Impozitul progresiv, tot mai aproape

Impozitul progresiv devine tot mai mult o certitudine in actualul context al majorarilor salariale, concomitent cu reducerea veniturilor bugetare la minime istorice. Ministerul Finantelor a demarat, deja, discutii cu reprezentantii mediului de afaceri si cei din randul consultantilor fiscali in acest scop.

Practic, se discuta despre introducerea unui impozit pe gospodarie, dar si de eliminarea cotei unice si introducerea impozitului progresiv.

De altfel, aceasta masura este cuprinsa in programul de guvernare cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2018.

De cand ar trebui sa se aplice modificarile?

Astfel, incepand cu 2018, odata cu introducerea impozitului diferentiat pe venitul global (IVG) de 0%, respectiv 10%, anual pentru fiecare gospodarie din Romania, se va completa o declaratie de venit global de catre consultantii fiscali, in numele membrilor acelei gospodarii.

“Aceasta declaratie de IVG va avea ca baza de plecare declaratia de patrimoniu, care se va depune o singura data, in acelasi conditii precum declaratia de venit global. Arondarea populatiei la consultantii fiscali, precum si functionarea acestora se va face prin Hotarare de Guvern in urma dezbaterilor publice. Pe langa rolul de a completa si depune declaratiile de mai sus, consultantul fiscal va prelua si sarcina de a plati toate taxele si impozitele datorate de catre persoanele fizice aflate in portofoliu sau catre administratiile si institutiile publice centrale si locale. Aceasta masura va duce la eliminarea ghiseelor pentru persoane fizice din tara, din cadrul tuturor institutiilor publice din Romania. Selectarea si pregatirea celor care doresc sa devina coonsultanti fiscali se va face etapizat, pana cel tarziu la 1 decembrie 2018, atunci cand pe modelul din SUA, fiecare roman va beneficia de suportul unui astfel de consultant”, se precizeaza in programul de guvernare.

In practica, insa, consultantii fiscali sustin ca introducerea impozitului pe gospodarie va genera mari probleme atat administratiei fiscale, cat si contribuabililor, si ca ar putea determina chiar o scadere a incasarilor la buget.

Mai mult, acestia sustin ca se va incuraja nemunca prin acest sistem. “Daca eu muncesc mai mult si platesc mai multi bani la buget, atunci mai bine nu mai muncesc”, a precizat un consultant fiscal.

Va compensa impozitul progresiv majorarile de salarii?

Pe de alta parte, este foarte clar pentru toata lumea ca statul va avea nevoie de bani pentru a sustine masurile cuprinse in Legea salarizarii unice, asa cum este anuntata in prezent.

Insa presedintele Consiliului fiscal, Ionut Dumitru, sustine ca nu isi imagineaza ce masuri ar putea compensa cheltuielile care vor fi generate de aplicarea Legii si care vor duce deficitul public la aproape 6% din PIB in 2018.

Potrivit proiectului depus in Parlament, salariile din sanatate se dubleaza de la inceputul anului viitor, cele din educatie cresc cu jumatate, si cele din restul sectorului public cu un sfert.

Pe medie, cresterea de salarii este de 40-50%, ceea ce inseamna un impact brut de 25 de miliarde de lei la bugetul de stat sau de peste 1,8% din PIB pe net, explica Dumitru.

“Comisia Europeana zicea de deficit de 3,9% anul viitor. Daca adaugam acest 1,8% ne ducem spre 6% din PIB. Situatie care, din punctul meu de vedere, este fara iesire. Ce masuri poti sa-ti imaginezi, de compensare, sa mai reduci deficitul cu doi si ceva, aproape 3% din PIB, si sa ramai in 3%? Deja este game over”, a mentionat Dumitru in cadrul unei intalniri cu analistii financiar-bancari.

Pe de alta parte, Dumitru atrage atentia ca veniturile fiscale la buget in Romania sunt mult mai mici decat in restul Europei, la un nivel de 25% din PIB, fata de circa 40% din PIB. "Ce poate face Guvernul? Sa se abtina! (...) In momentul in care discuti de cresteri de 50%, 100%, inseamna ca lucrurile au scapat de sub control, am pierdut orice legatura cu realitatea!", mai spune presedintele Consiliului Fiscal.

El crede ca, cel mai probabil, Comisia Europeana va declansa procedura de infringement ex-post pentru deficit excesiv, desi are trebui sa o faca inainte.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Banii & economia


Pandemia n-a adus turbulente majore in piata valutara
Pandemia n-a adus turbulente majore in piata valutara

Cresterea gradului de indatorare publica, dificultatile cu care s-au confruntat companiile locale, reducerea remitentelor n-au cantarit prea mult in cosul valutar, iar leul a ramas relativ stabil fata de principalele valute si monede regionale.

10 Iunie 2021 | Banii si economia

Inflatia creste, ROBOR scade. Dar ce se va intampla in viitor?
Inflatia creste, ROBOR scade. Dar ce se va intampla in viitor?

Cresterea inflatiei peste pragul de 3% a avut mai multi vectori de forta, pe langa energie electrica si combustibili o contributie importanta venind din partea ingrijirilor medicale, tutunului, mai multor produse alimentare, etc.

7 Iunie 2021 | Banii si economia

Statul nu mai vrea banii populatiei pe termen lung
Statul nu mai vrea banii populatiei pe termen lung

Noile emisiuni de titluri de stat pentru populatie din programul Tezaur, vandute prin Trezorerii si Posta, nu mai includ din aceasta luna scadenta la 5 ani.

6 Mai 2021 | Banii si economia

Leul se corecteaza si fata de competitorii regionali
Leul se corecteaza si fata de competitorii regionali

In acest an, deprecierea leului se vede atat fata de euro cat si fata de valutele regionale, o dinamica inversata fata de evolutiile din 2019 si 2020 cand leul se aprecia fata de zlot, forint sau coroana din Cehia.

9 Aprilie 2021 | Banii si economia

Mai multe articole

Inapoi sus