CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.

CSALB considera ca, anul viitor, un important impuls pentru negociere ar putea veni prin decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul Oros (C-269/19). CJUE recomanda instantelor nationale sa invite partile la negociere pentru stabilirea modalitatii de calcul a ratei dobanzii, cu conditia ca instanta nationala „sa stabileasca cadrul negocierilor respective si sa urmareasca un echilibru real intre drepturile si obligatiile contractantilor, tinand seama printre altele de obiectivul protectiei consumatorului”. 

“Consideram ca prin aceasta decizie CJUE da un impuls suplimentar chiar aplicarii Directivei 11 din 2013 a Parlamentului European si a Consiliului privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum, cea care sta chiar la baza infiintarii CSALB. In acelasi timp, apreciem ca atunci cand decizia CJUE face trimitere la stabilirea cadrului negocierilor, se poate referi la existenta unui cadru institutional deja creat in Romania prin infiintarea Centrului. Mai mult, faptul ca aceste negocieri au ca scop stabilirea unui echilibru real intre drepturile si obligatiile cocontractantilor ne duce la ideea ca aceste negocieri trebuie purtate in temeiul principiilor de echitate, asa cum procedeaza, in practica, conciliatorii cu care CSALB colaboreaza. In concluzie, CSALB poate fi exact destinatia pe care instantele de judecata o pot aduce la cunostinta partilor atunci cand le invita sa negocieze” spune Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Numarul de dosare a scazut cu 20% in 2020

Aceasta schimbare in abordarea instantelor ar fi mai mult decat binevenita, in contextul scaderii apetentei de negociere a bancilor si IFN-urilor, in contextul crizei sanitare si al amanarii la plata a ratelor. 

Astfel, desi CSALB a primit pana la inceputul lunii decembrie 2.430 cereri din partea consumatorilor, doar un sfert  dintre acestea au fost acceptate de banci si IFN-uri, fiind formate 545 dosare, cu 20% mai putine decat in 2019.

57% dintre consumatorii care au trimis cereri anul acesta catre CSALB sunt barbati, iar cea mai mare pondere (34%)  o reprezinta consumatorii cu varsta intre 35 si 44 de ani.

Pe judete, cele mai multe cereri au venit din Bucuresti (26%), urmat de Arges (11%), Ilfov (5%), Cluj si Iasi (4%), Bihor, Prahova, Timis, Constanta si Brasov (cu aproximativ 3%).

Cazurile atipice se inmultesc

Nu toti consumatorii care decid sa se adreseze CSALB solicita beneficii materiale de la bancile cu care intra in negociere. Sunt si consumatori care cer bancilor doar clarificari cu privire la anumite clauze contractuale sau explicatii in legatura cu deciziile luate de institutiile de credit.

De exemplu, un consumator din  Bucuresti care avea o divergenta cu banca de sase luni in legatura cu procedura amanarii ratelor, a reusit sa rezolve problema la CSALB in numai doua zile, iar o consumatoare din Craiova s-a lamurit asupra modului de scadere a ratelor dupa efectuarea unei plati in avans tot cu ajutorul conciliatorului de la CSALB.

„Asistam, se pare, la primele semne ale cresterii educatiei financiare si intelegerii de catre consumatori a rolului CSALB, a mecanismului de negociere cu bancile, dar si a drepturilor pe care le au in virtutea contractului si a cadrului de conciliere oferit de Centru. Se inmultesc solicitarile care nu vizeaza recuperarea unor sume de bani, ci chestiuni principiale. Oamenii vor sa fie respectati de banci, vor sa primeasca explicatii cu privire la propriile contracte si cred ca acest lucru reprezinta un mare pas inainte pentru imbunatatirea serviciilor financiar-bancare” declara Camelia Popa, conciliator in cadrul CSALB.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice
Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice

Sistemul bancar autohton a implementat din ianuarie noile protocoale la nivel european pentru securizarea tranzactiilor electronice, ceea ce pentru utilizatorul obisnuit se traduce in pasi suplimentari pentru validarea unor operatiuni.

12 Ianuarie 2021 | Info banci

Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite
Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite

Dobanzile la creditele populatiei si companiilor dar si dobanzile la care se imprumuta statul au inceput anul in scadere. Vestea proasta este ca le vor urma si dobanzile la depozite.

11 Ianuarie 2021 | Info banci

Dobanzile la depozite au intrat la cura de slabire
Dobanzile la depozite au intrat la cura de slabire

Mai multe banci au anuntat reducerea dobanzilor la depozitele in lei, o miscare care poate anticipa reducerea inflatiei pe parcursul anului viitor.

11 Decembrie 2020 | Info banci

Cat costa sa afli soldul de pe cardul de debit
Cat costa sa afli soldul de pe cardul de debit

Bancile stimuleaza folosirea cardurilor de debit proprii in retea si descurajeaza utilizarea ATM-urilor concurentei. Vestea buna este ca serviciul de internet banking sau alertele push pot inlocui interogarile soldului prin vecini.

2 Decembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus