Consiliul fiscal: Economiile din 2016 nu pot sustine salarii majorate permanent

Amendamentele referitoare la cresterile salariale adoptate in Parlament nu pot fi acoperite de economiile realizate in 2016, pe seama neexecutarii cheltuielilor de investitii, sustine Consiliul Fiscal. Potrivit presedintelui Consiliului, aceste economii sunt temporare, iar majorarile salariale, permanente.

”Executia bugetara pentru anul curent indica faptul ca un deficit mai mic, conform metodologiei nationale, este probabil, mai ales ca urmare a unei subexecutii la nivelul cheltuielilor de investitii pentru proiectele finantate din fonduri europene aferente exercitiului financiar 2014-2020, care apare drept inevitabila”, se arata intr-o opinie a Consiliului fiscal, emisa la solicitarea Ministerului Finantelor Publice.

Cheltuielile de investitii ar fi de preferat sa se redreseze

Mai mult decat atat, o astfel de evolutie nici nu este de dorit. ”Spatiul fiscal relativ la tinta de deficit avand aceasta sursa nu este decat unul temporar si existenta acestuia nu poate fi extrapolata in 2017, implementarea proiectelor de investitii cu finantare europeana conform noului exercitiu financiar fiind probabil a se accelera substantial in anii viitori. Un spatiu fiscal temporar in 2016 nu poate constitui o sursa de acoperire in 2017 a impactului permanent generat de majorarile salariale” , se mai arata in documentul citat, semnat de presedintele Consiliului fiscal, Ionut Dumitru.


Potrivit opiniei, aceste majorari, care presupun un impact bugetar de 4,85 miliarde de lei, ar determina cresterea deficitului bugetar, in lipsa unor masuri compensatorii de natura veniturilor ori cheltuielilor, cu cel putin 0,25% din PIB in anul 2017.

”Programul de Convergenta 2016 - 2019 si ultima Strategie fiscal-bugetara estimau deficite de 2,9% din PIB pentru 2017, situate asadar in imediata vecinatate a pragului unde ar putea interveni declansarea procedurii de deficit excesiv, in conditiile in care pentru anul viitor sunt prevazute, prin Codul Fiscal adoptat in 2015, reduceri suplimentare de impozite indirecte (TVA de la 20% la 19% si eliminarea supraaccizei la carburanti si a taxei pe constructiile speciale -n.r.). Cea mai recenta proiectie a Comisiei Europene indica o majorare a deficitului de la 2,8% in 2016 la 3,2% in 2017, fara sa includa impactul amendamentelor generatoare de majorari salariale ori al altor reduceri de taxe adoptate recent de Parlament (si aflate la promulgare)”, se mai arata in opinia citata.

Asadar, exista deja un risc substantial ca nivelul de referinta de 3% din PIB pentru deficitul bugetar sa fie depasit, mai noteaza Consiliul fiscal.

”Amendamentele propuse, in lipsa unor masuri compensatorii, cresc considerabil acest risc, antrenand o vulnerabilizare suplimentara a unei pozitii fiscale deja neconforme cu principiul responsabilitatii fiscale intr-un context international mai complicat si mai volatil”, mai spun reprezentantii Consiliului.

Legea responsabilitatii fiscal-bugetare, incalcata din nou

In plus, ei atrag atentia asupra faptului ca actul normativ promovat in Parlament incalca, odata in plus, Legea responsabilitatii fiscal-bugetare care interzice promovarea unor acte normative care conduc la cresterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor in sectorul bugetar cu mai putin de 180 de zile (sase luni) inainte de expirarea mandatului Guvernului.

Legea de promovare a Ordonantei de Guvern 20/2016 a fost adoptata de Parlament cu numeroase amendamente care introdus majorari salariale in sectorul bugetar cu mult peste cele prevazute de Ordonanta. Guvernul a anuntat, insa, ca va contesta Legea la Curtea Constitutionala, pe motiv ca masurile respective nu pot fi sustinute din punct de vedere bugetar.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Banii & economia


15 ani de Conso. Cat de mari sunt diferentele dobanzilor la credite si la depozite?
15 ani de Conso. Cat de mari sunt diferentele dobanzilor la credite si la depozite?

Pe 15 martie 2021, Conso aniverseaza 15 ani de la lansarea site-ului. Ne-am gandit ca ar fi interesant, pentru utilizatorii nostri, sa aruncam o privire in urma, pentru a vedea cum aratau in martie 2006 dobanzile la credite si depozite, dobanda BNR, veniturile populatiei si pentru a radiografia magnitudinea schimbarilor survenite intre timp.

23 Februarie 2021 | Banii si economia

Cateva sfaturi practice impotriva fraudelor pe internet
Cateva sfaturi practice impotriva fraudelor pe internet

Inducerea in eroare a posesorilor de carduri cu ajutorul unor site-uri-clona nu este o noutate, difera doar pretextele prin care acestia sunt tentati, iar ingeniozitatea infractorilor cibernetici nu are limite.

19 Februarie 2021 | Banii si economia

Cum pot fi invatati copiii sa economiseasca
Cum pot fi invatati copiii sa economiseasca

Conturile pentru copii pot oferi dobanzi superioare dobanzilor la termen uzuale. Iar cand acestea se suprapun bonusurilor pentru economisire, chiar si cei mici pot fi atrasi in jocul punerii banilor de-o parte.

10 Februarie 2021 | Banii si economia

Dobanda BNR la minime istorice nu are doar parti bune
Dobanda BNR la minime istorice nu are doar parti bune

Banca Nationala a redus pe 15 ianuarie dobanda de politica monetara de la 1,5% la 1,25%, mutare care ar putea sa dea o mana de ajutor debitorilor care reiau platile la banci.

18 Ianuarie 2021 | Banii si economia

Mai multe articole

Inapoi sus