CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.

CSALB considera ca, anul viitor, un important impuls pentru negociere ar putea veni prin decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul Oros (C-269/19). CJUE recomanda instantelor nationale sa invite partile la negociere pentru stabilirea modalitatii de calcul a ratei dobanzii, cu conditia ca instanta nationala „sa stabileasca cadrul negocierilor respective si sa urmareasca un echilibru real intre drepturile si obligatiile contractantilor, tinand seama printre altele de obiectivul protectiei consumatorului”. 

“Consideram ca prin aceasta decizie CJUE da un impuls suplimentar chiar aplicarii Directivei 11 din 2013 a Parlamentului European si a Consiliului privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum, cea care sta chiar la baza infiintarii CSALB. In acelasi timp, apreciem ca atunci cand decizia CJUE face trimitere la stabilirea cadrului negocierilor, se poate referi la existenta unui cadru institutional deja creat in Romania prin infiintarea Centrului. Mai mult, faptul ca aceste negocieri au ca scop stabilirea unui echilibru real intre drepturile si obligatiile cocontractantilor ne duce la ideea ca aceste negocieri trebuie purtate in temeiul principiilor de echitate, asa cum procedeaza, in practica, conciliatorii cu care CSALB colaboreaza. In concluzie, CSALB poate fi exact destinatia pe care instantele de judecata o pot aduce la cunostinta partilor atunci cand le invita sa negocieze” spune Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Numarul de dosare a scazut cu 20% in 2020

Aceasta schimbare in abordarea instantelor ar fi mai mult decat binevenita, in contextul scaderii apetentei de negociere a bancilor si IFN-urilor, in contextul crizei sanitare si al amanarii la plata a ratelor. 

Astfel, desi CSALB a primit pana la inceputul lunii decembrie 2.430 cereri din partea consumatorilor, doar un sfert  dintre acestea au fost acceptate de banci si IFN-uri, fiind formate 545 dosare, cu 20% mai putine decat in 2019.

57% dintre consumatorii care au trimis cereri anul acesta catre CSALB sunt barbati, iar cea mai mare pondere (34%)  o reprezinta consumatorii cu varsta intre 35 si 44 de ani.

Pe judete, cele mai multe cereri au venit din Bucuresti (26%), urmat de Arges (11%), Ilfov (5%), Cluj si Iasi (4%), Bihor, Prahova, Timis, Constanta si Brasov (cu aproximativ 3%).

Cazurile atipice se inmultesc

Nu toti consumatorii care decid sa se adreseze CSALB solicita beneficii materiale de la bancile cu care intra in negociere. Sunt si consumatori care cer bancilor doar clarificari cu privire la anumite clauze contractuale sau explicatii in legatura cu deciziile luate de institutiile de credit.

De exemplu, un consumator din  Bucuresti care avea o divergenta cu banca de sase luni in legatura cu procedura amanarii ratelor, a reusit sa rezolve problema la CSALB in numai doua zile, iar o consumatoare din Craiova s-a lamurit asupra modului de scadere a ratelor dupa efectuarea unei plati in avans tot cu ajutorul conciliatorului de la CSALB.

„Asistam, se pare, la primele semne ale cresterii educatiei financiare si intelegerii de catre consumatori a rolului CSALB, a mecanismului de negociere cu bancile, dar si a drepturilor pe care le au in virtutea contractului si a cadrului de conciliere oferit de Centru. Se inmultesc solicitarile care nu vizeaza recuperarea unor sume de bani, ci chestiuni principiale. Oamenii vor sa fie respectati de banci, vor sa primeasca explicatii cu privire la propriile contracte si cred ca acest lucru reprezinta un mare pas inainte pentru imbunatatirea serviciilor financiar-bancare” declara Camelia Popa, conciliator in cadrul CSALB.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso
Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso

BRD intra in clubul partenerilor Conso care permit utilizatorilor sa trimita o aplicatie de credit, din comparatoarele dedicate creditelor de nevoi personale, creditelor imobiliare si imprumuturilor Noua Casa.

7 Aprilie 2021 | Info banci

Prin CEC Bank iti poti supraveghea conturile de la alte banci
Prin CEC Bank iti poti supraveghea conturile de la alte banci

Prin aplicatia mobila a bancii se pot vizualiza conturi diferite deschise la alte banci din Romania, astfel incat utilizatorii pot avea o privire de ansamblu asupra activelor lor bancare.

5 Aprilie 2021 | Info banci

AliasPay inlocuieste IBAN-ul cu numarul de telefon si creste viteza platilor
AliasPay inlocuieste IBAN-ul cu numarul de telefon si creste viteza platilor

Noutatea introdusa de serviciul pus la dispozitia bancilor de catre Transfond este ca se pot face plati intre clientii bancilor diferite, persoane fizice sau mici comercianti.

23 Martie 2021 | Info banci

Cum i-a ajutat in mod concret Conso pe doi dintre utilizatorii sai
Cum i-a ajutat in mod concret Conso pe doi dintre utilizatorii sai

Doi dintre participantii la sondajul realizat in randul utilizatorilor Conso la finalul anului trecut, ne-au dat detalii despre modul in care au descoperit site-ul, cum au fost ajutati in demersurile lor de informatiile de pe site, modul in care folosesc Conso si ce ar dori dezvoltat sau imbunatatit.

17 Martie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus