Actualizarea datelor personale la banci se prelungeste cu 6 luni

Bancile au posibilitatea de a prelungi cu inca 6 luni perioada in care trebuie sa isi actualizeze baza de date cu informatii privind proprii clienti. Aceasta perioada suplimentara a fost oferita bancilor, si implicit, clientilor acestora, in urma modificarii termenului initial prevazut in regulamentul BNR care a impus actualizarea informatiilor.

Conform modificarilor aduse regulamentului BNR nr. 9/2008, bancile si institutiile financiare nebancare trebuie sa isi actualizeze baza de date cu informatii despre clienti  cel mai tarziu in “18 luni de la aprobarea la nivelul organelor de conducere ale instituţiei a normelor de cunoaştere a clientelei”. Termenul prevazut anterior era de doar 12 luni.


Regulamentul Bancii Centrale are la baza legislatia in domeniu privind combaterea si prevenirea spalarii banilor si finantarii actelor de terorism, adoptata ca urmare a implementarii unei directive europene.

Informatiile standard pe care bancile trebuie sa le detina cu privire la clientii proprii sunt specificate in regulament, defalcat in functie de tipul clientului: persoana fizica sau juridica.


Ce vor sa stie bancile despre persoanele fizice



Pentru persoanele fizice bancile trebuie sa cunoasca cel putin:

a) numele şi prenumele si, după caz, pseudonimul;
b) data şi locul nasterii;
c) codul numeric personal sau, daca este cazul, un alt element unic de identificare similar;
d) domiciliul si, daca este cazul, resedinţa;
e) numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
f) cetatenia
g) ocupatia si, dupa caz, numele angajatorului ori natura activitatii proprii;
h) funcţia publica importanta detinuta, in cazul clientilor care sunt rezidenti in strainatate, daca este cazul;
i) numele beneficiarului real, daca este cazul.

Prin modificarea regulamentului nu se mai solicita functia publica importanta detinuta decat in cazul in care titularul contului este rezident in strainatate.   

Firmele trebuie sa dea mai multe informatii



Pentru persoanele juridice se solicita minim urmatoarele informatii:

 a) denumirea;
 b) forma juridica;
 c) sediul social si, dacă este cazul, sediul unde se situează centrul de conducere si de gestiune a activitatii statutare;
 d) numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
 e) tipul si natura activitatii desfasurate;
 f) identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive si/sau hotararii organelor statutare, sunt investite cu competenta de a conduce si reprezenta entitatea, precum si puterile acestora de angajare a entitatii;
 g) numele beneficiarului real sau informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real;
 h) identitatea persoanei care actioneaza in numele clientului, precum si informatii pentru a se stabili ca aceasta este autorizata/imputernicita in acest sens.

Unele banci au profitat de reglementarile impuse de BNR si, in formularele intocmite pentru a fi completate, au introdus diverse clauze prin care clientii sunt de acord sa nu mai fie instiintati in scris daca li se modifica dobanda la credite sau prin care isi dau acceptul ca datele sa le fie utilizate si in scopuri comerciale si de marketing.

Pe de alta parte, sunt si banci unde clientii nu trebuie sa vina la sediu pentru a completa formularele cerute de noua reglementare. Spre exemplu, Millennium Bank a solicitat toate aceste informatii clientilor inca de la lansarea pe piata romaneasca, in 2007, in conditiile in care directiva europeana fusese adoptata la nivelul UE, dar nu fusese inca transpusa in normele BNR.

Banca Data limita
BCR 31 martie 2010
BRD 30 aprilie 2010
Raiffeisen Bank 9 aprilie 2010
Bancpost 31 martie 2010
Alpha Bank 31 martie 2010
UniCredit Tiriac Bank 31 martie 2010
Banca Transilvania 20 aprilie 2010
Credit Europe Bank 31 martie 2010
                                                                          sursa: bancile comerciale


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso
Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso

BRD intra in clubul partenerilor Conso care permit utilizatorilor sa trimita o aplicatie de credit, din comparatoarele dedicate creditelor de nevoi personale, creditelor imobiliare si imprumuturilor Noua Casa.

7 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus