top banner

Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB

30 Septembrie 2020 | Autor: Conso

Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB

In luna septembrie, s-au Implinit 5 ani de la Infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor In domeniul Bancar (CSALB), prima entitate care solutioneaza pe cale extrajudiciara litigiile dintre consumatori si comerciantii din sistemul financiar-bancar. 
Elementul de noutate adus de CSALB consta In promovarea concilierii, a negocierii, ca metoda de rezolvare a litigiilor In afara instantei, prin mentinerea contractelor Intr-o forma acceptata de catre ambele parti.  

Centrul, Infiintat dupa transpunerea unei directive europene prin ordonanta de guvern, a intermediat pana acum mai mult de 1.500 de negocieri Intre consumatori si banci/IFN-uri, dintre care aproximativ 1.300 s-au Incheiat cu Impacarea partilor. Avantajul pentru consumatori este ca serviciul este gratuit, iar negocierile dureaza, In medie, 55 de zile. Conform directivei europene comerciantii (adica bancile si IFN-urile) trebuie sa suporte costurile concilierii. Pentru fiecare conciliere o banca plateste aproximativ 200 de euro, In timp ce beneficiul mediu pe care Il are un consumator In urma concilierii este de 2.700 de euro, potrivit datelor CSALB.  

Anul acesta reprezentantii CSALB si conciliatorii Centrului au transmis mai multe mesaje catre bancile comerciale si IFN-uri prin care Ii Indeamna pe comercianti sa accepte mai multe cereri de negociere trimise de consumatori. In conditiile In care intrarea In conciliere nu este obligatorie pentru banci si IFN-uri, numarul de cereri Il depaseste pe cel al dosarelor In care partile ajung sa negocieze In prezenta unui conciliator. Pe de alta parte, sunt si cereri pe care consumatorii le trimit si nu pot fi solutionate In cadrul Centrului pentru ca se refera la spete cu legislatie speciala asa cum sunt: creditele din programul Prima Casa, cererile de stergere din Biroul de Credit, creantele cesionate sau recuperarea primei de stat.  O alta recomandare pe care CSALB a facut-o insistent catre bancile comerciale s-a referit la flexibilitatea acestora In negocierile cu consumatorii. Desi mai este loc pentru Imbunatatirea concilierii, beneficiile obtinute pana acum din aceasta activitate depasesc 3,5 milioane de euro, potrivit datelor CSALB.
 
Planurile CSALB pentru perioada urmatoare vizeaza In primul rand numarul cererilor clasate de fiecare banca. Recomandarea catre bancile comerciale este ca cererile respinse sa nu depaseasca zece procente din totalul cererilor care le sunt adresate prin intermediul CSALB. La mijlocul anului 2020, procentul cererilor clasate nejustificat era de 29% din total. Imbunatatirea acestui aspect ar putea face ca CSALB sa devina prima optiune a consumatorilor care au nemultumiri In raport cu bancile sau cu IFN-urile. In acest fel, instantele se vor degreva tot mai mult de litigii, iar reclamatiile catre ANPC vor continua sa scada, spun reprezentantii Centrului.

Din pacate, pentru IFN-uri apetitul pentru conciliere ramane scazut. 70% din cererile trimise de consumatori pentru negocierea problemelor cu institutiile financiare nebancare sunt respinse de acestea. Potrivit CSALB, IFN-urile vor avea fata de banci un important dezavantaj concurential daca nu se Indreapta spre negociere si spre rezolvarea amiabila a nemultumirilor propriilor consumatori, deoarece actioneaza pe aceeasi piata a serviciilor financiare. 
 
Un alt obiectiv al CSALB este ca optiunea concilierii sa devina la fel de cunoscuta si utilizata pentru persoanele juridice ca si pentru persoanele fizice. Un argument este acela ca rezolvarea disputelor legate de plati si de emiterea de moneda electronica In cadrul CSALB poate duce la Imbunatatirea mediului de business si a Increderii dintre furnizorii unor astfel de servicii si companii, ori institutii publice.
Nu In ultimul rand, CSALB doreste sa se concretizeze demersul Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri de a Inregistra CSALB In reteaua FIN-NET a Comisiei Europene ca entitate SAL. Acest lucru ar da acces la experienta entitatilor FIN-NET similare din toata Europa si ar permite Centrului evolutii In domeniul digitalizarii si pregatirii resursei umane.

In timp ce In tarile vestice sunt zeci de centre de solutionare alternativa, pentru fiecare domeniu de activitate (utilitati, transporturi, telefonie etc), In Romania sunt doar trei entitati SAL: In afara de CSALB exista SAL-FIN In cadrul ASF si o directie SAL In cadrul ANPC. 

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Info banci

Alte Articole

Economii cu bonus de dobanda in functie de abonament

Economii cu bonus de dobanda in functie de abonament

Revolut isi promoveaza pachetele exclusiviste oferind dobanzi in crestere la conturile de economii recent lansate, practica bancara anterioara presupunand dobanzi fixe sau stimularea economisirii in functie de sold.

28 Feb 2024 | Info banci
Promotii bancare in prag de toamna

Promotii bancare in prag de toamna

Mai multe oferte bancare aparute in ultima perioada propun bonusuri la achizitiile de la parteneri, reduceri de dobanda, costuri zero pe viata pe anumite pachete.

29 Aug 2023 | Info banci
Ce oferte scot in fata bancile in aceasta perioada?

Ce oferte scot in fata bancile in aceasta perioada?

Am analizat site-urile principalelor banci din Romania pentru fotografia canalelor de vanzari ale momentului-economisire, carduri de credit si debit, aplicatii mobile, oferte de creditare si, vedeta saptamanii, Black Friday.

08 Noi 2022 | Info banci
Exclusivitate Conso: Ce se intampla cu produsele clientilor Credit Agricole dupa fuziunea cu Vista Bank

Exclusivitate Conso: Ce se intampla cu produsele clientilor Credit Agricole dupa fuziunea cu Vista Bank

Vista Bank a preluat Credit Agricole Romania iar produsele si serviciile sale au fost incluse in oferta Vista. Conso va ofera cateva detalii privind integrarea acestora si pasii concreti pe care trebuie sa ii faca clientii Credit Agricole.

06 Oct 2022 | Info banci

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul