Inalta Curte de Casatie si Justitie tine partea clientilor

O decizie data de Curtea Suprema de Justitie ar putea readuce un nou instrument de control in slujba Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Astfel, inspectorii vor putea verifica mai atent ce masuri de informare a clientilor iau operatorii economici, inclusiv bancile, cand ofera servicii pe baza contractelor preformulate.
 
In luna iunie, Inalta Curte de Casatie si Justitie a respins recursul unui operator economic ce solicita anularea Ordinului nr. 92 emis de ANPC in 2007.
 
Actul normativ vizat reglementeaza modul corect de informare a consumatorilor in cazul oricarui contract preformulat, incheiat intre un operator economic si consumatori.
 
"Aria de aplicare a ordinului, prin prevederile pe care le implica, include si institutiile de credit" afirma Gheorghe Ciubotaru, vicepresedinte ANPC.
 
Printre acestea se numara obligatia de a oferi clientului informatii complete despre taxe, dobanzi, comisioane, penalitati sau despagubiri.
 
De asemenea, clientul trebuie sa primeasca toate datele necesare cu privire la conditiile de acordare a creditului, conditiile depozitului, de leasing sau asigurare, dupa caz. Tot acest act normativ impune informarea clientului asupra modalitatii de notificare si de solicitare a acordului acestuia in momentul modificarii caracteristicilor serviciilor.
 
In plus, clientul nu trebuie sa foloseasca lupa pentru a putea citi contractul, in special specificatiile scrise in josul sau lateralul paginii. Astfel, pentru a beneficia de o redactare clara si pentru ca textul contractului sa fie lizibil, este obligatoriu ca marimea fontului utilizat pentru intregul text sa fie de minimum 10.
 
Corecta informare - blocata de operatorii economici in instanta
 
Totusi, de la intrarea sa in vigoare, mai multi operatori economici au dat in judecata sistematic ANPC, cerand anularea ordinului si a normelor de aplicare. Instanta a decis ca, pana la o hotarare definitiva, aplicarea ordinului sa fie suspendata.
 
Decizia recenta a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, irevocabila si definitiva, prin care se respinge solicitarea de anulare a ordinului, este opozabila, in opinia ANPC, tuturor celor care au dat in judecata autoritatea din acelasi motiv. Astfel, in urma acestei decizii prevederile ordinului vor putea fi aplicate din nou.
 
"Asteptam de la Inalta Curte de Casatie si Justitie decizia in forma finala pentru a ne duce cu ea la la toate judecatoriile unde exista procese pe rol avand acelasi obiect. Speram ca in cel mai scurt timp Ordinul 92 sa poata reintra in vigoare", a declarat Gheorghe Ciubotaru, vicepresedinte ANPC.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso
Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso

BRD intra in clubul partenerilor Conso care permit utilizatorilor sa trimita o aplicatie de credit, din comparatoarele dedicate creditelor de nevoi personale, creditelor imobiliare si imprumuturilor Noua Casa.

7 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus