Bugetul pe 2012: proiectat pentru derapaj

Angajamentul de a atinge un deficit bugetar mai mic in 2012 decat cel prognozat initial este o abordare prudenta, iar obiectivele ambitioase pot avea un efect de impulsionare. Totusi, daca guvernul nu da dovada de fermitate in implementarea masurilor propuse, efectele vor fi adverse, considera reprezentantii Consiliului Fiscal.

Consiliul fiscal considera ca tintirea unui deficit bugetar mai mic pe standarde cash decat se intentiona initial pentru 2012 apare ca o abordare prudenta si corecta in conditiile actuale.

“Chiar daca accentueaza caracterul pro-ciclic al politicii fiscal-bugetar, stabilirea unui obiectiv mai ambitios de consolidare fiscala este corecta in conditiile existentei unor constrangeri semnificative de finantare interne si externe, generate de un mediu international tensionat si impredictibil”, se precizeaza in raportul elaborat de Consiliul Fiscal.

Angajamente ambitioase, dar lipsite de fermitate

Proiectul bugetului pentru 2012 isi propune ca obiectiv atingerea unui deficit bugetar de 1,9% din PIB, in standarde cash. Nivelul este semnificativ mai ambitios decat nivelul de 3% asumat in strategia fiscal bugetara aprobata de guvern in august 2011. Aceasta tinta mai ambitioasa vine in pofida unei revizuiri negative a cadrului macroeconomic.

Consiliul fiscal sanctioneaza guvernul pentru lipsa unui angajament ferm vizavi de aceasta noua tinta, in conditiile in care in textul raportului care insoteste proiectul de buget se prevede ca tinta de deficit poate fi majorata pe parcursul anului.

“Acest lucru este in contradictie cu principiile transparentei si stabilitatii statuate de legea responsabilitatii fiscal bugetare”, se precizeaza in raport.

In aceste consitii, exista riscul ca pietele financiare sa perceapa revizuirea ca pe un derapaj si sa o penalizeze ca atare.

Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nu este respectata in mod repetat

Raportul aferent proiectului de buget ia in calcul o posibila majorare a cheltuielilor de personal in 2012, de la 6,9% din PIB la 7,3%. De asemenea, este prevazuta si posibilitatea indexarii pensiilor pe parcursul anului 2012 conform noii legi a pensiilor, cu impact negativ insa asupra deficitului bugetar. Conform estimarilor, indexarea ar creste cheltuielile in PIB cu 0,3 procente.

Consiliul fiscal avertizeaza ca majorarea ar incalca mai multe prevederi ale legii responsabilitatii fiscal-bugetare, inclusiv prevederea conform careia o astfel de crestere nu poate fi initiata cu mai putin de 180 de zile inainte de incetarea mandatului Guvernului. 

“A recurge din nou la mecanismul derogarii pentru a ocoli regulile statuate de legea responsabilitatii fiscal-bugetare [...], ar ridica intrebari serioase la adresa relevantei acestora si ar anula beneficiile pe termen lung pe care stabilirea unui cadrul bazat pe reguli de formulare al politicii fiscal-bugetare le produce”, se arata in raportul consiliului.

Guvernul a mai recurs la o derogare de la Legea responsabilitatii fiscale cu prilejul primei rectificari bugetare, in august 2011.

Guvernul isi propune sa atraga mai multe fonduri europene

Proiectul de buget pentru 2012 prevede venituri aferente fondurilor europene post-aderare de 12,5 miliarde lei (aproximativ 3 miliarde euro) in crestere cu 60% fata de anul in curs.

“Consiliul fiscal apreciaza angajamentul Guvernului pentru imbunatatirea substantiala a absorbtiei fondurilor europene, mai ales intr-un context international dificil, care creeaza constrangeri in finantarea necesarului de investitii”, se precizeaza in raport.

In acest sens, Consiliul recomanda stabilirea de tinte trimestriale de absorbtie efectiva de fonduri europene, pe ordonatori de credite, care sa fie monitorizare cu strictete si care sa permita corectarea rapida a eventualelor deficiente.

“Daca anul acesta utilizarea de fonduri structurale se va ridica la circa 1-1,5 miliarde, anul viitor planificam, prin bugetul de stat, o absorbtie de 6 miliarde, chiar daca scepticii spun 4 miliarde (n.r. euro). O spun in fata dumneavoastra, obiectivul este 6 miliarde si ii vom absorbi, pentru ca stiu foarte bine cum s-a modificat mecanismul de absorbtie si cred ca avem sanse foarte mari sa absorbim 6 miliarde, si nu 4”, a precizat de curand si presedintele Traian Basescu, in cadrul unui eveniment organizat de publicatia “The Economist”.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Banii & economia


Pandemia n-a adus turbulente majore in piata valutara
Pandemia n-a adus turbulente majore in piata valutara

Cresterea gradului de indatorare publica, dificultatile cu care s-au confruntat companiile locale, reducerea remitentelor n-au cantarit prea mult in cosul valutar, iar leul a ramas relativ stabil fata de principalele valute si monede regionale.

10 Iunie 2021 | Banii si economia

Inflatia creste, ROBOR scade. Dar ce se va intampla in viitor?
Inflatia creste, ROBOR scade. Dar ce se va intampla in viitor?

Cresterea inflatiei peste pragul de 3% a avut mai multi vectori de forta, pe langa energie electrica si combustibili o contributie importanta venind din partea ingrijirilor medicale, tutunului, mai multor produse alimentare, etc.

7 Iunie 2021 | Banii si economia

Statul nu mai vrea banii populatiei pe termen lung
Statul nu mai vrea banii populatiei pe termen lung

Noile emisiuni de titluri de stat pentru populatie din programul Tezaur, vandute prin Trezorerii si Posta, nu mai includ din aceasta luna scadenta la 5 ani.

6 Mai 2021 | Banii si economia

Leul se corecteaza si fata de competitorii regionali
Leul se corecteaza si fata de competitorii regionali

In acest an, deprecierea leului se vede atat fata de euro cat si fata de valutele regionale, o dinamica inversata fata de evolutiile din 2019 si 2020 cand leul se aprecia fata de zlot, forint sau coroana din Cehia.

9 Aprilie 2021 | Banii si economia

Mai multe articole

Inapoi sus