Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Amenzile corelate cu venitul: reteta tarilor nordice pentru respectarea vitezei legale


Corelarea amenzilor de circulatie cu veniturile sau averea soferilor care incalca Codul Rutier nu este o noutate in Europa. De aproape 10 ani astfel de structuri de calcul sunt utilizate in Finlanda, Norvegia sau Elvetia, unde milionarii platesc sute de mii de euro pentru depasirea vitezei si uneori trebuie sa faca si munca in folosul comunitatii.

Dupa ce fiul unui cunoscut milionar in euro a primit doar 180 lei amenda, echivalent a 3 puncte de penalizare, pentru depasirea cu 45 km/ora a vitezei limita, senatorul Iulian Urban a venit cu propunerea de modificare a Codului Rutier prin introducerea unei noi grile a amenzilor de circulatie.

De la fiecare dupa posibilitati...

Propunerea senatorului Urban presupune ca amenzile pentru cei care incalca regulile de circulatie sa fie “usturatoare” indiferent de venitul declarat. Daca pentru cei cu venituri salariale reduse punctul de amenda ramane la acelasi nivel ca si pana acum, respectiv 10% din salariul minim pe economie, bogatii vor plati amenzi in functie de gravitatea faptei, dar si de veniturile incasate.

Persoanele care au venituri cuprinse intre 30.000 si 300.000 lei pe an si savarsesc contraventii vor plati pentru un punct de penalizare 2% din venit. Spre exemplu, cei care au incasat 200.000 lei in anul anterior si primesc  6 puncte amenda vor plati in total 24.000 lei.

In cazul in care veniturile in anul precedent depasesc 300.000 lei, punctul de amenda va fi de 1% din valoarea acestora.

Cuantumul veniturilor va fi stabilit pe baza fisei fiscale, prezentata de contravenient in termen de cel mult 15 zile de la constatarea incalcarii Codului Rutier.

Spre exemplu, daca fiul milionarului ar fi platit amenda conform graficului propus de senatorul Urban, ar fi trebuit sa suporte din buzunar o amenda proportionala cu veniturile incasate de la cele 35 de firme la care a declarat ca este actionar.

“De cate ori nu am vazut in mass-media relatate cazurile unor personaje cu venituri foarte mari care pretind ca pentru ei este mai profitabil sa incalce Codul Rutier, sa ignore legea si sa plateasca amenda, decat sa ni se alinieze noua, celor pentru care legea inseamna o bariera dincolo de care nu putem trece pentru ca nu ne permitem”, si-a motivat initiativa senatorul Urban.

Bogatasii din Norvegia merg la munca de jos daca incalca legea

Sisteme similare de amenzi sunt intalnite in special in tarile nordice, Finlanda si Norvegia, dar si in Elvetia.

In Finlanda, politica de acordare a amenzilor in functie de venituri a fost perfectionata de-a lungul anilor, iar in prezent, politistii dispun de aparatura de ultima generatie prin care pot afla pe loc cuantumul amenzii.

Prin introducerea codului de asigurari sociale a soferului indisciplinat intr-o aplicatie de pe telefonul mobil, se acceseaza o baza de date a administratiei financiare si se verifica fisa fiscala din anul anterior.  Soferii nu au cum sa evite declararea intregului venit pentru a-si reduce amenzile.

Unul dintre cei mai bogati locuitori din Finlanda a fost nevoit sa plateasca 170.000 euro statului pentru condusul masinii cu 80 km/ora intr-o zona cu restrictie de 40 km/ora.  Amenda a ajuns la aceasta cifra astronomica deoarece veniturile incasate in anul anterior de finlandez erau de peste 10 milioane euro.

Un alt finlandez, care a primit o amenda de “doar” 38.000 euro a mentionat judecatorilor, in cadrul unei contestatii, ca ar prefera sa stea la inchisoare pentru o perioada decat sa plateasca sumele, insa cererea i-a fost refuzata.

In Elvetia, la inceputul anului, un pasionat de automobile a scos din buzunar 200.000 euro. Judecatorii au ajuns la aceasta suma prin multiplicarea de 130 ori a amenzii standard, dupa ce au evaluat averea soferului. In depozitia procurorilor s-a mentionat inclusiv faptul ca soferul avea 5 masini de lux in garaj si era prieten cu piloti de Formula 1 pe Facebook.

Norvegienii sunt inca si mai drastici cu cei care incalca regulile de circulatie. Un milionar de 55 ani prins beat la volan a fost nevoit sa plateasca 85.000 dolari amenda, pe baza venitului inregistrat, iar politistii i-au suspendat carnetul pentru 3 ani. In plus, timp de 30 zile, milionarul a fost obligat de judecatori sa taie lemne de foc.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie
Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie

Programele Rabla Clasic si Rabla Plus vor putea fi accesate de catre populatie incepand cu data de vineri, 12 aprilie 2019. Aproape 35.000 de autoturisme noi pot fi achizitionate prin acest program.

11 Aprilie 2019 | Auto

Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?
Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?

Reparatia masinii te costa din ce in ce mai mult, iar asigurarea este tot mai scumpa si nu stii de ce? Pentru ca preturile pieselor de schimb au crescut foarte mult in ultimii trei ani. Afla ce piese s-au scumpit cel mai mult, in functie de masina pe care o conduci!

22 Martie 2019 | Auto

Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?
Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?

Soferii sunt obligati sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna cand drumurile sunt acoperite cu zapada, gheata sau polei. Majoritatea stiu ca, in caz contrar, pot primi o amenda consistenta si sa ramana fara certificat de inmatriculare. Insa multi nu fac legatura intre aceasta obligativitate si asigurarea Casco. Ce risti in caz de accident?

19 Decembrie 2018 | Auto

Persoanele fizice care comercializeaza masini rulate, controlate de Antifrauda

Persoanele fizice care cumpara mai mult de doua autoturisme rulate pe an vor fi verificare de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) din cadrul ANAF. Institutia deruleaza operatiunea Xenon, prin care controleaza achizitiile intracomunitare de autovehicule second-hand pentru a preveni frauda fiscala in acest domeniu.

26 Septembrie 2018 | Auto

Mai multe articole

Inapoi sus