Lipsa totala de transparenta in procedura SAL in domeniul bancar

Posibilitatea solutionarii alternative, corecte, a litigiilor in domeniul bancar pierde crediblitate de la o zi la alta. Dupa o Ordonanta de Guvern cu multe hibe, urmeaza un Regulament de organizare a Centrului SAL care ar trebui sa se ocupe cu stabilirea procedurilor, care apare ca de nicaieri.

Conform actului normativ care prevede solutionarea litigiilor prin proceduri SAL, respectiv Ordonanta 38/2015, in domeniul bancar va exista o singura entitate care va solutiona alternativ litigiile dintre clienti si institutiile subordonate Bancii Nationale a Romaniei (respectiv banci si IFN-uri). Este vorba de Centrul SAL in domeniul bancar, care va fi coordonat, potrivit aceluiasi act, de un Colegiu de Coordonare.

Colegiul de Coordonare, potrivit art. 22, alin2 din Ordonanta, „elaboreaza propriul sau regulament de functionare, care va fi adoptat la prima sa reuniune si aprobat prin hotararea Colegiului”.

Regulamentul de organizare a Centrului SAL, in dezbatere multipla

Surrpriza!!! Proiectul de regulament a aparut, a fost publicat spre consultare publica, dar nu pe site-ul Centrului SAL, care nu exista, ci pe site-urile Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiei Romane a Bancilor, si pe InfoCons, site-ul unei asociatii de protectia consumatorilor. Dar nu si pe site-ul BNR!

Conform Ordonantei mentionate, Colegiul de Coordonare va fi format din cinci membri, cate un reprezentant al BNR, ARB, ANPC, asociatiilor de consumatori, si un membru „independent” ales de cei patru. In acest moment, exista relatari ca organismul si-ar fi inceput deja activitatea, intr-o totala lipsa de transparenta. Daca numele  vehiculate in mass-media se confirma, Colegiul este dominat net de bancheri si de oameni extrem de apropiati de banci.

Cine sunt cei cinci membri ai Colegiului de Coordonare, responsabil cu elaborarea regulamentului si nu numai? Care a fost procedura care a stat la baza desemnarii reprezentantului consumatorilor si a asa-zisului “independent” in acest colegiu? De ce atata graba cu numirea, de ce atata secretomanie in legatura cu formarea si functionarea acestuia? Cine isi asuma numirea acestora, precum si respectarea conditiilor prevazute in Ordonanta? Sunt doar cateva intrebari care necesita un raspuns rapid pentru a nu decredibiliza din start un demers al carui succes depinde fundamental de convingerea consumatorului ca va fi tratat corect.

Ce conditii trebuie sa indeplineasca cei care vor sa fie conciliatori

Regulamentul in sine contine atributiile Centrului SAL cu privire la stabilirea conditilor pe care va trebui sa le indeplineasca o persoana pentru  putea deveni conciliator (persoana care se va ocupa efectiv de solutionarea litigiului), la informarea consumatorilor cu privire la procedura si la informarea autoritatilor cu privire la activitatea sa.

Potrivit proiectului mentionat, poate fi conciliator o persoana fizica ce indeplineste urmatoarele conditii: are capacitate deplina de execitiu; are pregatire juridica sau economica, atestata cu diploma de licenta recunoscuta; are cetatenie romana sau a unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau a Confederatiei elvetiene; justifica o buna reputatie, are expertiza in domeniu si probeaza exercitarea unei activitati juridice sau economice de cel putin 10 ani; probeaza cunostinte in domeniul financiar-bancar; este independenta fata de partile in litigiu, respectiv nu este remunerata direct sau indirect de catre acestea, la momentul desemnarii.

Centrul SAL presupune existenta unei organigrame stufoase, cu multe pozitii. Se vorbeste despre un secretariat de procedura compus din asistenti de conciliere sau de arbitraj, despre un asistent sef care va avea  obligatia sa comunice partilor litigante si „in mod deosebit consumatorului-parte” toate informatiile privind procedura SAL aleasa (cu solutie impusa sau propusa), precum si procedurile pe care o astfel de solutionare le presupune, despre un director al Centrului SAL.

Neoficial, se aude ca si remuneratiile membrilor Colegiului vor fi extrem de generoase (la nivelul a cateva mii bune de euro pe luna). Daca lucrurile stau asa, toata constructia pare sa reprezinte mai mult o sinecura pentru cativa „initiati” apropiati de BNR si de bancheri.

Litigiile mai vechi de un an ar putea fi excluse de la solutionarea SAL

Acelasi asistent-sef il va informa pe consumator si in legatura cu litigiile ce pot fi refuzate a fi examinate de Centrul SAL.

Este vorba de litigii pana la valoarea de 1.000 de lei, litigii referitoare la o cauza in care s-a pronuntat deja o hotarare judecatoreasca sau arbitrala definitiva; litigii promovate fara ca reclamantul consumator sa fi incercat, in prealabil, solutionarea directa a reclamatiei cu intreprinzatorul cocontractant, litigii care au fost anterior examinate de Centrul SAL, sau „litigii promovate de consumator dupa implinirea termenului de 1 an de la data producerii faptei care a nascut litigiul sau de la data la care acesta a prezentat reclamatia intreprinzatorului cocontractant”.

In privinta costurilor pentru consumatori, proiectul de regulament mentioneaza clar ca procedura va fi gratuita, insa „numai pentru consumatorul parte in litigiu”.

Proiectul de regulament contine mai multe puncte care necesita importante clarificari si modificari, pentru a nu se ajunge in situatia in care consumatorii ar deveni – din beneficiari potentiali, victime ale noului organism.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite imobiliare


Marjele bancilor se ingusteaza, valoarea creditelor poate creste
Marjele bancilor se ingusteaza, valoarea creditelor poate creste

Intre creditele Noua Casa, cele mai atractive prin prisma garantiei de stat, si creditele de nevoi personale uzuale, diferenta de marja pleaca acum de la 4%. Fata de creditele ipotecare fara garantie de stat, diferenta este mult mai mica.

11 Mai 2021 | Imobiliare

Cat sunt ratele la creditele din programul Noua Casa
Cat sunt ratele la creditele din programul Noua Casa

De la sfarsitul saptamanii trecute se pot face inscrieri in program pentru anul 2021, dupa publicarea ordinului privind modificarea comisionul de administrare si finalizarea alocarii plafoanelor anuale de catre FNGCIMM.

30 Martie 2021 | Imobiliare

Start in campania de primavara la credite ipotecare mai ieftine
Start in campania de primavara la credite ipotecare mai ieftine

In paralel cu scaderea dobanzilor la depozite pentru deponenti in februarie, bancile au decis sa umble in aceasta luna si la marja creditelor, usurand mai ales ingrijorarile debitorilor de cursa lunga.

25 Februarie 2021 | Imobiliare

Noua casa poate fi una verde
Noua casa poate fi una verde

UniCredit Bank propune o solutie de finantare de nisa care tinteste potentialii debitori interesati de locuinte eficiente energetic si care sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru acestea.

2 Noiembrie 2020 | Imobiliare

Mai multe articole

GHIDURI


Credite imobiliare si ipotecare

Creditele imobiliare pot fi folosite pentru cumpararea sau constructia unei locuinte, pentru modernizarea/extinderea unui imobil, pentru achizitia unui teren sau refinantarea unor imprumuturi. Afla ce tipuri de credite imobiliare ofera bancile, in ce moneda, ce dobanda, ce costuri presupune sau ce perioade de rambursare poti sa alegi.

Totul despre DAE

DAE (dobanda anuala efectiva) exprima sub forma procentuala costul total al unui credit, permitand consumatorilor sa compare usor costul creditelor. Nu trebuie confundat DAE cu rata dobanzii, deoarece ele joaca roluri diferite. Totul despre DAE, cum se calculeaza, ce costuri sunt incluse, ce efect are tipul dobanzii in Ghidul complet.

Programul Prima Casa

Solicitantii de credite Prima Casa trebuie sa indeplineasca mai multe conditii: nu au detinut si nu detin in propietate o locuinta, dispun de avansul minim necesar, nu instraineaza locuinta timp de 5 ani. Totul despre costuri, avans minim necesar, documente, conditii si alte intrebari in Ghidul Programul Prima Casa.

Locuinte cu TVA 5%

Cota redusa de TVA 5% se aplica pentru locuintele care au o suprafata utila de maxim 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, cu valoarea mai mica de 450.000 lei (fara TVA). Alte conditii in momentul vanzarii si ce persoane pot cumpara locuinte cu cota redusa de TVA, pe larg in Ghidul complet Locuite cu TVA 5%.

Inapoi sus