ANPC promite sa analizeze publicitatea bancilor

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) are in vedere, pentru perioada urmatoare, o actiune legata de publicitatea agresiva si inselatoare pe partea de servicii financiare. Anuntul a fost facut de presedintele institutiei, Bogdan Pandelica, intr-o conferinta pe teme de finantare a populatiei.


Potrivit acestuia, inclusiv la nivel european se discuta tot mai constant ca ”practica comerciala inselatoare a devenit o afacere".

Preseditele ANPC a mai spus ca, la nivel european, Directiva 17, transpusa in legislatia romaneasca prin Ordonanta de Urgenta 52/2016 privind creditele ipotecare, a apartut tocmai pentru ca existau exemple de comportament iresponsabil din partea unor institutii de credit in relatia cu clientii. ”Existau comportamente iresponsabile ale unor jucatori din piata, consumatorul nu beneficia de o relatie transparenta in relatia directa cu profesionistul, nu exista o informare corecta, completa si precisa a consumatorilor si o relatie transparenta in aceasta relatie intre profesionist si consumator, ceea ce a dus la aparitia acestei directive”, a subliniat Pandelica.

De altfel, in opinia sa, Directiva impune o abordare unitara a legislatiei in toate statele membre.

Directiva 17 ofera protectie sporita debitorilor

Ordonanta de transpunere a Directivei a intrat in vigoare in Romania incapand cu 30 septembrie 2016 si ofera o protectie suplimentara clientilor in raport cu bancile.

”Se stabilesc limite maxime pentru dobanzile penalizatoare si eliminarea unor penalitati in anumite conditii. Sunt luate in discutii aspecte legate de cesionarea creditelor si a contractelor. In ceea ce priveste recuperatorii de creante, sunt reglementate anumite chestiuni legate de comportamentul inadecvat, ca sa nu spun iresponsabil, al unor societati de recuperare de creante. In momentul in care creditorul constata ca debitorul nu poate sa-si plateasca darile la zi, creditul, trebuie sa vedem ca aceasta proactivitate sa vina pliata pe nevoile financiare ale consumatorului, astfel incat el sa depaseasca aceasta situatie", a mai aratat Pandelica.

Astfel, potrivit actului normativ, bancile au obligatia de a informa clientii cu privire la variatiile de curs, dobanzile penalizatoare in caz de restante sunt limitate drastic si sunt eliminate din momentul inceperii procedurii de executare silita. In plus, clientii nu mai platesc comision in cazul in care ramburseaza anticipat creditele, nici macar daca rambursarea se realizeaza in perioada in care dobanda este fixa.

Comisionul de rambursare anticipata a fost eliminat odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei 50/2010, insa doar pentru creditele cu dobanda variabila. Pentru imprumuturile cu dobanda fixa, bancile mai puteau aplica un comision de rambursare anticipata de maxim 1%, daca perioada ramasa pana la scadenta creditului era mai mare de un an, sau 0,5% pentru rambursarile din ultimul an de derulare a creditului.

In plus, actul normativ contine prevederi multiple referitoare la executarea silita a debitorilor care nu isi mai pot achita ratele la banca si la cesiunea creantelor catre o firma specializata.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi
Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi

UniCredit Bank copiaza modelul folosit de Revolut, ING Bank si Raiffeisen Bank si ofera un stimulent de 50 de lei clientilor care isi conving cunoscutii sa deschida conturi curente in lei, pentru ei sau pentru copiii/parintii lor.

18 Septembrie 2020 | Info banci

Vocea clientului Conso se aude direct la CSALB
Vocea clientului Conso se aude direct la CSALB

Conso si Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul bancar (CSALB) au incheiat un parteneriat care permite formularea de solicitari de rezolvare a nemultumirilor legate de produsele si serviciile bancare direct din sectiunea Vocea Clientului de pe Conso.

2 Septembrie 2020 | Info banci

Neogen investeste in Conso

Conso.ro anunta atragerea in structura asociativa a societatii Conso Media Group SRL a unui investitor cu experienta in online, Neogen SA. Prin achizitie directa si majorarea capitalului social, Neogen detine aproximativ 27% din Conso.

10 Mai 2018 | Info banci

Banca Transilvania a preluat oficial Bancpost

Banca Transilvania a primit unda verde pentru integrarea Bancpost. Banca din Cluj a devenit actionar cu drepturi depline la entitatile preluate de la Eurobank Group, dupa ce a obtinut toate aprobarile necesare in acest scop. Un comunicat de presa al BT dezvaluie si detaliile tranzactiei.

4 Aprilie 2018 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus