Consiliul Concurentei va analiza impactul OUG 50 asupra creditelor in sold

Consiliul Concurentei va continua sa monitorizeze impactul pe care OUG 50 l-a avut asupra pietei de creditare din Romania. In martie, va fi demarata o analiza a rezultatelor pe care eliminarea comisionului de rambursare anticipata le-a avut asupra mobilitatii clientilor si asupra dobanzilor platite de populatie la credite.

Inca din septembrie 2010, Consiliul Concurentei a avut in vedere realizarea unui studiu de impact pentru a identifica modul in care a fost afectata piata creditelor de implementarea OUG 50/2010.

Odata cu modificarea OUG 50/2010 prin Legea nr. 288/2010 pe final de an, singura prevedere care se aplica si clientilor cu credite in sold a ramas eliminarea (sau limitarea, dupa caz) a comisionului de rambursare anticipata.

“Dorim sa vedem daca toate asteptarile noastre au fost confirmate. In 2010 am consumat foarte multa energie pe partea de legislatie, in special pe OUG 50”, a precizat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Consiliul Concurentei a fost unul din sustinatorii principali ai implementarii OUG 50 in forma initiala si a militat pentru extinderea prevederilor directivei europene inclusiv pentru creditele aflate in sold.

Pana in prezent, Consiliul este si singura autoritate a statului care a anuntat ca va pune la punct un astfel de studiu de impact pe marginea OUG 50.

Refinantari sub monitorizare 


Eliminarea comisionului de rambursare anticipata este doar primul pas pentru cresterea gradului de mobilitate a clientilor intre banci, in vederea obtinerii unor conditii mai bune.

Refinantarea presupune si incadrarea in conditiile de eligibilitate iar, odata cu scaderea veniturilor si deprecierea garantiilor imobiliare, foarte multi clienti nu se mai califica pentru o astfel de actiune.

“Vom compara rata de mobilitate inainte de OUG 50 cu numarul de refinantari ulterioare. Nu avem inca o tinta a ceea ce ar trebui sa fie un procent optim al numarului de refinantari, comparativ cu numarul contractelor in derulare”, a mentionat Chiritoiu.

El considera insa ca institutiile de credit vor recurge la scaderea costurilor pentru clientii vechi, atata vreme cat exista riscul de a-i pierde in favoarea altor banci.

“S-a creat o presiune concurentiala asupra bancilor, care a avut drept rezultat scaderea dobanzilor oferite la credite si o ampla actiune de atragere a clientilor altor banci concurente”, considera presedintele Consiliului.

Refinantarea automata nu fost pe placul FMI


Una din problemele evidentiate de Consiliul Concurentei in vara a fost si discrepanta mare intre costurile la credite suportate de clientii vechi si cei noi.

“Ecartul mare de dobanzi intre cele doua categorii este un semn de ineficienta, un semn ca piata concurentiala nu merge bine”, declara la momentul respectiv Bogdan Chiritoiu.

In dezbaterile din Camera Deputatilor pe marginea OUG 50, problema se dorea a fi solutionata prin propunerea ca orice client sa se poata refinanta automat la aceeasi banca, fara analize suplimentare, in conditiile oferite clientilor noi.

Amendamentul a fost modificat insa, acordarea refinantarii fiind la latitudinea bancii.

“FMI nu a fost de acord cu noi pe partea de refinantare. Li s-a parut ca devine prea facila restructurarea unui credit”, a precizat Chiritoiu.

Presedintele autoritatii a reiterat insa ca nu este un semn bun faptul ca un client poate plati o dobanda de 12%, spre exemplu, iar banca nu este de acord sa ii ofere o refinantare la o dobanda de 6%, asa cum practica pentru noii clienti.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari
Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari

Daca bancile sunt preferate cand vine vorba de sistemul rate fara dobanda de catre retaileri, pentru variantele de e-credit sau credit direct in magazin s-a ales oferta IFN-urilor, care pot oferi banii mai repede decat bancile dar la costuri semnificativ mai mari decat in cazul unui credit de nevoi personale.

8 Septembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus