Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Inmatricularea masinii intr-un alt stat membru se va face mai usor


Comisia Europeana a propus simplificarea procesului de inmatriculare a unui automobil intr-un alt stat membru. Initiativa vizeaza, in special, imbunatatirea situatiei pentru persoanele care isi petrec o parte din an intr-o alta tara din UE si carora, in prezent, li se solicita adesea sa-si reinmatriculeze autovehiculul.


Propunerea Comisiei Europene introduce principiul ca un automobil sa fie inmatriculat in statul membru in care locuieste proprietarul si ca celelalte tari ale UE sa nu-i ceara proprietarului respectiv sa-si reinmatriculeze automobilul pe teritoriul lor, chiar daca persoana in cauza petrece o perioada mai lunga pe teritoriul respectiv.

Principalele schimbari vor fi:
     -    persoanele care isi petrec o parte din an intr-o resedinta de vacanta dintr-o alta tara din UE nu vor mai fi nevoiti sa-si reinmatriculeze automobilul in aceasta tara;
     -    persoanele care se muta definitiv intr-o alta tara a UE vor avea la dispozitie 6 luni sa-si reinmatriculeze automobilul in aceasta tara;
     -    persoanele care cumpara sau vand un automobil de ocazie in alta tara a UE nu se vor mai confrunta cu controale tehnice suplimentare si cu probleme administrative;

     -    persoanele care lucreaza intr-o alta tara a UE si folosesc un automobil inmatriculat de angajator in tara respectiva nu vor mai trebui sa-l inmatriculeze in tara lor de origine;
     -    societatile de inchirieri auto vor putea transfera autoturisme intr-o alta tara a UE in perioada concediilor fara a le reinmatricula (de exemplu, inchiriind aceleasi autoturisme pe litoral in timpul verii si in Alpi in timpul iernii). Acest lucru ar trebui sa reduca preturile de inchiriere a automobilelor;
     -    acelasi principiu se aplica in cazul intreprinderilor: autovehiculele, autobuzele, camionetele si camioanele ar trebui inregistrate in statul UE in care se afla sediul intreprinderii, iar celelalte tari ale UE trebuie sa accepte acest lucru;
     -    autoritatile de inmatriculare vor coopera tot mai mult intre ele, facilitand astfel identificarea si urmarirea autovehiculelor furate. Va deveni astfel imposibila inmatricularea unui automobil furat intr-o alta tara din UE;
     -    multe controale vor fi eliminate cu totul, autoritatile primind informatiile tehnice necesare cu privire la autovehicul direct de la colegi lor din tara in care acesta este deja inmatriculat.

Proceduri lungi si costuri ridicate

Aceasta propunere a fost lansata in conditiile in care, in fiecare an, cetatenii si intreprinderile din UE au nevoie sa transfere circa 3,5 milioane de autovehicule dintr-un stat membru in altul si sa le inmatriculeze conform legislatiei nationale.

Desi inmatricularea ar trebui sa reprezinte un proces simplu, adesea este o procedura administrativa greoaie si de durata, din cauza normelor diferite si a cerintelor contradictorii.
In urma unei consultari publice lansate de Comisia Europeana in 2011, 50,8% dintre intreprinderi s-au declarat descurajate sa transfere autovehicule dintr-un stat membru in altul, din cauza procedurilor lungi existente si a costurilor suplimentare care trebuie suportate.
De asemenea, 23,7% dintre cetateni si 28,8% dintre intreprinderi au afirmat ca, pana la urma, nu au reusit sa inmatriculeze un autovehicul in statul membru in cauza. Numarul cetatenilor care au participat la consultare se ridica la 651, iar cel al intreprinderilor - la 151.

Este nevoie, in medie, de 5 saptamani pentru incheierea procedurilor, iar costul unei inmatriculari este estimat la 400 de euro pentru cetatean si pentru intreprinderi. In plus, aceste probleme reprezinta un obstacol semnificativ si pentru libera circulatie a bunurilor, serviciilor si lucratorilor si, ca urmare, pentru cresterea economica si crearea de locuri de munca in Europa.

Comisia estimeaza ca noile reguli vor genera economii totale de cel putin 1,5 miliarde de euro pe an pentru intreprinderi, cetateni si autoritatile responsabile cu inmatricularile.

Propunerea urmeaza sa fie discutata de catre Parlamentul European si Consiliu. Daca va fi aprobata, statele membre vor avea la dispozitie un an ca sa pregateasca noile proceduri.


Distribuie articolul




Alte articole

Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie

Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie

Programele Rabla Clasic si Rabla Plus vor putea fi accesate de catre populatie incepand cu data de vineri, 12 aprilie 2019. Aproape 35.000 de autoturisme noi pot fi achizitionate prin acest program.

Citeste mai mult
Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?

Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?

Reparatia masinii te costa din ce in ce mai mult, iar asigurarea este tot mai scumpa si nu stii de ce? Pentru ca preturile pieselor de schimb au crescut foarte mult in ultimii trei ani. Afla ce piese s-au scumpit cel mai mult, in functie de masina pe care o conduci!

Citeste mai mult
Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?

Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?

Soferii sunt obligati sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna cand drumurile sunt acoperite cu zapada, gheata sau polei. Majoritatea stiu ca, in caz contrar, pot primi o amenda consistenta si sa ramana fara certificat de inmatriculare. Insa multi nu fac legatura intre aceasta obligativitate si asigurarea Casco. Ce risti in caz de accident?

Citeste mai mult

Persoanele fizice care comercializeaza masini rulate, controlate de Antifrauda

Persoanele fizice care cumpara mai mult de doua autoturisme rulate pe an vor fi verificare de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) din cadrul ANAF. Institutia deruleaza operatiunea Xenon, prin care controleaza achizitiile intracomunitare de autovehicule second-hand pentru a preveni frauda fiscala in acest domeniu.

Citeste mai mult