Cine este vinovat pentru pierderile bancilor: managerii, guvernul sau OUG 50?

BNR a identificat trei mari vinovati pentru bilanturile problematice ale bancilor in 2010: masurile de austeritate, modelul agresiv de business bazat pe creditare in anii dinaintea crizei si OUG 50. Pe de alta parte insa, nu exista statistici clare care sa indice ce anume a contribuit cel mai mult la pierderile din sectorul bancar.

“Masurile severe de austeritate aplicate de autoritatile romane, incepand cu a doua parte a anului 2010, care au vizat reducerea salariilor, disponibilizarile in sectorul bugetar si cresterea cu 5 puncte prcentuale a cotei standard a TVA, precum si efectele imprimate de somajul in crestere, deprecierea monedei nationale si scaderea veniturilor au generat presiuni asupra sistemului bancar romanesc”, se precizeaza in raportul anual pe 2010 publicat de Banca Centrala.

Oficialii BNR aduc aminte insa si de agresivitatea cu care bancile au acordat credite, model de business care in anii crizei a fost platit scump prin provizioane mari si rata de neplata .

“Deteriorarea in continuare a calitatii portofoliului de credite s-a produs ca urmare a agresivitatii care a caracterizat politica promovata de banci in anii premergatori crizei economice, pentru a castiga cota de piata, precum si pe fondul dificultatilor financiare intampinate ulterior de persoanele fizice si juridice, pe parcursul anului 2010”, se mentioneaza in raport.

Pe ansamblul sectorului bancar, rata creditelor neperformante a crescut de la 7,9% la sfarsitul anului 2009 la 11,9% in decembrie 2010. Si cheltuielile cu provizioanele au inregistrat o crestere fara precedent, de la 7,6 miliarde lei in 2008 la 23,6 miliarde lei in 2010.

Astfel, dupa ce in 2009, profitul agregat inregistrat pe intreg sistemul bancar s-a redus de peste cinci ori, in 2010 s-a inregistrat o pierdere de 304 milioane lei, pentru prima data din 1999.

OUG 50/2010 - vinovata pentru ca a generat dezbateri

Pe langa masurile de austeritate si agresivitate, un impact semnificativ asupra profitului sistemului bancar l-a avut si adoptarea Ordonantei 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, conform analizelor BNR.

“A creat un context generator de dezbateri intense si a condus la o aplicare neunitara a acesteia”, se arata in raportul BNR.

Cu toate acestea, doar BCR si Piraeus Bank au anuntat la finalul dezbaterilor ca denunta actele aditionale acceptate tacit de catre clienti. Restul bancilor au preferat, in baza mentinerii unei transparente si a unei unitati de administrare a portofoliului de credite, sa pastreze pentru toti clientii aceleasi conditii impuse prin OUG 50.

In plus, conform declaratiilor bancherilor, pierderile generate de OUG 50 au fost limitate si mult inferioare pierderilor globale inregistrate de banci. Mai exact, atat Raiffeisen Bank cat si Volksbank, una dintre cele mai afectate institutii la momentul aplicarii OUG 50, au avansat suma de 10 milioane euro pierdere din prisma acestui aspect.

Pentru 2010, Raiffeisen Bank a raportat  un profit net de 83 milioane euro, in timp ce Volksbank a raportat o pierdere de 31 milioane euro.

Bancile se reorganizeaza greu

Nu exista insa o analiza oficiala cantitativa, a impactului pe care fiecare element l-a avut in deteriorarea rezultatelor financiare ale sectorului bancar in 2010.

In plus, reorganizarea activitatii s-a derulat oarecum incet, pe de o parte din cauza dimensiunilor mari la care a ajuns sistemul bancar in ultimii ani. Astfel, din aproximativ 65.000 de angajati, in 2010 personalul a fost diminuat cu 1.145 de angajati, iar retelele s-au restrans cu numai 255 de unitati.

Si indicatorii financiari atesta faptul ca reorganizarea s-a miscat greoi. In ciuda masurilor de reducere a costurilor, cheltuielile operationale au crescut mai accentuat decat veniturile, fapt ce a dus la majorarea indicatorului cost-to-income de la 63,9% in 2009, la 64,9% in 2010.

Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum se deschide un cont bancar exclusiv online
Cum se deschide un cont bancar exclusiv online

Pandemia a obligat furnizorii de servicii financiare sa se plieze pe noile norme sociale iar distantarea fizica se poate practica acum intre functionarii si clienti cu conditia sa existe o conexiune de internet functionala si autentificarea prealabila a solicitantilor.

20 Octombrie 2020 | Info banci

Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB
Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB

Daca anul trecut, in 85% dintre negocieri, partile acceptau solutia data de conciliatori, procentul a scazut la 80% in acest an, tendinta fiind observata in ultimele luni. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB?

7 Octombrie 2020 | Info banci

Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB
Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB

In luna septembrie, s-au Implinit 5 ani de la Infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor In domeniul Bancar (CSALB), prima entitate care solutioneaza pe cale extrajudiciara litigiile dintre consumatori si comerciantii din sistemul financiar-bancar.

30 Septembrie 2020 | Info banci

Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi
Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi

UniCredit Bank copiaza modelul folosit de Revolut, ING Bank si Raiffeisen Bank si ofera un stimulent de 50 de lei clientilor care isi conving cunoscutii sa deschida conturi curente in lei, pentru ei sau pentru copiii/parintii lor.

18 Septembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus