Amenzi pentru raportarea ilegala a clientilor la Biroul de Credit

Patru banci si cateva institutii financiare nebancare au fost amendate pentru ca au transmis la Biroul de Credit informatii negative despre clienti fara sa ii anunte in prealabil. O alta neregula descoperita a fost aceea ca, in anumite cazuri, datele erau transmise inainte de expirarea termenului legal de 30 de zile de la scadenta datoriei. 

Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a aplicat amenzi contraventionale institutiilor de credit, care ajung pana la 25.000 de lei, in urma unor controale efectuate in perioada septembrie - octombrie 2016,  ”din oficiu sau pe baza plangerilor si sesizarilor primite” de la clienti, se mentioneaza intr-un comunicat dat publicitatii de Autoritate .

Raportari multiple pentru aceeasi restanta

Printre institutiile de credit amendate de ANSPDCP se numara bancile Credit Europe Bank, Bancpost, Garanti Bank si UniCredit Bank.

In cazul Credit Europe Bank, Autoritatea a constatat ca banca a transmis date negative la Biroul de Credit, in cazul mai multor persoane fizice, fara a efectua informarea prealabila a acestora. Totodata, aceeasi banca, ”in cazul mai multor persoane fizice, a transmis de mai multe ori in aceeasi luna date negative la Biroul de Credit, pentru aceeasi restanta, fara a se respecta termenul de 30 de zile de la data scadentei (...) prin incalcarea prevederilor art. 4 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 677/2001”, se mentioneaza in comunicatul citat.

Pentru aceste fapte, Autoritatea anunta ca a aplicat bancii o amenda contraventionala in cuantum total de 23.000 lei.

Pentru nereguli similare, Bancpost si Garanti Bank au fost amendate, fiecare, cu cate 20.000 de lei, iar UniCredit Bank a fost sanctionata cu amenda de 9.000 de lei.

Creditorii nu au reactionat la reclamatiile clientilor

Printre entitatile sanctionate de ANSPDCP se numara si cateva IFN-uri. Astfel, compania ERB Retail Services IFN a primit o amenda de 7.000 de lei pentru ca, in afara faptului ca a transmis date negative la Biroul de Credit fara sa informeze debitorii in prealabil, nici ”nu a dat curs cererii mai multor persoane fizice, prin care acestea si-au exercitat dreptul de interventie in sensul de stergere a datelor negative transmise la Biroul de Credit fara informarea lor prealabila”, se mai arata in comunicatul Autoritatii.

La randul lor,  societatile de credit de consum Essy Asset Management IFN si Unicredit Consumer Financing IFN au incasat fiecare cate o amenda de 25.000 de lei pentru aceleasi nereguli constatate in cazul bancilor mentionate, respectiv transmiterea de informatii negative la Biroul de Credit fara informarea debitorului si, in anumite cazuri, chiar mai devreme de 30 de zile de la inregistrarea restantei.

De asemenea, societatea Simplu Credit IFN a fost sanctionata cu amenda de 5.000 de lei pentru nereguli similare, insa amenda este mai mica pentru ca Autoritarea a costatat abaterile de la regleemntarile in vigoare intr-un singur caz.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu
Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu

Bancile penalizeaza operatiunile cu numerar in succursale, iar retragerile/depunerile de numerar la ghiseu pot echivala, procentual, cu o dobanda la termen. Exista insa modalitati de ocolire a acestor costuri.

3 August 2021 | Info banci

Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus