Sesiunea de înscriere în program începe, în sfârșit, din 30 septembrie, iar bugetul alocat persoanelor fizice rămâne la mai puțin de jumătate față de anii anteriori.
Lansarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice era programată inițial pentru 19 iunie 2025, ora 10:00. În data de 18 iunie 2025, cu doar o zi înainte, AFM a anunțat că suspendă lansarea programului pentru persoane fizice până după formarea noului guvern.
Suspendarea a vizat toate programele de finanțare noi gestionate de AFM, nu doar Rabla. Motivul invocat a fost instabilitatea politică, respectiv faptul că Guvernul nu era complet constituit, deci nu exista un cadru stabil pentru asumarea bugetului și priorităților.
În 2025, suma alocată sesiunii de înscriere este de 200 milioane lei, din care 80 milioane lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor și autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid, și 120 milioane lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
Din acest an, programul oferă o procedură simplificată și acces rapid la finanțare, solicitanții înscriindu-se direct în aplicația informatică disponibilă pe site-ul AFM, www.afm.ro.
Valoarea eco-tichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este de 18.500 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen; 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice; 12.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid; 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.
Cum s-a modificat bugetul alocat programului Rabla?
În 2023, programul a fost organizat în două etape. S-au acordat 235 milioane lei pentru Rabla Clasic și 300 milioane lei pentru Rabla Plus. Total pentru persoanele fizice din ramurile Clasic și Plus: 535 milioane lei.
Anul trecut, Rabla Clasic a avut 180 milioane lei pentru persoane fizice, iar Rabla Plus: 420 milioane lei. Suma estimată pentru persoanele fizice pentru tot anul a fost, deci, de aproximativ 600 milioane lei (Clasic + Plus).
Pentru 2025, bugetul aprobat pentru persoanele fizice a fost redus la 200 milioane lei. Inițial, s-a prevăzut un buget mult mai mare, de aproximativ 610 milioane lei, dar acesta a fost redus ulterior la valoarea actuală.
Ce schimbări au apărut față de anii anteriori?
În 2025, s-a decis excluderea mașinilor diesel din program, în vreme ce în 2024 și 2023, dieselul era încă acceptat în anumite condiții (pentru programul Rabla Clasic). Avem și o simplificare a procedurilor / modului de înscriere.
În 2025, înscrierea persoanelor fizice se face prin aplicația informatică pusă la dispoziție de AFM, fără participarea directă a producătorilor în procesul de înscriere.
De asemenea, s-a introdus o perioadă de monitorizare de 18 luni: beneficiarul nu poate să vândă / înstrăineze mașina nouă achiziționată timp de 18 luni de la emiterea facturii (inclusiv dacă este achiziționată în leasing, cu obligația ca înmatricularea permanentă să fie pe numele beneficiarului la final).
Din 2025, s-a introdus un singur program Rabla care să acopere toate categoriile: mașini termice (non-diesel), hibride, plug-in hibride și electrice. Anterior, existau programe separate: Rabla Clasic pentru mașinile non-electrice și Rabla Plus pentru electrice + hibride plug-in.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News