4 produse financiare puse la zid de asociatiile de consumatori din Marea Britanie

Principala asociatie de protectie a consumatorilor din Marea Britanie, Which! a pus la punct o lista cu produse financiare considerate ineficiente. O parte se regasesc si pe piata din Romania.

Din analiza asociatiei de consumtori din Marea Britranie a reiesit ca bancile si societatile de asigurare sunt printre cele mai  “creative” entitati cand vine vorba de a pune la punct produse fara prea mare valoare adaugata.

1.    Pe primul loc in lista produselor se afla asigurarea telefoanelor mobile, foarte populara si in Romania odata cu introducerea pe scara tot mai larga a smartphone-urilor.

Chiar daca asigurarea printr-o polita speciala a telefonului este de dorit in cazul aparatelor scumpe, Which! considera ca preturile sunt inca mari.


Clientii trebuie sa fie atenti  la excluderile pe care societatile de asigurare le iau in calcul. Spre exemplu,  furtul poate fi sau nu acoperit.

In Romania, in functie de oferta, asigurarea unui smartphone poate depasi 7 euro pe luna. In cursul unui an, costul cu asigurarea este de 84 euro, similar cu prima platita pentru o asigurare de imobil.

2.    Asigurarile aferente cardurilor sunt considerate, de asemenea, prea scumpe si cu prea putina valoare adaugata.

Conform unui sondaj realizat in Marea Britanie, 32% dintre detinatorii unui card au o astfel de protectie pentru care platesc aproximativ 37 lire sterline (190 lei) pe an.

In Marea Britanie, asigurarea acopera pierderile financiare in cazul in care care clientii sunt victimele unei fraude. Acest drept este conferit insa tuturor prin lege.

In Romania, majoritatea asigurarilor atasate cardului protejeaza clientii impotriva fraudei, a pierderii documentelor sau cheilor si ofera in unele cazuri inclusiv asigurari de calatorie gratuite. Primele de asigurare anuale sunt insa mai mici decat in Marea Britanie, in jurul a 10 euro pe an, in functie de optiunile alese.

Si in Romania, conform legii, detinatorul unui card este responsabil doar pentru 150 euro, in cazul in care este victima unei fraude, restul sumelor fiind suportate de banca.

3.    Si pachetele de cont curent sunt considerate nu foarte avantajoase de catre Which!. Motivele tin de limitarile pe care le prezinta aceste pachete pentru pretul oferit.

In general insa, pachetele de cont curent ofera o serie de servicii la un cost total mai mic decat daca s-ar fi mers pe varianta achizitiei separate. Pentru a fi cu adevarat un beneficiu, clientii trebuie sa si foloseasca respectivele produse. Spre exemplu, degeaba se opteaza pentru un pachet ce contine serviciul de internet banking daca posesorul nu il utilizeaza decat rar sau deloc.  

4.    Depozitele structurate sunt considerate tot un produs fara prea mare valoarea in Marea Britanie. Acestea presupun realizarea de investitii in schimbul unei rate de dobanda legata de evolutia pietei bursiere.

“Ne temem ca bancile vand aceste produse complexe fara a oferi si explicatii cuprinzatoare clientilor, si de multe ori nu le fac cunoscute riscurile asociate sau costurile aferente”, au declarat reprezentantii Which!

In Romania, depozitele structurate nu sunt extrem de raspandite, in schimb bancile au dezvoltat pachete de economisire, formate din depozite la termen si unitati de fond, oferind dobanzi mai mari clientilor care accepta sa isi puna o parte din bani in fonduri de investitii.

Asociatia Which! a pus pe lista si produse de tipul asigurarilor de viata, specifice zonei Marii Britanii, precum si serviciile oferite de companii specializate in restructurarea creantelor companiilor.

Studiul face parte din cardul unei campanii mai ample realizata de Which! prin care se doreste impulsionarea autoritatilor din domeniul protectiei consumatorilor pentru o mai buna monitorizare si reglementare a pietei.

Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum se deschide un cont bancar exclusiv online
Cum se deschide un cont bancar exclusiv online

Pandemia a obligat furnizorii de servicii financiare sa se plieze pe noile norme sociale iar distantarea fizica se poate practica acum intre functionarii si clienti cu conditia sa existe o conexiune de internet functionala si autentificarea prealabila a solicitantilor.

20 Octombrie 2020 | Info banci

Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB
Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB

Daca anul trecut, in 85% dintre negocieri, partile acceptau solutia data de conciliatori, procentul a scazut la 80% in acest an, tendinta fiind observata in ultimele luni. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB?

7 Octombrie 2020 | Info banci

Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB
Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB

In luna septembrie, s-au Implinit 5 ani de la Infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor In domeniul Bancar (CSALB), prima entitate care solutioneaza pe cale extrajudiciara litigiile dintre consumatori si comerciantii din sistemul financiar-bancar.

30 Septembrie 2020 | Info banci

Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi
Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi

UniCredit Bank copiaza modelul folosit de Revolut, ING Bank si Raiffeisen Bank si ofera un stimulent de 50 de lei clientilor care isi conving cunoscutii sa deschida conturi curente in lei, pentru ei sau pentru copiii/parintii lor.

18 Septembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus