Cine este vinovat pentru pierderile bancilor: managerii, guvernul sau OUG 50?

BNR a identificat trei mari vinovati pentru bilanturile problematice ale bancilor in 2010: masurile de austeritate, modelul agresiv de business bazat pe creditare in anii dinaintea crizei si OUG 50. Pe de alta parte insa, nu exista statistici clare care sa indice ce anume a contribuit cel mai mult la pierderile din sectorul bancar.

“Masurile severe de austeritate aplicate de autoritatile romane, incepand cu a doua parte a anului 2010, care au vizat reducerea salariilor, disponibilizarile in sectorul bugetar si cresterea cu 5 puncte prcentuale a cotei standard a TVA, precum si efectele imprimate de somajul in crestere, deprecierea monedei nationale si scaderea veniturilor au generat presiuni asupra sistemului bancar romanesc”, se precizeaza in raportul anual pe 2010 publicat de Banca Centrala.

Oficialii BNR aduc aminte insa si de agresivitatea cu care bancile au acordat credite, model de business care in anii crizei a fost platit scump prin provizioane mari si rata de neplata .

“Deteriorarea in continuare a calitatii portofoliului de credite s-a produs ca urmare a agresivitatii care a caracterizat politica promovata de banci in anii premergatori crizei economice, pentru a castiga cota de piata, precum si pe fondul dificultatilor financiare intampinate ulterior de persoanele fizice si juridice, pe parcursul anului 2010”, se mentioneaza in raport.

Pe ansamblul sectorului bancar, rata creditelor neperformante a crescut de la 7,9% la sfarsitul anului 2009 la 11,9% in decembrie 2010. Si cheltuielile cu provizioanele au inregistrat o crestere fara precedent, de la 7,6 miliarde lei in 2008 la 23,6 miliarde lei in 2010.

Astfel, dupa ce in 2009, profitul agregat inregistrat pe intreg sistemul bancar s-a redus de peste cinci ori, in 2010 s-a inregistrat o pierdere de 304 milioane lei, pentru prima data din 1999.

OUG 50/2010 - vinovata pentru ca a generat dezbateri

Pe langa masurile de austeritate si agresivitate, un impact semnificativ asupra profitului sistemului bancar l-a avut si adoptarea Ordonantei 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, conform analizelor BNR.

“A creat un context generator de dezbateri intense si a condus la o aplicare neunitara a acesteia”, se arata in raportul BNR.

Cu toate acestea, doar BCR si Piraeus Bank au anuntat la finalul dezbaterilor ca denunta actele aditionale acceptate tacit de catre clienti. Restul bancilor au preferat, in baza mentinerii unei transparente si a unei unitati de administrare a portofoliului de credite, sa pastreze pentru toti clientii aceleasi conditii impuse prin OUG 50.

In plus, conform declaratiilor bancherilor, pierderile generate de OUG 50 au fost limitate si mult inferioare pierderilor globale inregistrate de banci. Mai exact, atat Raiffeisen Bank cat si Volksbank, una dintre cele mai afectate institutii la momentul aplicarii OUG 50, au avansat suma de 10 milioane euro pierdere din prisma acestui aspect.

Pentru 2010, Raiffeisen Bank a raportat  un profit net de 83 milioane euro, in timp ce Volksbank a raportat o pierdere de 31 milioane euro.

Bancile se reorganizeaza greu

Nu exista insa o analiza oficiala cantitativa, a impactului pe care fiecare element l-a avut in deteriorarea rezultatelor financiare ale sectorului bancar in 2010.

In plus, reorganizarea activitatii s-a derulat oarecum incet, pe de o parte din cauza dimensiunilor mari la care a ajuns sistemul bancar in ultimii ani. Astfel, din aproximativ 65.000 de angajati, in 2010 personalul a fost diminuat cu 1.145 de angajati, iar retelele s-au restrans cu numai 255 de unitati.

Si indicatorii financiari atesta faptul ca reorganizarea s-a miscat greoi. In ciuda masurilor de reducere a costurilor, cheltuielile operationale au crescut mai accentuat decat veniturile, fapt ce a dus la majorarea indicatorului cost-to-income de la 63,9% in 2009, la 64,9% in 2010.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti
Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti

Bancile au sesizat avantajele combinarii platilor in crestere cu cardul cu obstacolele dotarii cu POS-uri in spatiile comerciale improvizate si propun aplicatii ce transforma telefonul in terminal de acceptare a platilor cu cardul.

17 Februarie 2021 | Info banci

Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice
Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice

Sistemul bancar autohton a implementat din ianuarie noile protocoale la nivel european pentru securizarea tranzactiilor electronice, ceea ce pentru utilizatorul obisnuit se traduce in pasi suplimentari pentru validarea unor operatiuni.

12 Ianuarie 2021 | Info banci

Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite
Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite

Dobanzile la creditele populatiei si companiilor dar si dobanzile la care se imprumuta statul au inceput anul in scadere. Vestea proasta este ca le vor urma si dobanzile la depozite.

11 Ianuarie 2021 | Info banci

CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE
CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.

21 Decembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus