BEUC: Atentie la modul in care va functiona solutionarea alternativa a disputelor

Parlamentul European si-a dat votul pozitiv asupra directivei privind solutionarea alternativa a disputelor intre consumatori si furnizorii de servicii, inclusiv cele financiare. BEUC atrage insa atentia asupra unor aspecte cheie privind transpunerea la nivel national.

Parlamentul European si-a dat acordul asupra celor doua propuneri cheie ale Comisiei Europene din 2011, respectiv implementarea solutionarii alternative a disputelor dintre consumatori si comercianti (ADR), precum si implementarea solutionarii online a disputelor (ODR).

“ADR si ODR aduc beneficii pentru consumatori, care vor putea sa isi rezolve disputele in afara instantei, intr-o maniera rapida si necostisitoare, dar aduc beneficii si pentru comercianti, care vor putea sa mentina relatii bune cu clientii si sa evite costurile unui litigiu”, a precizat Tonio Borg, comisarul pentru Sanatate si Consumatori.

Statele membre au la dispozitie 2 ani pentru a implementa noile reguli. O platforma pentru solutionarea online a litigiilor va fi disponibila la finalul lui 2015.

Organizatiile europene se tem de modul de implementare

Biroul European al Consumatorilor (BEUC) a salutat aceasta initiativa a Comisiei Europene, dar trage un semnal de alarma asupra modului in care va fi implementata.

Practic, ingrijorarile se impart in doua mari categorii: lipsa independentei institutiei care va solutiona disputele si caracterul neobligatoriu al prevederilor.

“Implicarea unui tert poate fi eficienta din perspectiva solutionarii unei probleme, dar este crucial ca acest tert sa fie independent. El nu ar trebui sa fie numit de industria implicata dar, din pacate, aceasta lege da dreptul unui comerciant sa isi foloseasca procedura interna de solutionare a reclamatiilor pentru a satisface noile obligatii”, precizeaza Monique Goyens, director general al BEUC.

“Calcaiul lui Ahile al acestei directive privind solutionarea alternativa este faptul ca nu este obligatorie pentru comercianti”, avertizeaza aceasta.

BEUC saluta noua legislatie insa insista asupra faptului ca reglementarile din zona protectiei consumatorului sunt inca incomplete iar unul din punctele esentiale care lipseste este implementarea procedurii de actiuni colective ale consumatorilor.

“Daca exista si aceasta optiune pentru clienti, atunci putem vorbi de o adevarata piata unica in care consumatorii pot avea incredere”, au concluzionat reprezentantii BEUC.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti
Avantajele telefonului transformat in POS pentru consumatori si comercianti

Bancile au sesizat avantajele combinarii platilor in crestere cu cardul cu obstacolele dotarii cu POS-uri in spatiile comerciale improvizate si propun aplicatii ce transforma telefonul in terminal de acceptare a platilor cu cardul.

17 Februarie 2021 | Info banci

Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice
Cum functioneaza si ce provocari aduce autentificarea stricta a clientilor in tranzactiile electronice

Sistemul bancar autohton a implementat din ianuarie noile protocoale la nivel european pentru securizarea tranzactiilor electronice, ceea ce pentru utilizatorul obisnuit se traduce in pasi suplimentari pentru validarea unor operatiuni.

12 Ianuarie 2021 | Info banci

Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite
Scad dobanzile la credite si titluri de stat, urmeaza si cele la depozite

Dobanzile la creditele populatiei si companiilor dar si dobanzile la care se imprumuta statul au inceput anul in scadere. Vestea proasta este ca le vor urma si dobanzile la depozite.

11 Ianuarie 2021 | Info banci

CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE
CSALB: Negocierea intre parti este recomandata si de CJUE

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.

21 Decembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus