BNR tine la sertar contul de profit si pierdere al bancilor

BNR refuza sa publice informatii agregate cu privire la contul de profit si pierdere al sectorului bancar, astfel ca datele cu privire la veniturile si cheltuielile bancilor sunt ascunse publicului larg. In restul tarilor din UE, aceste informatii sunt publicate periodic.

Contul de profit si pierdere al bancilor se bucura de o discretie iesita din comun in Romania. Nu oricine trebuie sa aiba acces la aceste informatii, iar BNR pastreaza informatiile despre veniturile si cheltuielile bancilor ca pe secretul bancar.

Practica BNR contravine practicilor adoptate de autoritatile de supraveghere similare din restul UE, care publica aceste informatii in mod periodic.

In mod normal, banca centrala ar trebui sa prezinta in mod regulat contul de profit si pierdere al sectorului bancar la nivel agregat. Asa se intampla in Cehia, Polonia, Ungaria, Slovacia, Slovenia, Bulgaria, Letonia, Lituania, Estonia si bineinteles, in vechile state membre ale UE.

Informatiile se publica de regula prin intermediul unui raport dedicat supravegherii sectorului bancar sau in sectiunea de date statistioce. La noi, activitatea BNR in zona supravegherii bancare este prezentata in raportul anual al institutiei. In acest raport, nu se dezvaluie insa si contul de profit si pierdere al bancilor, ci doar bilantul agregat. De asememea, sectiunea statistica nu include informatii cu privire la veniturile si cheltuielile bancilor.

Publicarea acestor informatii ar da sansa unor dezbateri mai bine fundamentate cu privire la eficientizarea sectorului bancar, aspect deosebit important avand in vedere costul ridicat la creditelor de la noi. De asemenea, nu ar mai permite bancherilor sa gaseasca scuze, prin declaratii legate de costuri ce nu pot fi verificate.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti
Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti

Bancile au sesizat avantajele combinarii platilor in crestere cu cardul cu obstacolele dotarii cu POS-uri in spatiile comerciale improvizate si propun aplicatii ce transforma telefonul in terminal de acceptare a platilor cu cardul.

17 Februarie 2021 | Info banci

Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice
Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice

Sistemul bancar autohton a implementat din ianuarie noile protocoale la nivel european pentru securizarea tranzactiilor electronice, ceea ce pentru utilizatorul obisnuit se traduce in pasi suplimentari pentru validarea unor operatiuni.

12 Ianuarie 2021 | Info banci

Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite
Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite

Dobanzile la creditele populatiei si companiilor dar si dobanzile la care se imprumuta statul au inceput anul in scadere. Vestea proasta este ca le vor urma si dobanzile la depozite.

11 Ianuarie 2021 | Info banci

CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE
CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.

21 Decembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus