Indicii de referinta la credite, manipulati de banci

Barclays Bank a primit cea mai mare amenda acordata vreodata de autoritatea de supraveghere financiara din Marea Britanie, dupa ce s-a descoperit ca a manipulat cotatiile Libor si Euribor. Anchete similare au loc in Statele Unite, Canada, Elvetia, Japonia si UE.

Indicii de referinta de pe pietele monetare  - Libor si Euribor – sunt luati ca reper peste tot in lume pentru a stabili nivelul dobanzilor, pornind de la titluri de stat si obligatiuni si ajungand pana la dobanzile practicate la depozite, credite imobiliare, de consum sau carduri de credit.

In Marea Britanie, Barclays a fost amendata cu 59 milioane lire sterline, dupa ce Financial Service Authority (FSA) a descoperit ca aceasta a influentat prin diverse practici procesul de stabilire a indicilor.

Conform procedurilor existente, valorile Libor si Euribor se stabilesc tinand cont de cotatiile furnizate de bancile participante la fixing. Aceste cotatii nu reprezinta preturi la care se fac tranzactii, ci dobanzi la care bancile ar fi dispuse sa se imprumute intre ele.

In paralel, FSA deruleaza o investigatie la nivelul Asociatiei Bancilor din Marea Britanie, organizatie care colecteaza cotatiile transmise de banci si publica zilnic valorile Libor.

Autoritatile britanice investigheaza posibilile manipulari ale indicilor de referinta in colaborare cu autoritatile americane, care au gasit probe similare pentru Barclays si au amendat banca cu 360 milioane dolari.

Elvetia a declansat la randul ei o investigatie la nivelul a 12 banci europene, americane si japoneze, care sunt suspectate ca au manipulat ratele Libor CHF. Anchete similare au fost demarate si de Canada, Japonia si Comisia Europeana.

Si in Romania, Consiliul Concurentei a efectutat o investigatie cu privire la modul in care indicele Robor a fost stabilit in octombrie 2008, fiind amendate 2 banci in  urma anchetei (BRD si Raiffeisen Bank).


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti
Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti

Bancile au sesizat avantajele combinarii platilor in crestere cu cardul cu obstacolele dotarii cu POS-uri in spatiile comerciale improvizate si propun aplicatii ce transforma telefonul in terminal de acceptare a platilor cu cardul.

17 Februarie 2021 | Info banci

Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice
Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice

Sistemul bancar autohton a implementat din ianuarie noile protocoale la nivel european pentru securizarea tranzactiilor electronice, ceea ce pentru utilizatorul obisnuit se traduce in pasi suplimentari pentru validarea unor operatiuni.

12 Ianuarie 2021 | Info banci

Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite
Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite

Dobanzile la creditele populatiei si companiilor dar si dobanzile la care se imprumuta statul au inceput anul in scadere. Vestea proasta este ca le vor urma si dobanzile la depozite.

11 Ianuarie 2021 | Info banci

CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE
CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.

21 Decembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus