Indicii de referinta la credite, manipulati de banci

Barclays Bank a primit cea mai mare amenda acordata vreodata de autoritatea de supraveghere financiara din Marea Britanie, dupa ce s-a descoperit ca a manipulat cotatiile Libor si Euribor. Anchete similare au loc in Statele Unite, Canada, Elvetia, Japonia si UE.

Indicii de referinta de pe pietele monetare  - Libor si Euribor – sunt luati ca reper peste tot in lume pentru a stabili nivelul dobanzilor, pornind de la titluri de stat si obligatiuni si ajungand pana la dobanzile practicate la depozite, credite imobiliare, de consum sau carduri de credit.

In Marea Britanie, Barclays a fost amendata cu 59 milioane lire sterline, dupa ce Financial Service Authority (FSA) a descoperit ca aceasta a influentat prin diverse practici procesul de stabilire a indicilor.

Conform procedurilor existente, valorile Libor si Euribor se stabilesc tinand cont de cotatiile furnizate de bancile participante la fixing. Aceste cotatii nu reprezinta preturi la care se fac tranzactii, ci dobanzi la care bancile ar fi dispuse sa se imprumute intre ele.

In paralel, FSA deruleaza o investigatie la nivelul Asociatiei Bancilor din Marea Britanie, organizatie care colecteaza cotatiile transmise de banci si publica zilnic valorile Libor.

Autoritatile britanice investigheaza posibilile manipulari ale indicilor de referinta in colaborare cu autoritatile americane, care au gasit probe similare pentru Barclays si au amendat banca cu 360 milioane dolari.

Elvetia a declansat la randul ei o investigatie la nivelul a 12 banci europene, americane si japoneze, care sunt suspectate ca au manipulat ratele Libor CHF. Anchete similare au fost demarate si de Canada, Japonia si Comisia Europeana.

Si in Romania, Consiliul Concurentei a efectutat o investigatie cu privire la modul in care indicele Robor a fost stabilit in octombrie 2008, fiind amendate 2 banci in  urma anchetei (BRD si Raiffeisen Bank).


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Produse si servicii bancare pentru clientii cu dizabilitati
Produse si servicii bancare pentru clientii cu dizabilitati

Bancile au inceput sa isi adapteze oferta pentru a ajunge si la persoanele cu deficiente de auz sau de vedere, din dorinta a largi cat mai mult posibil baza actuala de clienti.

15 Octombrie 2021 | Info banci

Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu
Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu

Bancile penalizeaza operatiunile cu numerar in succursale, iar retragerile/depunerile de numerar la ghiseu pot echivala, procentual, cu o dobanda la termen. Exista insa modalitati de ocolire a acestor costuri.

3 August 2021 | Info banci

Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus