Rezultatele financiare au dezvaluit putine surprize placute in trimestrul II

Perioada raportarilor financiare aferente primelor sase luni ale anului 2010 s-a incheiat. Rezultatele obtinute de companiile listate la bursa evidentiaza putine surprize placute, multe confirmari ale asteptarilor, dar si destul de multe surprize neplacute.

Evolutia ezitanta a economiei care dupa un debut de an plin de anticipari pozitive a risipit toate sperantele de crestere pentru 2010 si posibil si pentru primele luni din 2011 este foarte vizibila in performantele economice ale emitentilor BVB.

Profit peste asteptari in sectorul farmaceutic

Singurul sector care surprinde placut investitorii este cel al producatorilor de medicamente. Toti cei trei producatori de medicamente listati la BVB, Antibiotice Iasi (ATB), Biofarm Bucuresti (BIO) si Zentiva (SCD) si-au depasit bugetele si au inregistrat cresteri atat ale cifrelor de afaceri cat si ale profiturilor fata de perioada similara a anului trecut.



Rezultatele pozitive ale sectorului farma nu sunt insa o noutate pentru investitori ci confirma imbunatatirea activitatii economice a producatorilor de medicamente din ultimele 3-4 trimestre.

Anticiparile pentru trimestrele viitoare sunt tot pozitive si in consecinta emitentii din sectorul farma nu ar trebui ocoliti in alcatuirea unui portofoliu in aceste vremuri inca foarte tulburi.  

Companiile exportatoare au obtinut venituri mai mari

Alte surprize placute am avut din partea companiilor care au o pondere semnificativa a exporturilor in cifra de afaceri.

In aceasta situatie se afla producatorul de piese auto Compa Sibiu (CMP). Intr-o perioada de recesiune cum este cea prezenta, o crestere a afacerilor cu 76% la jumatatea anului - pana la un nivel maxim in istoria companiei - este o performanta de remarcat. Aceasta se datoreaza in mare masura exporturilor care au reprezentat peste peste 86% din afacerile companiei in prima parte a anului curent.

Rezultatele financiare ale Altur Slatina (ALT), un alt producator de piese auto listat, au fost influentate tot intr-un mod pozitiv de exporturile realizate, compania crescadu-si in acest fel afacerile cu 55% si profitul net cu 80%.

Companiile de utilitati fac mai usor fata crizei

O alta companie care continua sirul raportarilor pozitive chiar si in criza este Transgaz Medias (TGN). Operatorul sistemului national de transport al gazelor isi imbunatateste cifra de afaceri cu 15,8% si profitul cu 56%. Datorita trendului ascendent al rezultatelor pe toata perioada de criza Transgaz este unul din singurii emitenti care a adus un profit investitorilor in perioada 2008 – prezent.

SNP Petrom, cea mai mare companie autohtona listata la BVB si-a imbunatatit considerabil rezultatele fata de perioada similara a anului trecut crescandu-si afacerile cu 12,7% si profitul net cu 76,5% in prima parte a anului 2010 fata de aceeasi perioada a anului trecut.   

Riscuri in perioada actuala

Aceste raportari financiare au scos in evidenta inca o data problemele cu care se confrunta multe din companiile mici, excesiv indatorate sau care nu mai au acces facil la finantare. Acesti emitenti, impreuna cu cei care isi bazeaza vanzarile exclusiv pe consumul intern vor fi cei care vor suferi in continuare cel mai mult datorita situatiei economice si care probabil vor aduce si cele mai putine satisfactii investitorilor.

Al doilea val de scadere a cererii interne influentat probabil de deciziile de austeritate ale guvernului si continuarea scaderii economice au facut si cateva victime in randul emitentilor listati, un numar de patru emitentii fiind deja in insolventa.   

Pana la revenirea economiei pe crestere companiile listate nu vor putea sa isi imbunatateasca semnificativ activitatea economica si in consecinta nici pentru urmatoarele 2-3 sesiuni de raportari nu putem fi extrem de optimisti.

Probabil companiile care se orienteaza catre export, sectorul farma si utilitatile vor fi cele care vor aduce cele mai multe surprize placute la capitolul rezultate financiare. Companiile mari cu un management performant si care sunt pe primele pozitii in industriile in care activeaza vor rezista in continuare mult mai bine socurilor din economie si sunt la randul lor demne de luat in seama cand se creaza un portofoliu.

Acest articol nu reprezinta o recomandare de investitii.

Nicu Grigoras este broker la Intercapital Invest.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

SONDAJ CONSO

Parerea ta conteaza!


Samsung Galaxy Tab

Dorim sa stim parerea ta despre serviciile oferite de Conso.

Participa la un scurt sondaj si vei fi automat inscris intr-o tragere la sorti.
Marele premiu: o tableta Samsung Galaxy Tab S5e.

Particip la sondaj Detalii sondaj

ALTE ARTICOLE - Investitii


Economisire si investire in euro. Care sunt cele mai atractive plasamente?
Economisire si investire in euro. Care sunt cele mai atractive plasamente?

Titlurile de stat, depozitele si obligatiunile in euro sunt alternative demne de luat in calcul pentru micii investitori, in conditiile in care nu este exclus ca leul sa sufere o depreciere ceva mai accentuata in 2021

28 Octombrie 2020 | Investitii (fonduri + burse)

De ce se imprumuta companiile la dobanzi de credite de nevoi personale?
De ce se imprumuta companiile la dobanzi de credite de nevoi personale?

Emisiunile de obligatiuni in lei listate la bursa au dobanzi apropiate de creditele de nevoi personale. Explicatia trebuie cautata in avatajele notorietatii si modul diferit de garantare.

23 Octombrie 2020 | Investitii (fonduri + burse)

Este aurul o varianta de plasament recomandata micilor investitori?
Este aurul o varianta de plasament recomandata micilor investitori?

Cand pretul aurului bate record dupa record, dorinta de a-l detine creste exponential iar adaosurile celor care il ofera sub forma de monede sau lingouri par digerabile.

12 Octombrie 2020 | Investitii (fonduri + burse)

Educatia financiara, folosita ca pretext pentru marketing agresiv
Educatia financiara, folosita ca pretext pentru marketing agresiv

Am asistat la un seminar care dorea sa familiarizeze cursantii cu fundamentele economiei si pietelor de capital, scopul declarat fiind ca acestia sa isi poata dobandi independenta financiara prin intermediul tranzactiilor Forex.

5 Octombrie 2020 | Investitii (fonduri + burse)

Mai multe articole

Inapoi sus