Închiderea unui cont bancar presupune, în marea majoritate a cazurilor, deplasarea la sediul băncii, în vreme ce deschiderea lui nu doar că se poate face și online, ba chiar este foarte mult încurajată de bănci în ultima vreme.
Mai multe bănci au derulat sau derulează și în prezent campanii de atragere a noilor clienți pentru pachetele de cont curent.
Cei care sunt interesați de produs și de bonusurile aferente (200–300 de lei pentru deschiderea contului, cel care recomandă noi clienți primind la rândul său sume apropiate) vor trebui să descarce aplicațiile mobile, să-și facă un selfie sau o filmare scurtă cu telefonul mobil, să își scaneze actul de identitate și, gata, sunt înrolați în grupul clienților băncii, după ce au bifat toate opțiunile legate de pachetul ales.
Ce se întâmplă în cazul închiderii contului
În aplicațiile mobile nu există nicio procedură pentru închiderea contului. Există secțiunea „recomandă un prieten”, există secțiuni dedicate serviciilor, poți scana facturi, face schimb multivalutar, afli ce cashback ai la dispoziție, dar nu există posibilitatea de închidere a contului fără a te deplasa la sediul băncii.
Iar după deplasarea respectivă, lucrurile se pot rezolva imediat, după o așteptare de câteva minute, zeci de minute sau chiar în zilele următoare, în urma unei programări (pe care unele aplicații bancare o permit și online).
Funcționarii bancari explică pașii suplimentari necesari închiderii conturilor prin necesitatea de a verifica dacă nu există sume restante (în cazul în care există și carduri de credit atașate, nu doar de debit, sau datorii provenite din comisioanele de administrare a contului curent), sume în curs de decontare, dacă nu există produse suplimentare atașate contului (precum produsele de investiții).
Nu în ultimul rând, dacă există un sold pozitiv în cont, trebuie stabilit cum ar trebui procedat în acest caz (titularului i se poate recomanda să transfere banii într-un alt cont).
De ce nu există și variante simplificate de închidere a contului?
Cu toate acestea, sunt situații în care titularul contului nu și-a folosit pachetul de cont curent pentru achiziționarea fondurilor mutuale sau a titlurilor de stat, nu a atașat carduri de credit la pachet, nu are sume restante de plată din eventuale comisioane de administrare și și-a transferat tot soldul către un alt cont.
Îndeplinirea acestor condiții ar putea fi ușor verificată chiar din aplicațiile mobile, astfel încât să se permită și închiderea conturilor de la distanță, folosind toate elementele de verificare solicitate la deschiderea contului, fără ca titularul să se mai deplaseze obligatoriu la bancă.
Este adevărat că băncile au făcut, în unele cazuri, un efort logistic și financiar pentru atragerea de noi clienți (s-au oferit bonusuri, s-au derulat campanii promoționale prin media), dar păstrarea lor n-ar trebui să se facă ridicând bariere administrative care să blocheze sau să amâne retragerea acestora, ci oferind, de exemplu, anumite stimulente pentru rămânerea lor (reducerea sau eliminarea comisionului de administrare pentru 1–3 luni, obținut o singură dată la depunerea unei solicitări de închidere a contului, poate servicii suplimentare oferite pentru o perioadă limitată din categoriile celor oferite cu plată etc.).
Aceste oferte de fidelizare, după modelul companiilor de telefonie mobilă, ar putea fi lansate în momentul depunerii online a unei cereri de închidere a contului, iar dacă titularul le refuză și are toate condițiile necesare retragerii îndeplinite, acestuia ar trebui să i se permită închiderea contului online.
Chestiunea, importantă în cazul persoanelor deplasabile, devine de-a dreptul crucială în cazul persoanelor cu capacitate redusă de deplasare sau chiar nedeplasabile. Și asta cu atât mai mult cu cât nici măcar împuterniciții pe cont nu le pot închide, nici măcar la unitățile băncii.
Așa cum poți deschide un cont printr-o variantă digitală, tot la fel de bine ar trebui să-l și poți închide.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News