top banner
Un proiect susținut de
BCR

De la "sucursală" la digital, anecdotic vorbind

16 Ianuarie 2023 | Autor: Norel Moise

De la "sucursală" la digital, anecdotic vorbind

Foto: iStock/BCR

Lumea de azi migrează cu o viteză înfiorătoare către digitalizare. Cu toții spunem că mergem către "mai bine": dar de multe ori mă întreb dacă nu cumva "mai binele" acesta nu cumva e dușmanul "binelui" pe care ni l-am dori? E o reflecție pe care mi-o permit pornind de la un scurt text vehiculat în social media, pe care îl voi updata și comenta puțin.

Povestea sună cam așa: Un tânăr se plânge că a stat o oră, așteptându-și tatăl să iasă dintr-o sucursală a unei bănci tradiționale. Venise acolo pentru că avea de făcut câteva operațiuni banale, de genul transferurilor de bani. Lucruri care se pot face absolut ușor stând pe fotoliu și folosind mijloacele și instrumentele oferite de digitalizare. 

Tânărul își întreabă tatăl, la momentul în care acesta se întoarce în mașină: ''Tată, de ce nu vrei să îți activăm internet banking pe telefon?'' Bătrânul a răspuns tot cu o întrebare: ''De ce aș face asta?'' „Ei bine, atunci nu va trebui să îți mai petreci o oră aici pentru operațiuni bancare banale, ce se pot face de la distanță. Poți chiar să-ți faci cumpărăturile online și nu ar mai fi nevoie să cari zilnic după tine căruciorul când mergi la magazinul din colț. Totul ți-ar fi mult mai de ușor!''
 
Și, entuziasmat, tânărul s-a apucat să îi arate pe telefon cum poate el să le transfere bani, să comande o pizza, să cumpere bilete la teatru și să își facă banalele cumpărături de la supermarket. Ba mai mult, i-a arătat și cum își poate plăti impozitele către stat, dar și cum poate pune de o parte niște bani, într-un cont de economii. Tatăl nu era chiar novice în domeniu: făcea totuși parte din categoria celor care își încasau pensia pe card (așa cum se întâmplase, ani la rând, și cu salariul). Și totuși, după demonstrațiile exuberante ale fiului, l-a întrebat: „Dacă fac asta, nu va mai trebui să ies din casă, nu? " "Da, da"! A venit prompt răspunsul, nebănuind nici pe departe substratul/substanța întrebării.
 
Batranii au nevoie și de interacțiune fizica
 
Tacticos, răsucind în mâinile bătătorite de muncă hârtiile cu care a ieșit din bancă, părintele i-a replicat, pe un ton visător, gânditor, nostalgic.

''De când am ieșit azi din casă și am plecat către această bancă, m-am întâlnit cu trei dintre amicii mei. Ajuns aici, am stat de vorbă o vreme cu personalul care mă cunoaște foarte bine. Știi că sunt singur, voi nu aveți timp nici pentru voi, darămite pentru mine. Aceasta este compania de care am nevoie. Îmi place să vin la bancă. Azi am destul timp. Faptul că vin la bancă e interacțiunea fizică după care tânjesc. După cum știi, în urmă cu doi ani m-am îmbolnăvit. Proprietarul magazinului din colț, de la care îmi fac cumpărăturile, a venit să mă vadă și și-a petrecut ceva timp stând de vorbă cu mine. Deunăzi, până să plece către o lume mai bună, mama ta a căzut când venea de la piață. Băcanul a văzut-o și imediat a adus-o acasă, deoarece știa unde locuiesc. Vin și te întreb: aș mai avea acea atingere „umană” dacă totul s-ar muta în online? De ce aș vrea ca totul să mi se livreze și să interacționez doar cu computerul meu? Îmi place să cunosc persoana cu care am de-a face și să creez relații. Îmi poate livra Glovo, eMag, Amazon sau mai știu eu cine așa ceva?''
 
Iar la final a adăugat: ''voi, tinerii, ar trebui să învățați că tehnologia nu este viață, și că e benefic să petreci cât mai mult timp cu oamenii, lăsând la o parte dispozitivele tehnologice, oricicât de folositoare ar fi. Asta nu înseamnă nici pe departe să le abandonați – ci doar să păstrați o linie de echilibru".
 
Care este raportul optim între bankingul fizic si cel digital? 
 
O astfel de anecdotă e foarte reală: cunosc multe persoane pentru care ea se *aplică*. Ce mi-aș dori să învățăm din asta, dincolo de sfaturile înțelepte ale bătrânului? 
 
Mi-aș dori să reținem că nu toți suntem la fel, nu toți percepem la fel nevoile și trebuințele, iar atunci când facem schimbări, ar trebui să ne gândim la toată lumea. Spun asta întrucât văd azi în piețele financiare o goană nebună după clienții generației Z și preferințele lor, în timp ce cei din categoria tatălui din povestea noastră devin doar clase marginale. 
 
Așadar, fiecare bancă ar trebui să echilibreze foarte bine digitalul cu canalul clasic, sucursala, și să facă *judecata* mai puțin prin prisma costului financiar și mai mult prin cea a costurilor per ansamblu! E clar, inclusiv din anecdota noastră, sucursala bancară de mâine nu mai poate fi la fel ca aceea de acum 5 ani. 
 
Dar mulți oameni vor continua să prefere să vină la bancă, fizic, pentru simpla interacțiune cu consultantul, pentru un sfat sau doar din dorința de a schimba câteva vorbe cu cineva. Iar consultantul trebuie să fie pregătit să îi ofere acestuia cele câteva cuvinte de care are nevoie și nu doar să îi turuie o serie de *poezioare* învățate pe deasupra, despre un produs sau altul din oferta instituției financiare la care lucrează! 
 
S-ar putea ca, la un moment dat, modul în care faci balansarea între sucursală și internet banking să conteze în moduri în care nici nu ne-am gândi acum!
 

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Asigurări RCA

Asigurări RCA
  • Alegi cea mai bună asigurare
  • Plătești online cu cardul
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Banchereza

Alte Articole

Decalogul overdraftului (descoperitului de cont)

Decalogul overdraftului (descoperitului de cont)

Presiunea din ce în ce mai mare a prețurilor se resimte pe umerii fiecăruia și nu de puține ori am constatat cu amărăciune că ziua de salariu e încă departe, iar contul nostru de salariu e aproape gol. Tot la fel de des ne trezim cu cheltuieli neprevăzute cărora veniturile noastre salariale le fac cu greu față. Ce e de făcut, cum putem să ne protejăm de astfel de evenimente?

10 Mai 2023 | Banchereza
Despre încrederea în instituțiile bancare

Despre încrederea în instituțiile bancare

Cu siguranță vă amintiți de două dintre personajele noastre de la rubrica Banchereza, din episoadele anterioare: Victoraș, informaticianul și Viorel, investitorul din HoReCa. Pornind de la ei, am să încerc să explic puțin, la nivel de bază, cum arată mecanismele bancare și de ce trebuie să avem încredere în bănci, chiar și în aceste momente în care turbulențele bântuie lumea financiară.

11 Apr 2023 | Banchereza
Nicușor, Victoraș și relația lor cu "Dobânda"

Nicușor, Victoraș și relația lor cu "Dobânda"

Nicușor și Victoraș sunt prieteni încă de pe când băteau mingea printre blocuri. Cei doi s-au dovedit a fi genul de copii cumpătați: diferența dintre ei era că Nicușor e un pic mai introvertit, chiar mai fricos am putea spune, în timp ce Victoraș era mai sociabil, mai exuberant, mai deschis la a comunica și a absorbi tot ceea ce îi putea oferi mediul înconjurător.

06 Mar 2023 | Banchereza
Andrei și Rezoluția pentru noul an

Andrei și Rezoluția pentru noul an

Cum trecerea către noul an se apropie cu repeziciune, cu toții ne punem în minte Rezoluții pentru anul 2023. Cele mai multe astfel de *angajamente* se leagă încă de sănătate, dar la fel de multe sunt orientate și către bunăstare. O parte dintre noi, aproape la fel de numeroasă, eliberează în această perioadă copilul din interior. Unii au mers chiar și mai departe și i-au scris lui Moș Crăciun, pe adresa din Laponia sau, unii mai practici, pe adresele patronilor companiei la care lucrează.

30 Dec 2022 | Banchereza

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul