Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Lipsa totala de transparenta in procedura SAL in domeniul bancar


Posibilitatea solutionarii alternative, corecte, a litigiilor in domeniul bancar pierde crediblitate de la o zi la alta. Dupa o Ordonanta de Guvern cu multe hibe, urmeaza un Regulament de organizare a Centrului SAL care ar trebui sa se ocupe cu stabilirea procedurilor, care apare ca de nicaieri.


Conform actului normativ care prevede solutionarea litigiilor prin proceduri SAL, respectiv Ordonanta 38/2015, in domeniul bancar va exista o singura entitate care va solutiona alternativ litigiile dintre clienti si institutiile subordonate Bancii Nationale a Romaniei (respectiv banci si IFN-uri). Este vorba de Centrul SAL in domeniul bancar, care va fi coordonat, potrivit aceluiasi act, de un Colegiu de Coordonare.

Colegiul de Coordonare, potrivit art. 22, alin2 din Ordonanta, „elaboreaza propriul sau regulament de functionare, care va fi adoptat la prima sa reuniune si aprobat prin hotararea Colegiului”.

Regulamentul de organizare a Centrului SAL, in dezbatere multipla

Surrpriza!!! Proiectul de regulament a aparut, a fost publicat spre consultare publica, dar nu pe site-ul Centrului SAL, care nu exista, ci pe site-urile Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiei Romane a Bancilor, si pe InfoCons, site-ul unei asociatii de protectia consumatorilor. Dar nu si pe site-ul BNR!

Conform Ordonantei mentionate, Colegiul de Coordonare va fi format din cinci membri, cate un reprezentant al BNR, ARB, ANPC, asociatiilor de consumatori, si un membru „independent” ales de cei patru. In acest moment, exista relatari ca organismul si-ar fi inceput deja activitatea, intr-o totala lipsa de transparenta. Daca numele  vehiculate in mass-media se confirma, Colegiul este dominat net de bancheri si de oameni extrem de apropiati de banci.

Cine sunt cei cinci membri ai Colegiului de Coordonare, responsabil cu elaborarea regulamentului si nu numai? Care a fost procedura care a stat la baza desemnarii reprezentantului consumatorilor si a asa-zisului “independent” in acest colegiu? De ce atata graba cu numirea, de ce atata secretomanie in legatura cu formarea si functionarea acestuia? Cine isi asuma numirea acestora, precum si respectarea conditiilor prevazute in Ordonanta? Sunt doar cateva intrebari care necesita un raspuns rapid pentru a nu decredibiliza din start un demers al carui succes depinde fundamental de convingerea consumatorului ca va fi tratat corect.

Ce conditii trebuie sa indeplineasca cei care vor sa fie conciliatori

Regulamentul in sine contine atributiile Centrului SAL cu privire la stabilirea conditilor pe care va trebui sa le indeplineasca o persoana pentru  putea deveni conciliator (persoana care se va ocupa efectiv de solutionarea litigiului), la informarea consumatorilor cu privire la procedura si la informarea autoritatilor cu privire la activitatea sa.

Potrivit proiectului mentionat, poate fi conciliator o persoana fizica ce indeplineste urmatoarele conditii: are capacitate deplina de execitiu; are pregatire juridica sau economica, atestata cu diploma de licenta recunoscuta; are cetatenie romana sau a unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau a Confederatiei elvetiene; justifica o buna reputatie, are expertiza in domeniu si probeaza exercitarea unei activitati juridice sau economice de cel putin 10 ani; probeaza cunostinte in domeniul financiar-bancar; este independenta fata de partile in litigiu, respectiv nu este remunerata direct sau indirect de catre acestea, la momentul desemnarii.

Centrul SAL presupune existenta unei organigrame stufoase, cu multe pozitii. Se vorbeste despre un secretariat de procedura compus din asistenti de conciliere sau de arbitraj, despre un asistent sef care va avea  obligatia sa comunice partilor litigante si „in mod deosebit consumatorului-parte” toate informatiile privind procedura SAL aleasa (cu solutie impusa sau propusa), precum si procedurile pe care o astfel de solutionare le presupune, despre un director al Centrului SAL.

Neoficial, se aude ca si remuneratiile membrilor Colegiului vor fi extrem de generoase (la nivelul a cateva mii bune de euro pe luna). Daca lucrurile stau asa, toata constructia pare sa reprezinte mai mult o sinecura pentru cativa „initiati” apropiati de BNR si de bancheri.

Litigiile mai vechi de un an ar putea fi excluse de la solutionarea SAL

Acelasi asistent-sef il va informa pe consumator si in legatura cu litigiile ce pot fi refuzate a fi examinate de Centrul SAL.

Este vorba de litigii pana la valoarea de 1.000 de lei, litigii referitoare la o cauza in care s-a pronuntat deja o hotarare judecatoreasca sau arbitrala definitiva; litigii promovate fara ca reclamantul consumator sa fi incercat, in prealabil, solutionarea directa a reclamatiei cu intreprinzatorul cocontractant, litigii care au fost anterior examinate de Centrul SAL, sau „litigii promovate de consumator dupa implinirea termenului de 1 an de la data producerii faptei care a nascut litigiul sau de la data la care acesta a prezentat reclamatia intreprinzatorului cocontractant”.

In privinta costurilor pentru consumatori, proiectul de regulament mentioneaza clar ca procedura va fi gratuita, insa „numai pentru consumatorul parte in litigiu”.

Proiectul de regulament contine mai multe puncte care necesita importante clarificari si modificari, pentru a nu se ajunge in situatia in care consumatorii ar deveni – din beneficiari potentiali, victime ale noului organism.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Credite imobiliare


Credite Prima Casa: Dobanzile fluctueaza dupa IRCC
Credite Prima Casa: Dobanzile fluctueaza dupa IRCC

Dobanzile practicate de banci in Programul Prima Casa se vor modifica in functie de IRCC in loc de Robor la 3 luni. Aceleasi reguli se aplica si pentru restul programelor de creditare cu garantie de stat.

10 Iunie 2019 | Imobiliare

Programul “O Familie, o casa”: credite imobiliare cu dobanzi de la 0,9% pe an
Programul “O Familie, o casa”: credite imobiliare cu dobanzi de la 0,9% pe an

Guvernul intentioneaza sa introduca un nou program dedicat persoanelor fizice care vor sa-si achizitioneze o locuinta, cu dobanzi fixe in lei, ce incep de la 0,9% pe an.

4 Iunie 2019 | Imobiliare

Creditele in lei au un nou indice de referinta
Creditele in lei au un nou indice de referinta

Dobanzile variabile de la creditele in lei sunt actualizate in functie de un nou indice de referinta, incepand cu data de 2 mai 2019. Noul indice a fost stabilit la 2,36% pentru trimestrul II din 2019.

2 Mai 2019 | Imobiliare

ROBOR dispare din calculul dobanzii la creditele in lei
ROBOR dispare din calculul dobanzii la creditele in lei

Indicele ROBOR, cu care romanii cu credite la banca abia se familiarizasera, va fi inlocuit, de luna viitoare, cu unul nou. Astfel, imprumuturile in lei cu dobanda variabila contractate dupa 2 mai 2019, vor avea formula de calcul a dobanzii usor modificata. Practic, va fi compusa tot din indice plus marja, dar indicele va fi calculat diferit!

2 Aprilie 2019 | Imobiliare

Mai multe articole