In cazul creditele garantate cu ipoteca, clientii trebuie sa fie perfect constienti de riscul asumat. Daca nu isi mai pot onora datoriile fata de banca pot pierde imobilul ipotecat in favoarea bancii. Totusi, situatia nu este de dorit de nici una dintre parti, iar institutiile de credit ofera diferite optiuni clientilor aflati in impas financiar.
Creditele garantate cu ipoteca se acorda in general pe perioade care ajung sa depaseasca 30 ani. In plus, sumele mari contracte prin astfel de imprumuturi implica rate lunare destul de voluminoase.
In consecinta, exista si cazuri in care, la un moment dat, titularul creditului nu isi mai poate indeplini obligatiile contractuale pe o anumita perioada. Acest fapt poate duce, in final, la executarea silita a garantiei imobiliare.
Solutii de evitare a executarii silite
Totusi, scopul principal al bancilor si institutiilor de credit nu este tranzactionarea imobiliara, astfel ca exista mai multe variante la care cei aflati in impas financiar pot recurge pentru a nu se gasi in situatia de a le fi executata silit proprietatea.
In primul rand, dreptul si totodata obligatia clientului in caz de neplata a ratelor este sa informeze institutia de credit in cel mai scurt timp posibil de situatia in care se afla.
In functie de decizia institutiei de credit pot exista anumite alternative.
Clientului i se poate oferi posibilitatea de a reesalona imprumutul. Rezultatul este modificarea perioadei initiale de acordare a facilitatii de credit comparativ cu cea stabilita initial. Astfel, o perioada de creditare mai mare, pentru acelasi volum al imprumutului, presupune rate lunare mai mici pe care clientul le poata achita.
O alta posibilitate este rescadentarea. Aceasta presupune modificarea scadentalor ratelor stabilite initial si inseamna amanarea termenului de rambursare a uneia sau mai multor rate lunare sau diminuarea cuantumului acestora pana cand clientul iese din impasul financiar, fara a afecta insa perioada de creditare stabilita in contractul initial.
Rescadentarea se poate realiza doar dupa achitarea tuturor restantelor si penalitatilor.
O parte din banii obtinuti din vanzarea imobilului se pot intoarce la client
Daca niciuna din solutiile indicate nu pot fi puse in practica, atunci operatiunea care se aplica – in functie de numarul de zile de intarziere – este inceperea procedurii de executare a imobilului ipotecat in favoarea institutiei de credit.
Acest lucru se intampla indiferent daca la momentul initierii acestui proces, clientul a achitat o parte din creditul acordat sau deloc.
Ca urmare a finalizarii procesului de executare a imobilului, suma care rezulta in urma vanzarii va acoperi datoriile clientului fata de instiutia de credit: comisioane, taxe, dobanzi penalizatoare, sold neachitat si dobanzi curente, cheltuieli de judecata si publicitate imobiliara si orice alte taxe si sume platite in decursul procesului de executare.
Un exces rezultat in urma executarii proprietatii este inregistrat in evidentele institutiei de credit si se transmite catre client. Excesul se inregistreaza in general cand valoarea garantiei depaseste suficient de mult soldul datoriei catre banca, plus eventualele cheltuieli generate de vanzarea imobilului.
Elementul pozitiv care trebuie totodata considerat este ca aceste situatii sunt foarte rare in procesul de creditare cu garantie bun imobil, iar cazurile izolate sunt tratate de catre institutiile de credit cu simt de raspundere astfel incat nici clientul si nici institutia de credit sa nu isi creeze o dauna – indiferent de nivelul acesteia asa cum este identificata diferit pentru ambele parti.
Adrian Faur este Manager Product Development Department la GE Money. Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News