top banner

Programul Rabla revine în format de austeritate

23 Septembrie 2025 | Autor: Cristian Dogaru

Programul Rabla revine în format de austeritate

Foto Unsplash.com

Sesiunea de înscriere în program începe, în sfârșit, din 30 septembrie, iar bugetul alocat persoanelor fizice rămâne la mai puțin de jumătate față de anii anteriori.
Lansarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice era programată inițial pentru 19 iunie 2025, ora 10:00. În data de 18 iunie 2025, cu doar o zi înainte, AFM a anunțat că suspendă lansarea programului pentru persoane fizice până după formarea noului guvern.
Suspendarea a vizat toate programele de finanțare noi gestionate de AFM, nu doar Rabla. Motivul invocat a fost instabilitatea politică, respectiv faptul că Guvernul nu era complet constituit, deci nu exista un cadru stabil pentru asumarea bugetului și priorităților.
În 2025, suma alocată sesiunii de înscriere este de 200 milioane lei, din care 80 milioane lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor și autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid, și 120 milioane lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
Din acest an, programul oferă o procedură simplificată și acces rapid la finanțare, solicitanții înscriindu-se direct în aplicația informatică disponibilă pe site-ul AFM, www.afm.ro.
Valoarea eco-tichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este de 18.500 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen; 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice; 12.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid; 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.
Cum s-a modificat bugetul alocat programului Rabla?
În 2023, programul a fost organizat în două etape. S-au acordat 235 milioane lei pentru Rabla Clasic și 300 milioane lei pentru Rabla Plus. Total pentru persoanele fizice din ramurile Clasic și Plus: 535 milioane lei.
Anul trecut, Rabla Clasic a avut 180 milioane lei pentru persoane fizice, iar Rabla Plus: 420 milioane lei. Suma estimată pentru persoanele fizice pentru tot anul a fost, deci, de aproximativ 600 milioane lei (Clasic + Plus).
Pentru 2025, bugetul aprobat pentru persoanele fizice a fost redus la 200 milioane lei. Inițial, s-a prevăzut un buget mult mai mare, de aproximativ 610 milioane lei, dar acesta a fost redus ulterior la valoarea actuală.
Ce schimbări au apărut față de anii anteriori?
În 2025, s-a decis excluderea mașinilor diesel din program, în vreme ce în 2024 și 2023, dieselul era încă acceptat în anumite condiții (pentru programul Rabla Clasic). Avem și o simplificare a procedurilor / modului de înscriere.
În 2025, înscrierea persoanelor fizice se face prin aplicația informatică pusă la dispoziție de AFM, fără participarea directă a producătorilor în procesul de înscriere. 
De asemenea, s-a introdus o perioadă de monitorizare de 18 luni: beneficiarul nu poate să vândă / înstrăineze mașina nouă achiziționată timp de 18 luni de la emiterea facturii (inclusiv dacă este achiziționată în leasing, cu obligația ca înmatricularea permanentă să fie pe numele beneficiarului la final).
Din 2025, s-a introdus un singur program Rabla care să acopere toate categoriile: mașini termice (non-diesel), hibride, plug-in hibride și electrice. Anterior, existau programe separate: Rabla Clasic pentru mașinile non-electrice și Rabla Plus pentru electrice + hibride plug-in.
 

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Asigurări RCA

Asigurări RCA
  • Alegi cea mai bună asigurare
  • Plătești online cu cardul
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Banii si economia

Alte Articole

Ce riscă cei care împrumută statul pe termen lung?

Ce riscă cei care împrumută statul pe termen lung?

Dacă în cazul titlurilor Fidelis apare riscul deprecierii principalului în cazul lichidării deținerii înainte de scadență, pentru Tezaur avem riscul pierderii dobânzii.

06 Aug 2025 | Banii si economia
Statul separă scadențele programelor Tezaur și Fidelis

Statul separă scadențele programelor Tezaur și Fidelis

În vreme ce ultima emisiune Fidelis a eliminat scadența la un an, programul Tezaur oferă în continuare maturități mai reduse.

16 Iun 2025 | Banii si economia
Taxa „pro-cash”. Unde s-a încercat și care sunt efectele secundare?

Taxa „pro-cash”. Unde s-a încercat și care sunt efectele secundare?

Țările care au experimentat modele similare s-au confruntat cu creșterea comisioanelor bancare și a numerarului din economie.

09 Iun 2025 | Banii si economia
Cât au câștigat deponenții din stabilitatea cursului de schimb?

Cât au câștigat deponenții din stabilitatea cursului de schimb?

În ultimii patru ani, cursul mediu calculat de BNR a oscilat în jurul valorii de 4,9 lei/euro, iar cei care și-au păstrat economiile în lei au beneficiat de diferențialul de dobândă.

09 Mai 2025 | Banii si economia

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul