7 reguli care trebuie respectate de firme pentru recuperarea rapida a datoriilor

Recuperarea datoriilor prin intermediul somatiei sau ordonantei de plata prezinta avantajul economiei de timp si de bani. Pentru a fi sigure insa ca procedura va oferi rezultate pozitive, firmele trebuie sa respecte o serie de reguli de baza inca din momentul emiterii facturii.

Succesul recuperarii datoriilor de la debitori depinde nu doar de puterea de negociere ci si de respectarea unor reguli de baza inca din momentul incheierii contractului sau facturarii beneficiarului produselor sau serviciilor.

Pentru a-si maximiza sansele de recuperare a datoriilor, firmele trebuie sa tina cont de urmatoarele elemente:

1.    Completarea corecta a facturii.
Atentie! Atunci cand factura este emisa in baza unui contract si se doreste prevalarea de prevederile acestuia, factura trebuie sa contina referinta corecta la contract. In lipsa mentionarii contractului sau a mentiunii gresite, se poate considera ca nu exista contract asociat facturii. Daca nu exista contract asociat facturii, creditorul nu se mai poate baza pe prevederile contractului si deci, printre altele, nu se vor mai putea cere penalitatile prevazute de contract, ci doar dobanda legala.

2.    Obtinerea acceptarii prestarii serviciilor/ livrarii de bunuri. In cazul prestarilor de servicii, prestatorul trebuie sa emita factura fiscala si sa o inmaneze beneficiarului, care trebuie sa semneze si sa stampileze factura si sa o returneze creditorului. Cu aceasta factura, creditorul va putea cere in instanta emiterea unei somatii de plata sau ordonante de plata.

3.    Identitate intre contract, factura si bunurile/serviciile livrate/prestate.
In acelasi timp, in cazul livrarii de bunuri, daca produsele livrate sunt altele decat cele facturate sau aratate in contract se poate considera ca s-a livrat altceva decat s-a convenit in contract sau decat s-a facturat. Si exista riscul respingerii actiunilor depuse in instanta.

In cazul livrarilor de bunuri este necesar ca pe langa factura semnata si stampilata sa existe si avizul de livrare a marfurilor semnat si stampilat de beneficiar – de asemenea, nu trebuie neglijata nici data livrarii – receptiei marfurilor care trebuie sa existe pe documentul in cauza. Data este necesara mai ales atunci cand contractul prevede ca plata trebuie facuta intr-un termen oarecare de la livrarea marfurilor. In plus, trebuie sa existe identitate intre produsele livrate si cele facturate.

4.    Stabilirea momentului scadentei. In cazul in care exista contract in care se prevede ca plata trebuie efectuata in termen de X zile de la primirea facturii, creditorul trebuie, in mod necesar, sa obtina pe factura sa ori pe un document care sa faca referire la factura – data primirii facturii.

Acest fapt este necesar deoarece daca nu se poate stabili cu certitudine data primirii facturii atunci nici scadenta stabilita in functie de acea data nu poate fi determinata. Iar daca scadenta nu poate fi determinata atunci nici debitul nu este scadent.

Iar daca totusi factura este semnata si stampilata, si prin aceasta devine clara primirea, dar totusi nu poate fi determinata scadenta, atunci nici penalitatile sau dobanda legala nu vor putea fi obtinute, intrucat nu se va putea determina cu precizie momentul de la care incep sa se calculeze aceste penalitati.

5.    Confirmarea sau recunoasterea de sold. Trimestrial, daca nu chiar lunar, creditorul trebuie sa ceara debitorului confirmarea sau recunoasterea soldului existent la o anumita data, iar daca aceasta confirmare nu este obtinuta, creditorul ar trebui sa inceteze sa mai presteze servicii sau sa livreze marfuri catre acel debitor. De aceea, este bine ca relatiile de lunga durata sa fie reglementate de un contract prin care, in cazul lipsei confirmarii de sold sau a recunoasterii de debit, prestatorul sa isi rezerve dreptul, de a suspenda sau chiar inceta efectele acestuia.


6.    Confirmarea primirii facturii. In cazul trimiterii facturilor prin posta, este bine sa se faca intotdeauna o trimitere recomandata cu confirmare de primire. Altfel, debitorul poate argumenta ca nu a primit facturile si deci acestea nu sunt scadente. In acelasi timp, prin contract ar trebui reglementat ca debitorul care nu a facut obiectiuni la factura intr-un termen de la primirea acesteia, a acceptat tacit produsele sau serviciile facturate.

Daca debitorul refuza primirea facturilor atunci creditorul va trebui sa trimita facturile prin executor judecatoresc – deoarece in acest caz chiar daca se refuza primirea – legea considera facturile comunicate;

7.    Corespondenta permanenta.
Este recomandat sa existe permanent o corespondenta scrisa cu beneficiarul – chiar si pe email, deoarece la nevoie aceasta corespondenta poate folosi intr-un eventual proces.

Trebuie stiut ca eventualul creditor trebuie sa incerce permanent sa obtina o recunoastere scrisa, fara obiectiuni, a obligatiei de plata a beneficiarului, dar mai ales sa ceara sfatul avocatului specializat, pentru a individualiza solutia ce trebuie urmata in cazul respectiv.

Radu Sora este Avocat Titular in cadrul Cabinetului de Avocatura Radu Sora (Cabinet membru al retelei International Jurists), Arbitru la Curtea de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei si membru al Colegiului Mediatorilor


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - IMM


IMM Factor ajuta micile afaceri cu probleme la incasarea facturilor
IMM Factor ajuta micile afaceri cu probleme la incasarea facturilor

Dupa IMM Invest si IMM Leasing, IMM Factor este al treilea program guvernamental ce incearca sa sprijine micile afaceri in cautare de finantari.

1 Septembrie 2020 | IMM

Alternative de finantare pentru companiile mici
Alternative de finantare pentru companiile mici

Pentru micile afaceri care au nevoie de finantare, pe langa mai cunoscutul program guvernamental IMM Invest, a aparut recent si IMM Leasing, iar bancile au la randul lor scheme de finantare cu bani europeni.

29 Iulie 2020 | IMM

Programul IMM Invest: Cum sa iei bani de la stat cu dobanda zero?
Programul IMM Invest: Cum sa iei bani de la stat cu dobanda zero?

IMM Invest, programul prin care statul isi propune sa ajute firmele mici si mijlocii cu garantarea imprumuturilor si subventionarea dobanzilor pentru creditele pentru capital de lucru si investitii a demarat, zece zile mai tarziu, in viteza.

29 Aprilie 2020 | IMM

Termen final pentru deconturile Start-up Nation 2017! Nu va fi prelungit!

Firmele participante in Programul Start-up Nation 2017 mai au doar trei saptamani pentru depunerea decontului de cheltuieli. Termenul limita maxim este 29 septembrie si nu va fi prelungit, anunta Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat.

6 Septembrie 2018 | IMM

Mai multe articole

GHIDURI


Microcredite

Microcreditele sunt solutii de finantare concepute de banci pentru firmele de dimensiuni mici. Banii se primesc de multe ori in cel mult 24 de ore de la depunerea documentatiei. Solutiile de microfinantare sunt destinate in general intreprinderilor cu o cifra de afaceri mai mica de 1 milion de euro pe an. Totul despre microcredite in Ghidul complet

Garantii financiare

Garantiile Fondului National de Garantare a creditelor pentru IMM (FNGCIMM) se emit la solicitarea institutiilor finantatoare pentru credite aprobate. Pentru finantari de pana la 400.000 lei, garantia Fondului se poate obtine in maxim 48 ore. Cine poate solicita garantii financiare, cum se obtin si ce credite pot fi garantate, cat costa garantiile

Restructurare credite

Restructurarea unui credit la firmele care intampina probleme de rambursare este o alternativa demna de luat in seama pentru a evita executarea silita a garantiilor. In ce conditii se restructureaza creditul, ce este rescandentarea, ce este reesalonarea si refinantarea, ce se poate face daca statul intarzie plata si ce solutii de restructurare mai

Plan de afaceri

Planul de afaceri este foarte important atunci cand te decizi sa incepi o afacere. Cum faci un plan de afaceri, cum aleg domeniul de activitate, analiza break-even, cum poti imbunatti performantele si care este investitia necesara in Ghidul complet Plan de afaceri.

Inapoi sus