Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Ministerul Finantelor da sfaturi clientilor cu probleme la achitarea creditelor


Ministerul Finantelor recomanda clientilor care intampina probleme la rambursarea creditelor cu ipoteca sa se adreseze bancii si sa ofere toate informatiile necesare pentru a gasi impreuna o solutie de restructurare potrivita. Recomandarile fac parte dintr-un ghid emis de minister impreuna cu BNR si ANPC.


La aproape doi ani de la debutul efectelor crizei financiare, Ministerul Finantelor impreuna cu BNR si ANPC au elaborat un ghid care stabileste principiile pentru derularea negocierilor dintre persoanele fizice aflate in dificultate financiara si creditorii acestora in scopul restructurarii extrajudiciare a imprumuturilor garantate cu ipoteci.

Ghidul reprezinta una dintre conditiile programului de imprumut acordat Romaniei de Banca Mondiala si are caracter de recomandare.

Clientii care intampina probleme la rambursarea creditelor trebuie sa se adreseze bancii

“Este in interesul imprumutatului sa contacteze imprumutatorul in cel mai scurt timp posibil de la intervenirea situatiei de dificultate financiara, pentru a angaja discutii privind problemele pe care le intampina in achitarea ratelor si gasirea unei solutii de rezolvare in interesul comun al partilor”, se precizeaza in ghid.



Specialistii Ministerului Finantelor considera ca bancile se vor arata mai deschise sa discute solutii cu clientii care arata responsabilitate si angajament in rambursarea imprumutului si se prezinta la banca pentru a explica situatia in care se afla.

Odata ce discutiile cu privire la platile intarziate au demarat, se recomanda ca bancile sa furnizeze clientilor aflati in dificultate informatii detaliate in scris privind platile aferente contractului de imprumut cu garantie ipotecara, cuprinzand cel putin urmatoarele informatii:

a) Valoarea totala a sumelor restante, numarul de zile de intarziere pentru cea mai veche suma datorata si neachitata;
b) Suma ramasa de plata din imprumutul cu garantie ipotecara, perioada de timp ramasa pana la achitarea integrala a acestuia;
c) Daca se vor adauga dobanzi sau penalitati pentru intarzierea la plata.

Negocierile in vederea restructurarii se vor desfasura cu buna credinta

Ghidul elaborat de Ministerul Finantelor pune accent si pe faptul ca negocierile trebuie sa se desfasoare in conditii de buna credinta, iar comunicarea dintre cele doua parti implicate trebuie sa fie fara echivoc.

Pentru ca negocierile sa decurga intr-un mod corect, clientii trebuie sa comunice bancii toate informatiile necesare evaluarii posibilitatilor reale de rambursare a imprumutului, iar pentru a sustine aceste informatii trebuie sa prezinte documente relevante.

“Aceste informatii includ veniturile sale periodice si alte surse financiare, conturi de
economii, investitii si altele, conditiile actuale de angajare profesionala, surse de venituri ale gospodariei, perspective de angajare etc., pentru a permite o evaluare corespunzatoare a situatiei sale financiare”, considera specialistii Ministerului Finantelor.

Solutiile de restructurare trebuie discutate inainte de luarea masurilor de executare silita

Ghidul privind restructurarile creditelor cu ipoteca recomanda bancilor sa nu ia masuri de executare silita a clientilor inainte de a discuta solutii de restructurare cu acestia. Trebuie discutate cu precadere posibilitatile de modificare a termenilor si conditiilor contractului de credit - modificarea scadentei, a ratei lunare de plata, capitalizarea dobanzii – sau chiar posibilitatea de refinantare a creditului.

Recomandarea pentru clienti este de a raspunde cu promptitudine la orice solutie de restructurare propusa de creditori. Pentru a decide daca accepta sau nu solutiile propuse de imprumutatori, clientii ar trebui sa aiba la dispozitie o perioada de reflectie, conform ghidului elaborat de minister.


Distribuie articolul




Alte articole

Cat este gradul maxim de indatorare la credite din 2019?

Cat este gradul maxim de indatorare la credite din 2019?

Anul 2019 vine cu reguli noi privind creditarea populatiei. Gradul maxim de indatorare pentru un credit in lei este plafonat la 40% din venitul net, indiferent de destinatie, iar pentru un imprumut in valuta la 20%. In cazul in care solicitantul ia un credit pentru prima sa locuinta, banca poate merge cu gradul de indatorare pana la 45%.

Citeste mai mult
Ce trebuie sa stii cand cumperi o casa?

Ce trebuie sa stii cand cumperi o casa?

A detine o locuinta in proprietate in Romania este mai mult decat o traditie, este aproape o obsesie. De aceea, fiecare dintre noi ajunge, mai devreme sau mai tarziu in acel punct: trebuie sa imi cumpar casa mea! Dar cum afli care este cel mai bun moment sa cumperi pentru a obtine un pret bun?

Citeste mai mult

Ce este ROBOR si cum iti afecteaza rata la banca?

Ai un credit in lei la banca si, din cand in cand, constati ca rata ta creste sau scade? Inseamna ca ai un credit cu dobanda variabila in functie de evolutia indicelui ROBOR. Ce este acest indice, cum se calculeaza, unde il poti gasi si, mai ales, cum iti influenteaza rata la banca?

Citeste mai mult
Locuintele romanilor, tot mai deteriorate. Cati apeleaza la un credit pentru renovare?

Locuintele romanilor, tot mai deteriorate. Cati apeleaza la un credit pentru renovare?

Intentia romanilor de a lua un credit pentru cumpararea sau renovarea locuintei este in scadere in ultimii ani. Doar 24% dintre participantii la un studiu spun acum ca ar accesa un astfel de imprumut, in scadere de la 37% in urma cu 3 ani. Care sunt motivele? Cresterea veniturilor, dar si a incertitudinilor economice!

Citeste mai mult