Protectia consumatorilor incepe prin decizia de cumparare

Cel mai puternic mod in care fiecare consumator poate exercita presiune asupra institutiilor financiare este prin modul in care isi fundamenteaza decizia de cumparare, arata un studiu Deutsche Bank. O conditie esentiala este ca populatia sa aiba capacitatea de a intelege aspectele financiare pentru a putea compara ofertele.

Nemultumirea clientilor nu poate fi o stare acceptabila pentru institutiile financiare deoarece, in timp, se poate transforma in vanzari si profituri mai scazute. Este in interesul companiilor sa isi mentina clientii satisfacuti, in special in cazul serviciilor financiare, in care relatiile bazate pe incredere sunt cruciale.

“Apararea intereselor consumatorilor este un factor competitiv important pentru furnizorii de servicii financiare, in conditiile in care multe servicii pot fi inlocuite usor”, considera analistii Deutsche Bank intr-un raport care analizeaza protectia consumatorilor de servicii financiare.

Consumatorii romani isi fac mai greu auzita vocea

Consumatorii au nevoie de protectie deoarece sufera de pe urma unui dezavantaj structural: ei nu isi pot fructifica intreaga putere de care dispun, din cauza diferentelor intre problemele intampinate si a faptului ca nu se pot organiza in grupuri de presiune.

“Acest fapt face ca exercitarea unei influente de catre consumatori asupra industriei financiare sau asupra autoritatilor sa fie mai dificila. Organizatiile de protectie a consumatorilor pot imbunatati acest aspect, iar guvernul ar putea tine mai mult seama de interesele consumatorilor prin implicarea expertizei acestora in definirea legislatiei specifice”, recomanda Deutsche Bank.

In plus, chiar daca au la dispozitie anumite mijloace prin care sa isi exprime nemultumirea, nu intotdeauna consumatorii depun o plangere.

Conform unui chestionar realizat la nivelul Uniunii Europene, Romania se plaseaza in coada clasamentului, deoarece aproximativ 30% dintre respondenti au recunoscut ca au avut probleme cu bancile dar nu facut nicio reclamatie.

In Ungaria si Polonia, procentul este mai mic de 20%, in timp ce in tarile vestice doar 10% din cei nemultumiti au declarat ca nu au initiat nicio plangere.

Analistii Deutsche Bank considera ca s-ar putea conferi o mai mare putere consumatorilor prin consultarea regulata a acestora cu ajutorul chestionarelor sau invitarea la dezbateri legislative a reprezentantilor organizatiilor de profil. O alta sugestie implica infiintarea unei agentii speciale care sa se implice in probleme aferente protectiei consumatorilor de servicii financiare.

Spre exemplu, in Germania, exista posibilitatea demararii unor actiuni colective prin intermediul asociatiilor de consumatori, care pot merge in judecata in vederea apararii drepturilor publicului larg in fata institutiilor financiare. 

Comisia Europeana are in vedere extinderea la nivelul intregii Uniuni a schemelor de solutionare a problemelor prin procese colective, pentru a asigura un echilibru de forte intre partile implicate.

Comparatiile pot face minuni

Informarea corecta si completa ar trebui sa fie baza deciziei de a cumpara un anumit produs sau serviciu financiar, iar gradul de informare depinde de tipul produsului care urmeaza sa fie achizitionat.
Iar, pentru a putea compara corect produsele financiare, Deutsche Bank pune accentul in primul rand pe corecta lor intelegere, venita prin educatia financiara, si recomanda site-urile de comparatii ca un instrument puternic, la indemana clientilor.

 “Un grad mai mare de protectie ar fi binevenit in cazul produselor a caror calitate este dificil de determinat de catre clienti si pe care nu le achizitioneaza in mod uzual”, au precizat analistii Deutsche Bank.

Spre exemplu, daca in cazul conturilor curente, consumatorii sunt mai inflexibili iar o alegere mai putin fericita nu va afecta decat in mica parte bugetul, un impact mult mai puternic il va avea o rata de dobanda ridicata la un credit ipotecar.

Una din sugestiile Deutche Bank in acest aspect este standardizarea formule dobanzii anuale efective si utilizarea ei in toate formele de publicitate, pentru a putea face ofertele mai usor de comparat.

Tot in vederea armonizarii, din punct de vedere juridic, Comisia Europeana are in vedere stabilirea unui contract cadru unic ce va fi optional si va functiona in special ca referinta la definirea relatiilor intre consumatori si institutiile financiare. Proiectul de directiva urmeaza a fi publicat in toamna anului 2011.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite imobiliare


Noua casa poate fi una verde
Noua casa poate fi una verde

UniCredit Bank propune o solutie de finantare de nisa care tinteste potentialii debitori interesati de locuinte eficiente energetic si care sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru acestea.

2 Noiembrie 2020 | Imobiliare

5 ponturi pentru obtinerea unui credit Noua Casa
5 ponturi pentru obtinerea unui credit Noua Casa

Bancile au inceput deja sa acorde primele credite prin programul Noua Casa. Conso iti prezinta 5 aspecte importante de catre ar trebui tinut cont inainte de obtinerea unui imprumut.

14 Octombrie 2020 | Imobiliare

Creditele Noua Casa: Cum arata ofertele principalelor banci?
Creditele Noua Casa: Cum arata ofertele principalelor banci?

CEC Bank, BCR, ING Bank, Raiffeisen Bank si Banca Transilvania au anuntat deja ca au lansat ofertele de creditare pentru programul Noua Casa, la dobanzi ce pornesc de la 4,31%.

14 Septembrie 2020 | Imobiliare

Este mai avantajos un credit Noua Casa decat unul imobiliar?
Este mai avantajos un credit Noua Casa decat unul imobiliar?

Diferentierea se face in special in functie de valoarea imobilului si, implicit, de existenta sau nu a avansului solicitat in conturile viitorilor debitori.

18 August 2020 | Imobiliare

Mai multe articole

GHIDURI


Credite imobiliare si ipotecare

Creditele imobiliare pot fi folosite pentru cumpararea sau constructia unei locuinte, pentru modernizarea/extinderea unui imobil, pentru achizitia unui teren sau refinantarea unor imprumuturi. Afla ce tipuri de credite imobiliare ofera bancile, in ce moneda, ce dobanda, ce costuri presupune sau ce perioade de rambursare poti sa alegi.

Totul despre DAE

DAE (dobanda anuala efectiva) exprima sub forma procentuala costul total al unui credit, permitand consumatorilor sa compare usor costul creditelor. Nu trebuie confundat DAE cu rata dobanzii, deoarece ele joaca roluri diferite. Totul despre DAE, cum se calculeaza, ce costuri sunt incluse, ce efect are tipul dobanzii in Ghidul complet.

Programul Prima Casa

Solicitantii de credite Prima Casa trebuie sa indeplineasca mai multe conditii: nu au detinut si nu detin in propietate o locuinta, dispun de avansul minim necesar, nu instraineaza locuinta timp de 5 ani. Totul despre costuri, avans minim necesar, documente, conditii si alte intrebari in Ghidul Programul Prima Casa.

Locuinte cu TVA 5%

Cota redusa de TVA 5% se aplica pentru locuintele care au o suprafata utila de maxim 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, cu valoarea mai mica de 450.000 lei (fara TVA). Alte conditii in momentul vanzarii si ce persoane pot cumpara locuinte cu cota redusa de TVA, pe larg in Ghidul complet Locuite cu TVA 5%.

Inapoi sus