Bancherii, taxati daca produsul vandut afecteaza consumatorul

Sistemul de bonusuri acordate bancherilor se schimba, astfel incat sa se tina cont si de volumul de produse si servicii vandute, dar si de drepturile si interesele consumatorilor. Autoritatea Bancara Europeana (EBA) a lansat spre consultare un set de norme in acest sens, care ar putea intra in vigoare la jumatatea acestui an.

„Evolutiile din ultimii ani au evidentiat cazuri semnificative de abatere si vanzare neconforma de produse si servicii financiare de catre personalul din institutiile financiare. Politicile si practicile de remunerare defectuoasa au fost identificate ca fiind un factor cheie care a stat la baza acestor abateri. Impactul vanzarii neconforme a fost considerabil si a cauzat prejudicii consumatorilor din cauza faptului ca produsele sau serviciile au fost inadecvate, necorespunzatoare sau prea scumpe”, mentioneza autoritatea.

In plus, EBA sutine ca politicile de remunerare anterioare au pus presiune asupra personalului de vanzari, pentru a plasa cat mai multe produse, indiferent de urmari, au afectat institutiile financiare, ca urmare a amenzilor incasate, au subminat increderea in institutiile si pietele financiare si au au creat costuri pentru societate prin alocarea necorespunzatoare a resurselor.

Consultarea se incheie pe 22 martie 2016

Consultarea este deschisa pana in data de 22 martie 2016, iar varianta finala se estimeaza ca va fi publicata in vara anului 2016.

Proiectul EBA vizeaza remuneratiilor platite personalului din vanzari al institutiilor de credit, al intermediarilor de credite, al institutiilor de plata si al institutiilor emitente de moneda electronica, care atrag depozite, ofera conturi de plati, servicii de plata, credite ipotecare si alte forme de credit pentru consumatori.
 
„Reglementarile ofera un cadru pentru institutiile financiare astfel incat acestea sa adopte politici si practici de remunerare care sa imbunatateasca legatura dintre stimulente si tratamentul echitabil al consumatorilor, reducand astfel riscul de vanzare neconforma si conduita aferente costurilor pentru firme”, se mentioneaza in comunicat.

Pentru a-si atinge aceste obiective, EBA propune ca organul de conducere sa fie responsabil pentru proiectarea si monitorizarea politicilor si practicilor de remunerare, care ar trebui sa ia in considerare drepturile si interesele consumatorilor. In plus, Autoritatea considera necesara prevenirea conflictelor de interese si determinarea nivelului de remuneratie variabila pe baza unor criterii cantitative si calitative.

Bonusul se acorda in transe, pe parcursul derularii creditului

In plus, bonusurile platite pentru atingerea tintelor (target-urile) de vanzari (remuneratia variabila) se vor acorda in mai multe transe, pe o perioada mai lunga, astfel incat sa poata fi ajustate in functie de efectele pe care le-au avut asupra consumatorilor produsele si serviciile vandute.

Cu alte cuvinte, daca pana acum bancherii obtineau bonusurile in momentul in care vindeau un credit, indiferent cum si in ce conditii, de acum inainte respectivul bonus se va acorda in mai multe transe, atat dupa vanzarea creditului, dar si pe parcursul rambursarii acestuia, astfel incat daca respectivul credit devine neperformant, bonusul sa poata fi anulat.

In acest fel, se spera ca bancherii sa fie responsabilizati mai mult cu privire la riscurile produselor financiare si sa se evite creditarea iresponsabila, practicata in trecut, care a provocat probleme atat clientilor, care, necunoscand efectele produselor achizitionate au ajuns in situatia de a nu-si mai putea plati obligatiile, dar si institutiilor financiare, in consecinta.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu
Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu

Bancile penalizeaza operatiunile cu numerar in succursale, iar retragerile/depunerile de numerar la ghiseu pot echivala, procentual, cu o dobanda la termen. Exista insa modalitati de ocolire a acestor costuri.

3 August 2021 | Info banci

Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus