Bancile romanesti au picat un nou test de transparenta la nivel european

Bancile din Romania au picat testul Biroului European al Consumatorului in privinta transparentrei referitoare la mobilitatea conturilor. Cu toate ca ar trebui sa fie sustinuti activ la schimbarea contului principal de la o banca la alta, clientii romani abia daca gasesc detalii despre aceasta noua initiativa europeana pe site-urile bancilor.

Noile reguli la nivel european privind mobilitatea conturilor permit clientilor sa isi schimbe mai usor banca la care au contul principal, daca nu sunt multumiti de serviciile oferite. In tot acest proces, bancile trebuie sa isi asiste clientii si sa anunte tertii cu care acestia au relatii contractuale – angajator, furnizori de utilitati – cu privire la noul cont, astfel incat tranzactiile sa fie continuate fara intrerupere.

La un an si jumatate de la adoptarea noilor reguli la nivel european, un raport al Biroului European al Consumatorului (BEUC) indica faptul ca multe state membre inca sunt departe de standardele dorite in aceasta privinta. Pe ultimele locuri pe lista se regaseste Romania, unde doar o singura banca din cele analizate ofera detalii despre mobilitatea conturilor.

Romania – penultimul loc in UE


In multe state membre, mobilitatea conturilor este ingradita de neafisarea informatiilor necesare in unitatile bancare sau pe site-uri, pregatirea slaba a personalului in acest aspect, precum si de intarzieri in procedura.

Investigatia intreprinsa a vizat analiza a 3-6 banci din fiecare stat membru. Esantionul a fost ales in functie de marime si reprezentativitate, fiind luate in calcul atat banci mari cat si banci de dimeniuni reduse, cu retea nationala extinsa sau cu activitate doar la nivel local. 

In Romania, au fost analizate site-urile a cinci institutii de credit: BCR, Bancpost, Volksbank, Alpha Bank si ATE Bank.

Dintre acestea, doar Alpha Bank prezenta pe propriul site informatii despre mobilitatea conturilor bancare, insa documentul este greu de gasit de un consumator obisnuit, conform raportului BEUC.
Situatia plaseaza Romania pe penultimul locul in clasament.

Pe primele locuri se afla Danemarca, Irlanda, Olanda, Slovenia, Marea Britanie si Franta, unde toate bancile luate in calcul afiseaza pe propriile web-siteuri informatii complete si vizibile, legate de mobilitatea conturilor.

Practicile bune nu au fost importate si la noi

Trebuie remarcat ca o mare parte dintre bancile straine care functioneaza la noi adopta o atitudine mult mai  transparenta in alte state membre.

Spre exemplu, in Austria, atat Erste (actionarul principal al BCR) cat si Volksbank au inclus pe propriile site-uri, la vedere, informatii complete pentru clientii care doresc sa isi mute contul principal. Si in Republica Ceha, Volksbank se dovedeste transparenta si afisaza pe site detaliile necesare, fara a fi insa foarte usor de regasit de clienti, confom raportului BEUC.

Daca in Romania, Bancpost nu ofera informatii despre acest subiect pe site, in Grecia, actionarul majoritar, EFG Eurobank, are o politica mult mai transparenta.

In studiu se mai regasesc si Millennium Bank, care ofera transparenta totala in Portugalia si Grecia. In urma unei analizei Conso.ro, subsidiara din Romania nu prezinta detalii despre mobilitatea conturilor pe propria pagina de internet. Aceeasi situatie se intalneste si la ING Bank, care adopta o atitudine mult mai transparenta in Belgia, Olanda sau Polonia decat in Romania.

Exista insa si exemple pozitive. Spre exemplu, UniCredit Tiriac Bank are pe site detalii despre mobilitatea conturilor pentru clientii romani. Banca a fost luata in calcul in raportul BEUC in Bulgaria si Italia, tari in care are a demonstrat o atitudine similara.

De ce este importanta mobilitatea conturilor?


Conform statisticilor europene, doar 9% din consumatori si-au schimbat banca la care au contul principal in perioada 2007-2008.

Raportul este foarte mic, comparativ cu procentele de 25%, respectiv 22%, de consumatori care si-au schimbat societatea de asigurare auto sau furnizorul de servicii de internet.

Chiar daca schimbarea contului nu reprezinta un obiectiv in sine, posibilitatea de a realiza acest proces mult mai usor ar constitui o premisa pentru aparitia unor oferte mai avantajoase si pentru intensificarea concurentei in piata.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Plati


Cat costa sa primesti si sa trimiti bani in/din contul curent in lei?
Cat costa sa primesti si sa trimiti bani in/din contul curent in lei?

Bancile au inceput sa incurajeze platile online in defavoarea celor prin ghiseu. Sunt banci unde platile si incasarile sunt gratuite, daca exista un venit recurent de cateva sute de lei incasat lunar, dar exista si cazuri in care bancile taxeaza si incasarile in conturi, desi nu au costuri asociate in aceasta situatie.

6 August 2020 | Transferuri de fonduri

Cum poti sa retragi cash cand platesti la POS?
Cum poti sa retragi cash cand platesti la POS?

Benzinariile Rompetrol ofera servicul de cashback clientilor, care pot scoate numerar de la POS-uri in limita a 200 de lei, daca fac in prealabil o plata cu cardul. Rompetrol nu percepe comision, dar bancile partenere ar putea sa o faca.

29 Iunie 2020 | Transferuri de fonduri

Revolutia Revolut incepe sa piarda din atractivitate
Revolutia Revolut incepe sa piarda din atractivitate

Epoca gratuitatilor pare sa fi apus la unul dintre FinTech-urile care au atras foarte multi romani. Din 12 august, Revolut va introduce comisioane la platile cu cardul in alte monede decat leul si va micsora limita de conversie gratuita pentru cei care faceau schimburi valutare.

16 Iunie 2020 | Transferuri de fonduri

Ce avantaje ofera aplicatiile bancare mobile?
Ce avantaje ofera aplicatiile bancare mobile?

In perioada izolarii sociale, multi au descoperit ca pot scuti drumuri la ghiseu si pot face chiar economii cu ajutorul aplicatiilor bancare mobile. Conso va prezinta principalele facilitati oferite de aceste aplicatii.

14 Mai 2020 | Transferuri de fonduri

Mai multe articole

GHIDURI


Conturi curente

Fiecare cont curent are un numar unic de identificare, format din 24 de caractere. Acesta este denumit cod IBAN, el fiind recunoscut la nivel international. Totul despre codul IBAN, cont curent, plati, comisioane, extras de cont si alte intrebari in Ghidul Conturi curente.

Inapoi sus