Comentarii Conso.ro la opinia ANPC

1. Am publicat dreptul la replica al ANPC din respect fata de implicarea Autoritatii la nivel legislativ pentru rezolvarea unora dintre problemele serioase ale consumatorilor de produse si servicii financiar-bancare, prin elaborarea mai multor acte normative, in special OUG 174/2008 si OUG 50/2010. In mod normal, dreptul la replica vizeaza corectarea unor informatii eronate sau inexacte, ceea ce nu este cazul acum.

2. Confuziile nu le facem noi, ci dumneavoastra. OUG 113/2009 nu contine nici o prevedere referitoare la suspendarea temporara a activitatii de creditare. Si este si normal sa fie asa, intrucat serviciile de plata reprezinta cu totul altceva decat serviciile de creditare. Singurul act normativ care da dreptul presedintelui ANPC sa suspende activitatea de creditare pana la intrarea in legalitate o reprezinta OUG 50/2010, prin art.89.

3. Suspendarea temporara a operatiunilor de creditare poate genera efecte nocive la adresa consumatorilor. Decizia privind suspendarea temporara a activitatii de creditare a unei unitati bancare sau a alteia poate sa-i afecteze grav pe consumatorii care sunt in faza finala a semnarii unui contract de credit. Bunaoara, in cazul in care un client a achitat un avans catre vanzator, iar banca se afla in imposibilitatea de a ii acorda credit clientului, acesta poate pierde avansul.


4. Este imbucurator ca reprezentantii ANPC sunt “perfect constienti de faptul ca majoritatea contractelor cadru sunt redactate la sediul central al bancii”. Din pacate, acest lucru nu se observa deloc din redactarea comunicatului de presa care a stat la baza articolului nostru. Speram ca, in ciuda modului de redactare al dreptului la replica, ANPC este constienta si de diferenta intre “sediul central al bancii”, “banca centrala” si “centrala bancii”.

5. Ne reprosati, in termeni duri, ca va cerem, fara temei, sa obligati bancile sa modifice clauze din contractele existente. Si ca n-am tine cont de lege si de statul de drept. Cu toate acestea, lucrurile nu stau asa cum le prezentati dvs. La art.88 din OUG 50/2010, lege pe care ati initiat-o si pe care trebuie sa o implementati si sa asigurati respectarea ei, se scrie negru pe alb: “odata cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale, agentul constatator poate dispune urmatoarele sanctiuni contraventionale complementare-c) aducerea contractului in conformitate cu prevederile legale, in termen de maximum 15 zile”. Ori in comunicatul de presa amintit, dumneavoastra aratati ca ati depistat cazuri in care contractele respective nu respecta prevederile legale.

6. Stiti bine ca portalul Conso.ro a avut contributii importante la forma actuala a OUG 50/2010, prin numeroasele propuneri facute in stadiul de proiect, dintre care multe se si regasesc in forma finala. Sustinem fara ezitare aplicarea actului normativ in forma actuala, insa dorim ca modul de aplicare sa nu genereze in viitor probleme pentru clientii ale caror marje fixe vor fi stabilite acum prin intermediul unui algoritm de calcul care nu respecta interesele consumatorilor.

7. Nu vom continua pe mai departe aceasta “polemica” cu ANPC. Speram ca, in spatele criticilor noastre, mai mult sau mai putin severe, insa pornite din dorinta de a va ajuta sa intelegeti anumite aspecte si sa imbunatatiti modul in care va desfasurati activitatea de control, dumneavoastra sa distingeti suportul nostru deplin pentru o activitate orientata in sprijinul derularii unei relatii corecte si in spiritul legii intre furnizorii de produse si servicii financiare si consumatori.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de consum intra in primavara cu discounturi
Creditele de consum intra in primavara cu discounturi

Mai multe banci isi asteapta in aceasta perioada clientii cu dobanzi mai mici la creditele de nevoi personale si avantaje colaterale.

3 Martie 2021 | Credite de consum

Creditele online devin tot mai populare
Creditele online devin tot mai populare

Cu documentele de identitate la indemana, un dispozitiv cu camera pentru identificare si documentatia semnata electronic pe e-mail sau in cont, sunteti pregatiti pentru acordarea unui imprumut online. Conso va ofera cateva exemple concrete de aplicatii online pentru un credit.

3 Februarie 2021 | Credite de consum

Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus