Bancile tin cu dintii de clauzele abuzive

Bancile pun din nou presiune pe Legislativ pentru modificarea Legii privind clauzele abuzive, care le da mari batai de cap in ultima vreme, avand in vedere numeroasele procese pierdute in fata clientilor. O initiativa din 2013, care elimina sansa clientilor de a mai castiga in instanta in fata bancilor, a ajuns in dezbatere in Camera Deputatilor.

Actul normativ s-a aflat marti pe ordinea de zi, insa Comisia Juridica a Camerei Deputatilor a amanat discutarea proiectului de lege si a solicitat mai multe clarificari la amendamentele propuse.

Este vorba de un proiect de lege initiat inca din 2013, care a trecut deja de Senat, si vizeaza modificarea Legii 193/2000 privind clauzele abuzive care, daca va fi amendata potrivit propunerilor existente, se va transforma dintr-un act normativ care protejeaza clientii impotriva abuzurilor bancilor, intr-unul complet inutil.

Bancile cer ca eliminarea clauzelor abuzive sa vizeze doar contractele viitoare


Concret, bancile vor ca o parte  din prevederile legii sa se aplice doar pentru contractele semnate dupa octombrie 2013, data la care legea 193 a fost modificata in concordanta cu Directiva 93/13 a Uniunii Europene, nu si pentru contractele semnate anterior, care constituie grosul contractelor contestate de clienti.

De asemenea, bancile vor ca hotararile judecatoresti prin care se constata existenta clauzelor abuzive sa nu se aplice si contractelor in derulare, ci doar sa duca la eliminarea lor din contractele ce urmeaza a fi incheiate in viitor. Acest lucru contravine Directivei Europene si mai multor decizii ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care arata ca legea nu are sens daca nu remediaza problemele din contractele in derulare.

Clauzele abuzive vor puta fi mentinute in contracte, daca sunt scrise clar si inteligibil


Mai mult, un alt amendament propune ca respectiva clauza, declarata abuziva, sa nu mai fie obligatoriu eliminata, ci doar modificata si scrisa intr-un limbaj clar si inteligibil.

In plus, in noua forma a legii, consumatorii ar trebui sa dovedeasca faptul ca banca nu a negociat cu ei clauzele respective, in timp ce legea in vigoare prevede exact invers.

Clientii bancilor someaza parlamentarii sa stopeze „amnistierea” clauzelor abuzive

Clientii bancilor au inceput, deja, sa reactioneze la aceasta tentativa de mutilare a legii in vigoare, prin transformarea ei in unealta a bancilor, si trimit mesaje prin care someaza parlamentarii sa opreasca „amnistierea” clauzelor obuzive. Potrivit mesajelor transmise de consumatori, modificarea Legii ar constitui un abuz din parte politicienilor, avand in vedere ca proictul legislativ nu are avizul Guvernului, nici pe cel al Protectiei Consumatorilor si nici pe cel al asociatiilor de consumatori.

Reactie dura a ANPC fata de amendamentele propuse

”ANPC nu sustine proiectul de modificare a Legii nr. 193/2000, deoarece acesta, pe de o parte, scade gradul de protectie al consumatorilor, iar pe de alta parte, creeaza un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor, respectiv prin dezavantajarea partii contractuale vulnerabile – consumatorul. Consumatorul, din start se afla pe o pozitie de inferioritate fata de comerciant avand in vedere ca nu are resursele acestuia, pornind de la expertiza, resurse financiare (pentru angajarea unei persoane de specialitate) si nici posibilitatea reala de negociere, avand in vedere ca, in fapt, clauzele contractuale sunt standardizate si sunt elaborate de comerciant. ANPC va face tot ceea ce ii sta in putere, din punct de vedere legislativ, pentru a impiedica adoptarea acestor modificari”, a declarat presedintele ANPC, Marius Dunca.

Si Protectia Consumatorilor reclama faptul ca se urmareste limitarea efectelor unei decizii judecatoresti la contractul in cauza, in timp ce legea actuala prevede ca “Instanta, in cazul in care constata existenta clauzelor abuzive in contract, obliga profesionistul sa modifice toate contractele de adeziune in curs de executare, precum si sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate in cadrul activitatii profesionale.”

„Aceasta modificare, daca ar fi aprobata, ar avea impact negativ si asupra proceselor in curs de solutionare aflate pe rolul instantelor de judecata, in care ANPC este parte si in care au fost solicitate eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele similare aflate in derulare. Mentionam faptul ca ANPC are pe rolul instantelor de judecata un numar de 34 de dosare”, se mentioneaza in comunicatul citat.

Un alt aspect important sesizat de ANPC este cel care da dreptul si bancilor sa denunte contractul. Prevederea actuala sustine ca doar “consumatorul este indreptatit sa ceara rezilierea contractului”.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

SONDAJ CONSO

Parerea ta conteaza!


Samsung Galaxy Tab

Dorim sa stim parerea ta despre serviciile oferite de Conso.

Participa la un scurt sondaj si vei fi automat inscris intr-o tragere la sorti.
Marele premiu: o tableta Samsung Galaxy Tab S5e.

Particip la sondaj Detalii sondaj

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum se deschide un cont bancar exclusiv online
Cum se deschide un cont bancar exclusiv online

Pandemia a obligat furnizorii de servicii financiare sa se plieze pe noile norme sociale iar distantarea fizica se poate practica acum intre functionarii si clienti cu conditia sa existe o conexiune de internet functionala si autentificarea prealabila a solicitantilor.

20 Octombrie 2020 | Info banci

Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB
Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB

Daca anul trecut, in 85% dintre negocieri, partile acceptau solutia data de conciliatori, procentul a scazut la 80% in acest an, tendinta fiind observata in ultimele luni. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB?

7 Octombrie 2020 | Info banci

Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB
Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB

In luna septembrie, s-au Implinit 5 ani de la Infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor In domeniul Bancar (CSALB), prima entitate care solutioneaza pe cale extrajudiciara litigiile dintre consumatori si comerciantii din sistemul financiar-bancar.

30 Septembrie 2020 | Info banci

Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi
Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi

UniCredit Bank copiaza modelul folosit de Revolut, ING Bank si Raiffeisen Bank si ofera un stimulent de 50 de lei clientilor care isi conving cunoscutii sa deschida conturi curente in lei, pentru ei sau pentru copiii/parintii lor.

18 Septembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus