Angajatii din banci nu vor mai fi ''premiati'' pentru planul de vanzari

Angajatii din sistemul bancar nu vor mai putea fi motivati financiar sa vanda clientilor produse si servicii cat mai multe si cat mai complexe. Prevederea este cuprinsa intr-un Ghid emis de Autoritatea Bancara Europeana (ABE) pe care trebuie sa il respecte toate institutiile aflate sub supravegherea BNR incepand din data de 13 ianuarie 2018.

“Institutiile nu trebuie sa conceapa politici si practici de remunerare care: coreleaza exclusiv nivelul remuneratiei cu un obiectiv cantitativ pentru oferirea sau furnizarea de produse si servicii bancare, sau promoveaza oferirea sau furnizarea unui produs anume sau a unei anumite categorii de produse in locul altor produse, precum produse care sunt mai profitabile pentru institutii sau pentru o persoana relevanta (angajat al bancii -n.r.), in detrimentul consumatorului”, se subliniaza in Ghidul mentionat.

BNR a emis un set de instructiuni care prevad faptul ca institutiile din subordinea sa trebuie sa respecte reglementarea mentionata.

Regula se aplica inclusiv intermediarilor

“Institutiile pentru care Banca Nationala a Romaniei este autoritate competenta trebuie sa aiba in vedere orientarile din Ghid atunci cand stabilesc si aplica politicile si practicile de remunerare pentru personalul propriu si pentru intermediarii de credit care actioneaza in numele lor”, se mentioneaza in instructiunile BNR.

Documentul european contine cerintele de concepere si implementare a politicilor si practicilor de remunerare in raport cu oferirea sau furnizarea de produse si servicii bancare consumatorilor, de catre institutiile mentionate, in vederea protejarii consumatorilor impotriva efectelor negative nedorite, rezultate din remunerarea personalului de vanzari.
Printre produsele bancare vizate de Ghidul european se numara cele de creditare (credit ipotecar, imobiliar, de consum, leasing financiar etc.), dar si depozite, servicii de plata, emiterea de instrumente de plata, emiterea de moneda electronica.

De asemenea, bancile trebuie sa evite politicile si practicile inutil de complexe si combinatiile neclare de politici si practici diferite.

In situatiile in care politicile si practicile de remunerare permit acordarea de remuneratii variabile, institutiile trebuie sa se asigure ca raportul dintre componentele fixa si variabila ale remuneratiei este echilibrat in mod corespunzator si ca tine cont de drepturile si interesele consumatorilor. De asemenea, politicile si practicile de remunerare instituite trebuie sa permita aplicarea unei politici flexibile privind remuneratia variabila, “incluzand posibilitatea de a nu plati nicio remuneratie variabila, atunci cand este cazul”.

Care sunt principalii beneficiari?

In document, “consumatorul” este definit ca fiind “o persoana fizica care actioneaza in scopuri aflate in afara meseriei, a profesiei sau a activitatii sale comerciale”.

Mai mult, in Ghid se mentioneaza faptul ca autoritatile competente pot lua in considerare aplicarea acestui ghid si in cazul altor clienti, in afara persoanelor fizice, precum microintreprinderi si intreprinderi mici si mijlocii (IMM-uri).

“In cele din urma, autoritatile competente pot lua in considerare extinderea cerintelor privind remunerarea, prevazute in acest ghid, si in cazul remuneratiei platite de institutiile financiare intermediarilor de credite (denumita si „comision”)”, se mai arata in Ghidul citat.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti
Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti

Bancile au sesizat avantajele combinarii platilor in crestere cu cardul cu obstacolele dotarii cu POS-uri in spatiile comerciale improvizate si propun aplicatii ce transforma telefonul in terminal de acceptare a platilor cu cardul.

17 Februarie 2021 | Info banci

Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice
Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice

Sistemul bancar autohton a implementat din ianuarie noile protocoale la nivel european pentru securizarea tranzactiilor electronice, ceea ce pentru utilizatorul obisnuit se traduce in pasi suplimentari pentru validarea unor operatiuni.

12 Ianuarie 2021 | Info banci

Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite
Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite

Dobanzile la creditele populatiei si companiilor dar si dobanzile la care se imprumuta statul au inceput anul in scadere. Vestea proasta este ca le vor urma si dobanzile la depozite.

11 Ianuarie 2021 | Info banci

CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE
CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.

21 Decembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus