Romanii au mai putina incredere in banci decat bulgarii sau bosniacii

Increderea in banci s-a erodat puternic in ultimii ani. Un sondaj al Bancii Mondiale arata ca in Romania doar 13% din populatie mai are incredere in sistemul bancar. Procentul este mult sub media europeana si mai mic decat in Bulgaria, Bosnia sau Fasia Gaza.

Criza bancara, nemultumirea si comunicarea precara din ultimii ani dintre banci si clientii proprii a facut ca datele privind increderea romanilor in sistemul bancar sa scada puternic. Doar 1 din 8 romani mai aveau incredere in banci in 2010, respectiv 13% din totalul celor inclusi intr-un sondaj realizat de Banca Mondiala.

La nivelul Europei Centrale si de Est, procentul celor care au incredere in institutiile de credit  a fost de 18%. In ceea ce priveste statele din zona, in Bulgaria, 20,8% din populatie are incredere in sistemul bancar iar in Bosnia si Hertegovina, procentul este de 20,4%.

Chiar si in tarile in care sistemele bancare sub relativ slab dezvoltate, increderea se situeaza la un nivel mai mare. Astfel, in Europa Centrala si Africa de Nord, aproape o cincime din populatie are incredere in banci.

Situatia este si mai critica in ceea ce priveste companiile de asigurare. In Romania, mai putin de 9% din respondenti au declarat ca au incredere in acest sector, in timp ce in Bulgaria si Bosnia, procentele se situeaza intre 13% si 20%.

Educatia slaba si lipsa de comunicare

Sondajul realizat de Banca Mondiala a avut in vedere si verificarea gradului de educatie financiara a persoanelor din tarile luate in calcul. Astfel, intre increderea in sistem si gradul de cunoastere a unor termeni si produse financiare exista o corelatie directa.

Romania se plaseaza pe ultimul loc si la acest capitol. Spre exemplu, doar 32% din cei intervievati stiu ce inseamna dobanda simpla. Procentul este de 43% in Bulgaria si peste 61% in Bosnia si Hertegovina sau Azerbaijan.

In ceea ce priveste DAE, doar o treime din Romani stiu ce inseamna acest indicator, in timp ce procentul este de 38% in Bulgaria, 64% in Bosnia si 52% in Azerbaijan.

Iar, in timp ce in prezent situatia Bank of Cyprus aduce in prim plan modul de functionare a schemelor de garantare a depozitelor, in 2010, doar 1 roman din 100 stia de existenta acestora, in timp ce in Bulgaria nivelul era de 20 de ori mai mare.

Rezultatele sunt cu atat mai ingrijoratoare cu cat in ultimii ani bancile au pledat puternic pentru educatia financiara si au lansat diverse programe pe aceasta linie. Cifrele indica insa ca eficienta acestora a fost insa extrem de scazuta.

In lipsa unei strategii nationale de educatie financiara, programele punctuale nu fac altceva decat sa atinga un procent prea mic al populatiei.

Blocarea drepturilor consumatorilor nu poate inspira incredere

Scaderea increderii in banci nu poate fi pusa insa doar pe seama lipsei educatiei financiare ci trebuie pusa in context.

Nu poate sa inspire incredere un sistem financiar care isi foloseste influenta pentru a modifica legislatia creditului in defavoarea propriilor clienti sau pentru a bloca intiativele legislative favorabile consumatorilor, precum o lege a falimentului personal sau o lege a recuperatorilor de creante. Nici macar clauzele abuzive constatate de instantele de judecata nu pot fi scoase din toate contractele in derulare.

In anii premergatori crizei, politica relaxata a bancilor la acordarea de imprumuturi si lipsa clara de transparenta au generat supraindatorare si au facut ca nivelul creditelor neperformante sa urce puternic, la 18%.

Peste 700.000 de romani au restante la credite, majoritatea fiind aferente unor intarzieri de peste 90 zile. Iar, conform BNR, politicile proprii ale bancilor de restructurare sau rescadentare a creditelor cu probleme nu au fost eficiente.

In consecinta, lipsa de incredere in sistemul bancar poate fi considerata si o oglinda a modului in care bancile au considerat oportun sa functioneze pe piata din Romania si sa isi trateze clientii. 


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti
Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti

Bancile au sesizat avantajele combinarii platilor in crestere cu cardul cu obstacolele dotarii cu POS-uri in spatiile comerciale improvizate si propun aplicatii ce transforma telefonul in terminal de acceptare a platilor cu cardul.

17 Februarie 2021 | Info banci

Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice
Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice

Sistemul bancar autohton a implementat din ianuarie noile protocoale la nivel european pentru securizarea tranzactiilor electronice, ceea ce pentru utilizatorul obisnuit se traduce in pasi suplimentari pentru validarea unor operatiuni.

12 Ianuarie 2021 | Info banci

Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite
Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite

Dobanzile la creditele populatiei si companiilor dar si dobanzile la care se imprumuta statul au inceput anul in scadere. Vestea proasta este ca le vor urma si dobanzile la depozite.

11 Ianuarie 2021 | Info banci

CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE
CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.

21 Decembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus