Recomandari europene pentru restantierii la credite ipotecare

Autoritatea Bancara Europeana (ABE) recomanda statelor membre sa ia masuri pentru a se asigura ca bancile isi ajuta clientii cu credite ipotecare sa depaseasca dificultatile financiare. Bancile sunt incurajate sa actioneze imediat, sa restructureze creditele si sa explice clientilor toate alternativele posibile.


Bancile trebuie sa caute intotdeauna solutii pentru a ajuta clientii sa depaseasca dificultatile financiare cu care se confrunta si sa apeleze la executarea silita, doar dupa ce toate alternativele posibile au fost luate in considerare.

ABE a realizat o analiza cu procedurile utilizate de bancile din UE si a emis o opinie, unde prezinta cele mai bune practici de abordare a restantelor la creditele ipotecare. Opinia este adresata autoritatilor de supraveghere – BNR, in cazul nostru – care ar trebui sa ia in calcul aplicarea acestor practici pe plan local.

In opinia ABE, bancile ar trebui sa incurajeze clientii sa comunice cat mai rapid faptul ca se confrunta cu dificultati financiare si sa aiba proceduri clare pentru solutionarea acestor cazuri. De obicei este mult mai usor sa fie ajutat un client care nu a apucat sa acumuleze restante, decat unul care inregistreaza intarzieri de cateva luni.

Persoanele trebuie directionate catre departamente, care sa poata oferi clientilor solutii in aceste situatii. Informatiile trebuie furnizate in scris clientului, astfel incat acesta sa poate analiza optiunile existente.

De asemenea, trebuie introduse reguli care sa previna hartuirea sau intimidarea clientilor ce se confurnta cu dificultati financiare.

O alta cerinta este ca bancile sa tina un registru special cu acesti clienti, care sa permita verificarea de catre autoritatile de supraveghere a modului in care s-au solutionat aceste cazuri.

Clientii ar trebui sa primeasca informatii la zi cu privire la sumele datorate – numarul de rate neplatite si penalizari acumulate -, informatii cu privire la masurile pe care banca le va lua in timp si despre costurile asociate cu executarea silita.

Bancile sunt incurajate sa ia masuri pentru a restructura creditului, prin extinderea perioadei, modificarea dobanzii, amanarea platii unor rate, capitalizarea dobanzii sau prin asistarea clientului in vanzarea locuintei.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Credite imobiliare


Amanarea ratelor la credite: Cum sa iei cea mai buna decizie?
Amanarea ratelor la credite: Cum sa iei cea mai buna decizie?

Disputele politice dintre Guvern si Parlament au generat deja 3 variante de reglementari de amanare a ratelor la credite, dintre care insa doar una este in vigoare, respectiv cea adoptata de Guvern. Celelalte doua au fost contestate la Curtea Constitutionala si este in acest moment neclar daca vor intra vreodata in vigoare.

27 Aprilie 2020 | Imobiliare

Unicredit scade marja la creditele ipotecare, inclusiv pentru refinantare
Unicredit scade marja la creditele ipotecare, inclusiv pentru refinantare

Unicredit Bank a redus la 2,85% marja de dobanda la creditele ipotecare pentru in cadrul unei campanii promtionale, in care suporta si o parte din costurile notariale asociate imprumutului.

27 Noiembrie 2019 | Imobiliare

Noul program Prima Casa va fi dedicat celor cu venituri mai mici
Noul program Prima Casa va fi dedicat celor cu venituri mai mici

Programul Prima Casa va fi rebotezat “O familie, O casa”, principale modificari fiind impunerea unui plafon pentru venitul solicitantilor si introducerea unor subventii de dobanda. Comparativ cu versiunea initiala, beneficiile sunt mai moderate.

26 August 2019 | Imobiliare

Credite Prima Casa: Dobanzile fluctueaza dupa IRCC
Credite Prima Casa: Dobanzile fluctueaza dupa IRCC

Dobanzile practicate de banci in Programul Prima Casa se vor modifica in functie de IRCC in loc de Robor la 3 luni. Aceleasi reguli se aplica si pentru restul programelor de creditare cu garantie de stat.

10 Iunie 2019 | Imobiliare

Mai multe articole

Inapoi sus