferta a fost de 16,5 lei, egal cu prețul minim din intervalul de subscriere, deci, în ciuda aglomerației mari de pe tranșa de retail, investitorii instituționali au fost mai degrabă rezervați.
De ce nu s-ar impune subscrieri unice?
Explicația aglomerației pe segmentul de retail în cazul unor oferte mai populare este că brokerii care se ocupă de intermedierea ofertelor țin foarte mult ca IPO-urile respective să se finalizeze cu succes și, de aceea, se pun la bătaie și scrisorile de garanție bancară emise frecvent de băncile din același grup cu intermediarii ofertelor.
Fenomenul se practică și prin alte părți, unde piețele de capital pun mare accent pe ofertele publice și e greu să se susțină interzicerea/limitarea lor, dar cel puțin se pot face câțiva pași colaterali pentru descurajarea fenomenului. În acest caz, impunerea subscrierii unice ar fi o barieră eficientă împotriva suprasubscrierii astronomice.
Faptul că la ultimul IPO am avut o cerere de peste 40 de ori mai mare decât oferta pe segmentul de retail s-a datorat și faptului că subscrierile nu erau unice și puteau fi reînnoite pe parcursul mai multor zile (se putea subscrie în mai multe etape).
Astfel, un investitor care dorea să cumpere acțiuni de 10.000 lei, să spunem, ar fi plasat în primele zile 10.000 lei, apoi 20.000, 30.000 lei etc., văzând cum suprasubscrierea tot urcă, până la punctul în care ar fi avut nevoie de 420.000 lei din subscrieri pentru dețineri de 10.000 lei garantate.
În final, ar fi cumpărat mai mult datorită relocării între tranșe, dar ideea este că folosirea scrisorilor de garanție ar trebui limitată la o singură operațiune, fiind permise doar subscrieri unice pentru toți investitorii de retail.
Altfel, micii investitori care sunt tentați să încerce experiența pieței de capital cu ocazia IPO-urilor bine mediatizate vor rămâne din nou cu frustrarea, cum s-a întâmplat și la IPO-ul Hidroelectrica din 2023 iar recent la cel al Cris-Tim.
Informațiile și interpretările cuprinse în acest articol sunt cu caracter informativ și conțin opinii personale ale autorului. Opiniile prezentate în articol nu reprezintă recomandări de investiții și nici consiliere financiară personalizată cu privire la investițiile dumneavoastră.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News