Serviciile bancare dezamagesc consumatorii in toata Europa

Trei sectoare de servicii importante pentru consumatori – sectorul energetic, serviciile bancare si transportul (trenurile, autobuzele si tramvaiele) – produc cele mai multe probleme pentru consumatori, se arata intr-un raport al Comisiei Europene.

Acesta este cel de-al doilea raport al Comisiei Europene care analizeaza peste 20 de sectoare de bunuri si servicii in functie de 5 indicatori cheie:

  • Preturile
  • Posibilitatea de a schimba furnizorul
  • Satisfactia clientilor
  • Reclamatiile
  • Siguranta
 
Obiectivul raportului este de a identifica momentele in care pietele prezinta un risc inalt de a nu functiona in mod adecvat pentru consumatori. Iar, „practicile tarifare existente in sectorul bancar merita fara indoiala atentia noastra”, se arata in comunicatul oficial.
 

Dobanzile cresc inegal

 
Comisia Europeana este nemultumita ca atat comisioanele bancare, cat si ratele dobanzilor difera considerabil si in mod inexplicabil intre statele membre.

De exemplu, ratele dobanzilor pentru creditele de consum, ajustate pentru o perioada cuprinsa intre 1 si 5 ani, s-au modificat in intervalul analizat cu 0,21% in Suedia si 12,12% in Estonia, ceea ce evidentiaza existenta unor divergente cauzate de costului capitalului.

Totodata, serviciile bancare constituie un sector deosebit de problematic in ceea ce priveste comparabilitatea ofertelor, facilitatea de a schimba banca si realizarea efectiva a schimbarii.
 
In medie, 11% din utilizatorii serviciilor bancare de retail au schimbat banca in ultimii doi ani. Doar 9% din titularii de conturi curente au schimbat furnizorul; cei mai inclinati sa faca acest lucru - detinatorii de credite ipotecare sau de produse de investitii - reprezentau totusi numai un procent de 13%.
 

Piata energiei va fi monitorizata mai atent

Celelalte doua sectoare de care consumatorii sunt la fel de nemultumiti sunt cel al energiei si al transportului urban.

Dintre cele trei sectoare care produc cele mai multe probleme pentru consumatori, sectorul energetic este cel pentru care acestia cheltuiesc cel mai mult (5,7% din bugetul lor familial).

In cadrul sectorului energetic, cea mai mare parte din cheltuielile consumatorilor se indreapta catre electricitate (2,1%). Piata de comert cu amanuntul a electricitatii va face obiectul unui studiu de monitorizare, care va fi realizat in 2009 si se va concentra pe conditiile de consum ale gospodariilor in situatii specifice, de exemplu comparabilitatea ofertelor, practicile comerciale neloiale si modalitatile de facturare.

Consumatorii cei mai putin satisfacuti si care intampina cele mai multe probleme sunt cei care utilizeaza serviciile de transport urban si extraurban (autobuzele, trenurile, tramvaiele): mai putin de jumatate din consumatori sunt satisfacuti de aceste servicii.
 
Principalele motive de nemultumire sunt legate de nivelurile preturilor, de atractivitatea ofertelor comerciale, de facilitatile de cumparare si de atentia acordata consumatorilor. Un consumator din patru a intampinat probleme cu aceste servicii si a depus o reclamatie.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice
Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice

Sistemul bancar autohton a implementat din ianuarie noile protocoale la nivel european pentru securizarea tranzactiilor electronice, ceea ce pentru utilizatorul obisnuit se traduce in pasi suplimentari pentru validarea unor operatiuni.

12 Ianuarie 2021 | Info banci

Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite
Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite

Dobanzile la creditele populatiei si companiilor dar si dobanzile la care se imprumuta statul au inceput anul in scadere. Vestea proasta este ca le vor urma si dobanzile la depozite.

11 Ianuarie 2021 | Info banci

CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE
CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.

21 Decembrie 2020 | Info banci

Dobanzile la depozite au intrat la cura de slabire
Dobanzile la depozite au intrat la cura de slabire

Mai multe banci au anuntat reducerea dobanzilor la depozitele in lei, o miscare care poate anticipa reducerea inflatiei pe parcursul anului viitor.

11 Decembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus