top banner

Comisionul de risc, eliminat de instanta din contractele de credit a peste 500 de clienti Volksbank

12 Decembrie 2012 | Autor: Alexandra Popa

Comisionul de risc, eliminat de instanta din contractele de credit a peste 500 de clienti Volksbank

Judecatoria sectorului 2 a dat dreptate unui grup de peste 500 de clienti ai Volksbank si obliga banca sa elimine din contracte clauzele considerate abuzive si sa restituie clientilor sumele incasate in baza acestora. Clauzele includ perceperea comisionului de risc si modificarea ratei de dobanda.
Un grup de peste 500 de clienti ai Volksbank au mai facut un pas inainte in actiunea lor in justitie impotriva bancii. Judecatoria Sectorului 2 a constatat caracterul abuziv al mai multor clauze contractuale si a dispus eliminarea acestora. In plus, clientii vor primii inapoi banii perceputi de banca in baza acestor clauze.
Hotararea nu este irevocabila. Banca are 15 zile la dispozitie pentru a depune recurs.
Ce prevederi contractuale a anulat instanta?
Judecatoria a hotarat ca mai multe clauze contestate in ultimii 2 ani de clienti au caracter abuziv , printre care:
1.    Clauzele care instituie dreptul bancii sa revizuiasca rata dobanzii in cazul unor schimbari semnificative pe piata monetara;
2.    Clauzele care instituie comisionul de risc, redenumit, dupa caz, comision de administrare credit
3.    Clauzele care, in unele contracte, instituie comision de rezerva minima obligatorie sau comision de monitorizare polite de asigurare;
4.    Clauzele care stabilesc obligatia clientului de a incheia contractul de asigurare cu o societate de asigurari partenera sau agreata de banca si dreptul bancii de a alege noua societate de asigurari care reinnoieste polita.
Instanta “constata nulitatea absoluta a clauzelor enumerate mai sus si, in consecinta, a clauzelor din actele aditionale la conventiile de credit, din notificari sau din comunicarile care au modificat tipul dobanzii din fixa in variabila, in lipsa acordului imprumutatului in acest sens”.
De asemenea, instanta obliga banca “sa restituie reclamantilor sumele incasate cu titlu de comision de risc (dupa caz, redenumit comision de administrare credit), de dobanda majorata si de comision rezerva minima obligatorie, de la data incheierii conventiei de credit la zi”.
In plus, clientii primesc cate 217 lei fiecare, sub forma de cheltuieli de judecata.
Clauzele din contracte se intorc impotriva bancherilor
Contractele cu prevederi neclare sau care contin clauze considerate abuzive de catre instante au creat probleme mari bancilor in ultimii ani. 
Astfel, mai multi clienti platesc marje de doar 1,5% peste Euribor la creditele ipotecare deoarece clauzele contractelor semnate au permis aceasta interpretare.
O serie de prevederi care impuneau clientilor exigibilitatea anticipata a creditelor in diverse situatii sau prevedeau majorari de costuri ce nu pot fi evitate au fost anulate
Acesta este si unul din motivele pentru care bancherii au transmis de curand catre BNR si Ministerul Justitiei o scrisoare prin care solicitau ca o parte din noile prevederi din legislatia aferenta protectiei consumatorilor sa nu li se aplice.
Este vorba indeosebi de punctele ce stipuleaza ca daca instanta constata caracterul abuziv al unei clauze dintr-un contract de credit, atunci respectiva clauza trebuie eliminata din toate contractele de credit similare in derulare.
“Impactul financiar agregat ar depasi cu mult impactul potential pe care OUG 50 l-ar fi cauzat (estimat la aproximatiov 600 mil. euro/an); tinand cont de practica actuala a instantelor de judecata, bancile nu numai ca nu ar mai avea dreptul de a percepe, pentru viitor, costurile aferente clauzelor declarate ca abuzive, dar se vor vedea obligate sa si ramburseze tuturor clientilor respectivele costuri percepute in trecut”, se mentioneaza in scrisoarea ARB.
Mai mult, bancherii au facut aprecieri si la adresa judecatorilor, considerand ca “sistemul judiciar din Romania nu este inca pe deplin pregatit pentru o apreciere justa a clauzelor contractuale specifice, cata vreme exista o perceptie deformata in ceea ce priveste modul de functionare al sistemului financiar-bancar”.
Afirmatiile bancherilor au fost sanctionate de consumatori, prin intermediul unor scrisori deschise. In acestea se afirma ca legislatia privind clauzele abuzive din contractele cu consumatorii este in vigoare din anul 2000, cu mult inainte de contractarea creditelor cu probleme. De asemenea, contractele semnate au fost contracte de adeziune, puse la punct de catre banci fara posibilitatea de negociere.
Clientii considera  “regretabil” si “nepermis unui profesionist care se respecta” ca exact clauzele care definesc diferite costuri ale contractelor de credit sa fie constatate de catre instante ca fiind abuzive, mai ales in conditiile in care bancile supun pentru aprobare catre BNR contractele de credit.
Pana in prezent, nu a fost consemnat niciun raspuns din partea autoritatilor la solicitarea bancherilor. Mai mult, reprezentantii institutiilor vizate, printre care ANPC, BNR si Consiliul Superior al Magistraturii, intrebati de Conso.ro pe marginea scrisorii, au preferat sa nu comenteze .    

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite imobiliare

Credite imobiliare
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite imobiliare

Alte Articole

Cat a economisit in 2 ani un roman cu credit ipotecar care a migrat de la ROBOR la IRCC (III)

Cat a economisit in 2 ani un roman cu credit ipotecar care a migrat de la ROBOR la IRCC (III)

Conso a cerut mai multor banci de top de pe piata locala sa calculeze cat s-ar fi economisit in 2 ani prin migrarea de la ROBOR la IRCC pentru un credit de 500.000 lei pe 30 de ani. Dupa raspunsurile ING Bank, Exim Banca Romaneasca si Raiffeisen Bank publicate anterior, acum trecem in revista exemplul oferit de BCR.

05 Iun 2024 | Credite imobiliare
Cat a economisit in 2 ani un roman cu credit ipotecar care a migrat de la ROBOR la IRCC (II)

Cat a economisit in 2 ani un roman cu credit ipotecar care a migrat de la ROBOR la IRCC (II)

Conso a cerut mai multor banci de top de pe piata locala sa calculeze cat s-ar fi economisit in 2 ani prin migrarea de la ROBOR la IRCC pentru un credit de 500.000 lei pe 30 de ani. Dupa raspunsul ING Bank publicat anterior, acum trecem in revista exemplele oferite de Exim Banca Romaneasca si Raiffeisen Bank.

04 Iun 2024 | Credite imobiliare
Cat a economisit in 2 ani un roman cu credit ipotecar care a migrat de la ROBOR la IRCC

Cat a economisit in 2 ani un roman cu credit ipotecar care a migrat de la ROBOR la IRCC

Conso a cerut celor mai importante 9 banci de pe piata locala sa calculeze cat a castigat in ultimii 2 ani o familie care a luat pe 15 aprilie 2019 un credit de 500.000 lei pe 30 de ani cu dobanda variabila formata din ROBOR si o marja fixa, pe care l-ar fi convertit in 15 aprilie 2022 intr-un imprumut cu dobanda legata de IRCC.

03 Iun 2024 | Credite imobiliare
Asteptarea schimbarii politicii monetare e costisitoare pentru debitori

Asteptarea schimbarii politicii monetare e costisitoare pentru debitori

Ultima sedinta de politica monetara s-a incheiat fara scaderea dobanzii BNR, contrar estimarilor unor analisti, iar amanarea unei refinantari avantajoase, in ideea ca pana la urma dobanzile se vor reduce totusi, ne scoate lunar bani suplimentari din buzunar.

20 Mai 2024 | Credite imobiliare

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul