Consiliul Fiscal face praf activitatea fiscal-bugetara a Guvernului

In urma cu doua saptamani, Guvernul a sfidat Consiliul Fiscal, furnizandu-i documentele asupra carora Consiliul trebuia sa se pronunte la ora 22.22 si cerandu-i parerea pana a doua zi la pranz. Replica Consiliului Fiscal nu s-a lasat prea mult asteptata, opiniile exprimate desfiintand practic mare parte din cifrele luate in calcul de Guvern.

Consiliul Fiscal a primit spre analiza si exprimarea opiniei sale atat Raportul semestrial privind situatia economica si bugetara, cat si proiectul de rectificare bugetara pe anul 2013.

Raportul semestrial privind situatia economica si bugetara este practic aruncat in derizoriu inca de la primele fraze prin care este analizat. Astfel, Consiliul constata ca raportul “(…) nu identifica tendintele si schimbarile semnificative fata de situatia estimate la finalizarea legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat (…) In plus, nu se cuantifica impactul revizuirii prognozelor macroeconomice asupra tintelor bugetare pentru anul in curs si pe termen mediu si nu ofera detalii privind masurile ce vor fi adoptate (…)”.

Venituri bugetare mult mai mici, cheltuieli de personal crescute

Consiliul Fiscal constata ca in ceea ce priveste veniturile bugetare, executia bugetara pe primele sase luni arata o “nerealizare semnificativa”, de peste 6,5 miliarde lei. Cele mai mari minusuri fata de program au fost inregistrate in urmatoarele domenii:

      -    sumele primite de la Uniunea Europeana (-3,35 miliarde lei)
      -    impozitul pe profit (-827 milioane lei)
      -    accize (-713 milioane lei)
      -    TVA (-485 milioane lei)
      -    venituri nefiscale (-476 milioane lei)

Mai mult, Consiliul Fiscal constata ca raportul semestrial privind situatia economica si bugetara “nu ofera explicatii suficient de detaliate cu privire la justificarea nerealizarii semnificative a previziunilor de venituri pe primele 6 luni si nu detaliaza masurile deja adoptate si in mod special pe cele planificate pentru imbunatatirea colectarii in semestrul II”.

Pe partea de cheltuieli, Consiliul constata ca s-au facut economii exact acolo unde nu trebuia, si anume la cheltuielile de capital (-1,47 miliarde lei) si la alte cheltuieli de natura investitiilor, inclusiv din fonduri UE (-1,88 miliarde lei), ceea ce arata o “incapacitate de a absorbi fondurile europene destinate investitiilor planificate”.

In schimb, cheltuielile de personal au depasit nivelul estimat cu 136 milioane lei, pe fondul reintregirii salariilor bugetarilor, dar si in contextul unui numar mai mare de salariati, pe fondul relaxarii regulii “1 angajat nou la fiecare 7 plecari din sistem”.

Esec major in absorbtia fondurilor europene

Consiliul Fiscal foloseste o exprimare extrem de dura atunci cand vorbeste de rezultatele absorbtiei de fonduri europene. “Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate au avut o evolutie mult sub asteptari, gradul de realizare al programului semestrial fiind de doar 47,6%, reflectand un esec major in absorbtia fondurilor europene”.

Consiliul atrage atentia ca, in conformitate cu datele Comisiei Europene, Romania are de departe cea mai slaba rata de absorbtie a fondurilor UE la nivel european in perioada 2007-2013, “diferenta fata de celelalte tari fiind una foarte mare.”

Rata absorbtiei fondurilor structurale si de coeziune in tarile membre UE (%, 13 iunie 2013)

  
  sursa: Date curente publicate de Comisia Europeana - DG Regio. Datele includ si avansurile primite

Si rectificarea bugetara este desfiintata

Consiliul Fiscal nu se arata mai bland cu Guvernul nici in privinta rectificarii bugetare,

“Consiliul Fiscal isi manifesta rezervele semnificative in legatura cu proiectia unor categorii de venituri bugetare, avand in vedere datele disponibile privind executia la sase luni precum si evolutia indicatorilor macroeconomici relevanti.”

Consiliul apreciaza ca incasarile din impozitul pe venit si contributii de asigurari sociale sunt supraestimate cu aproape 1 miliard de lei si ca exista riscuri relevante in ceea ce priveste incasarile proiectate din TVA, ca urmare a evolutiei sub asteptari a consumului privat.

In plus, Consiliul isi manifesta rezerva cu privire la dimensiunea impactului pozitiv asupra veniturilor bugetare al masurilor compensatorii introduse dupa diminuarea TVA la paine (majorarea accizelor la alcool, produse de lux).

De asemenea, tintele de atragere a fondurilor europene sunt apreciate ca “nerealiste”, in contextual in care bugetul prevede o majorare de peste 52% fata de sumele atrase in 2012, in contextul in care pe primele 6 luni s-a inregistrat o scadere cu 5% fata de aceeasi perioada a anului anterior.

Si pe partea de cheltuieli cu bunurile si serviciile, Consiliul remarca “carente serioase in procesul de programare bugetara”, nivelurile proiectate in bugetul initial fiind depasite frecvent in ultimii ani, ceea ce “este de natura a afecta credibilitatea estimarilor in ceea ce priveste traiectoria acestui capitol de cheltuieli”.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Banii & economia


15 ani de Conso. Cat de mari sunt diferentele dobanzilor la credite si la depozite?
15 ani de Conso. Cat de mari sunt diferentele dobanzilor la credite si la depozite?

Pe 15 martie 2021, Conso aniverseaza 15 ani de la lansarea site-ului. Ne-am gandit ca ar fi interesant, pentru utilizatorii nostri, sa aruncam o privire in urma, pentru a vedea cum aratau in martie 2006 dobanzile la credite si depozite, dobanda BNR, veniturile populatiei si pentru a radiografia magnitudinea schimbarilor survenite intre timp.

23 Februarie 2021 | Banii si economia

Cateva sfaturi practice impotriva fraudelor pe internet
Cateva sfaturi practice impotriva fraudelor pe internet

Inducerea in eroare a posesorilor de carduri cu ajutorul unor site-uri-clona nu este o noutate, difera doar pretextele prin care acestia sunt tentati, iar ingeniozitatea infractorilor cibernetici nu are limite.

19 Februarie 2021 | Banii si economia

Cum pot fi invatati copiii sa economiseasca
Cum pot fi invatati copiii sa economiseasca

Conturile pentru copii pot oferi dobanzi superioare dobanzilor la termen uzuale. Iar cand acestea se suprapun bonusurilor pentru economisire, chiar si cei mici pot fi atrasi in jocul punerii banilor de-o parte.

10 Februarie 2021 | Banii si economia

Dobanda BNR la minime istorice nu are doar parti bune
Dobanda BNR la minime istorice nu are doar parti bune

Banca Nationala a redus pe 15 ianuarie dobanda de politica monetara de la 1,5% la 1,25%, mutare care ar putea sa dea o mana de ajutor debitorilor care reiau platile la banci.

18 Ianuarie 2021 | Banii si economia

Mai multe articole

Inapoi sus