top banner

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

15 Aprilie 2021 | Autor: Cristian Dogaru

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor. 
In 2020, aproximativ 700.000 de persoane fizice si companii au aplicat la acest mecanism.

Pana la 15 martie a.c., din cele aproximativ 22.000 solicitari, 17.220 fusesera deja solutionate, fie in baza prevederilor ordonantei de urgenta 227/2020 (83% dintre acestea), fie in baza masurilor de sprijin adoptate de banci in mod individual. 

Clientii cu probleme la achitarea ratelor au beneficiat anul trecut de o perioada maxima de suspendare a obligatiilor fata de banci de 9 luni, perioada pe care si-au putut-o prelungi in 2021 doar pentru diferenta dintre cele 9 luni si perioada efectiva de suspendare a ratelor de care beneficiasera in 2020.

O parte dintre cererile de suspendare din acest an vin deci pentru completarea acestui ciclu maxim de 9 luni, iar restul sunt cereri noi de suspendare a ratelor. 

Pentru cei care au parcurs deja cele 9 luni de amanare a ratelor si se confrunta in continuare cu dificultati la plata, bancile au mai multe scenarii de restructurare, unul dintre acestea fiind refinantarea imprumuturilor si lungirea scadentelor (potrivit unui regulament BNR din iulie 2020, creditele de consum luate anterior pot fi refinantate la scadente mai mari de 5 ani). 
Anul trecut, ca efect al moratoriului legislativ si prin masuri individuale de suport pentru cllienti, bancile au solutionat 686.500 de cereri provenite de la clienti (inclusiv masurile de amanare la plata a dobânzilor pentru cardurile de credit), potrivit ARB. Doua treimi dintre acestea au fost solutionari pe baza masurilor individuale.

Cum se explica scaderea de 30 de ori a numarului de cereri?

Mai exact, de ce numarul de cereri de amanate de la plata obligatiilor fata de banci este atat de redus in acest an fata de cel raportat in 2020? 

O prima explicatie ar fi ca unii clienti au vazut anul  trecut in amanarea ratelor o oportunitate mai degraba decat ultima solutie disponibila si au ales sa apeleze la aceasta parghie chiar daca acest proces venea cu o crestere ulterioara a costurilor, mai degraba decat sa apeleze la economii sau la restrangerea cheltuielilor. 

A doua explicatie tine de perceptia asupra pandemiei-e posibil ca o parte din debitori sa fie mai putin speriati de perspectivele economice ale pandemiei la un an dupa ce aceasta a pornit si cauta sa se descurce cu resursele de care dispun, convinsi fiind ca o rezolvare medicala a situatiei este aproape. 

O a treia explicatie poate fi reprezentata de perceptia gresita pe care unii au avut-o despre amanarea ratelor, nefiind pe deplin constienti de costurile pe care acest mecanism le presupune. Iar atunci cand au constatat ca, de fapt, amanarea ratelor din prezent presupune costuri mai mari in viitor, au renuntat la a mai aplica pentru o noua amanare, desi prevederile legale le-ar fi permis acest lucru. O estimare a majorarii ratelor bancare dupa suspendarea lor a fost inclusa intr-un articol Conso din ianuarie 2021. 

Nu in ultimul rand, e posibil ca nu putini sa fi fost cei care au ales perioada maxima de 9 luni pentru amanarea ratelor inca de anul trecut, astfel incat acum s-au vazut pusi in imposibilitatea de a mai apela la acest mecanism.
Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Info banci

Alte Articole

Conso se reinventeaza dupa o investitie de peste 70.000 euro

Conso se reinventeaza dupa o investitie de peste 70.000 euro

Portalul financiar Conso a fost reconstruit integral pe o arhitectura web moderna, in urma unui proiect derulat pe parcursul ultimelor 18 luni, cu o investitie de peste 70.000 euro. Arhitectura noua aduce importante imbunatatiri pentru utilizatorii site-ului, precum si noi functionalitati.

17 Mai 2022 | Info banci
Creditele in valuta-cum ne afecteaza schimbarea indicilor de referinta?

Creditele in valuta-cum ne afecteaza schimbarea indicilor de referinta?

Dupa modelul IRCC care a inlocuit Robor in Romania, creditele in franci elvetieni, dolari, lire sterline si yeni au schimbat referinta Libor din acest an.

03 Feb 2022 | Info banci
Calatoria aplicatiei ING Home’Bank in 15 ani de la lansare

Calatoria aplicatiei ING Home’Bank in 15 ani de la lansare

ING Home’Bank este o aplicatie completa de internet banking, care astazi are peste 1,1 milioane de utilizatori activi si 26 milioane de sesiuni pe luna. Prin intermediul ei, oricine poate deschide relatia cu banca, poate accesa toate serviciile si produsele curente si poate inclusiv sa inchida relatia, totul online, oriunde, oricand.

22 Dec 2021 | Info banci
Produse si servicii bancare pentru clientii cu dizabilitati

Produse si servicii bancare pentru clientii cu dizabilitati

Bancile au inceput sa isi adapteze oferta pentru a ajunge si la persoanele cu deficiente de auz sau de vedere, din dorinta a largi cat mai mult posibil baza actuala de clienti.

15 Oct 2021 | Info banci

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul