Utilizatorii de servicii financiare solicita Parlamentului adoptarea de urgenta Legii privind conversia creditelor in franci elvetieni si mentinerea in forma actuala a Legii 193/2000 privind clauzele abuzive. De asemenea, consumatorii solicita precizari in legatura cu Centrul de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul bancar.
Asociatiile care reprezinta acesti consumatori au convenit incheierea unui parteneriat strategic in scopul sustinerii eficiente a intereselor consumatorilor utilizatori de servicii financiare.
„In cadrul primei intalniri, participantii au convenit sa solicite Parlamentului adoptarea de urgenta a legii care va reglementa conversia in lei a creditelor in CHF si sa sustina pozitia AURSF-GCCC in cadrul dezbaterilor care vor avea loc pe aceasta tema la Comisia de Buget-Finante din Camera Deputatilor”, se mentioneaza intr-un comunicat comun al asociatiilor.
Semnatarele documentului sunt Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania), Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) si Grupul Clientilor cu Credite in CHF (GCCC).
Acestea au mai s-a convenit sustinerea comuna a proiectului de lege privind dare in plata, recent aprobat de Senat si care urmeaza sa intre curand in dezbaterea comisiilor de specialitate din Camera Deputatilor.
De asemenea, participantii la intalnire au reiterat opozitia lor ferma la orice tentativa de modificare a legii 193/2000, urmand sa solicite in acest sens Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor sa renunte la examinarea acestui proiect de lege.
Consumatorii cer transparenta in organizarea SAL-ului bancar
Reprezentantii consumatorilor au stabilit o abordare comuna si recentei reglementari a solutionarii alternative a litigiilor in domeniul bancar.
„S-a stabilit participarea comuna la sedintele comisiilor de specialitate din Camera Deputatilor, in vederea depunerii de amendamente care sa corecteze neconcordantele existente in actuala forma a Ordonantei 38 fata de prevederile Directivei 11/2013. In plus, s-a stabilit initierea de demersuri comune, inclusiv pe calea instantelor judecatoresti, in vederea clarificarii modului in care s-a facut desemnarea si validarea membrilor Colegiului de coordonare a Centrului SAL din domeniul bancar, precum si respectarea conditiilor prevazute de Ordonanta 38, avand in vedere lipsa totala de transparenta in care s-a desfasurat acest proces, numele membrilor fiind dezvaluite de un articol din presa”, se mai arata in comunicatul citat.
Potrivit participantilor la intalnire, este profund ingrijoratoare perspectiva de functionare, prezenta si viitoare, a acestui organism. In plus, ei si-au exprimat ingrijorarea cu privire la reglementarea activitatii corpului de conciliatori care urmeaza sa analizeze litigiile dintre consumatori si banci, avand in vedere lipsa oricarei informatii publice privind activitatea desfasurata pana in prezent, desi exista informatii credibile care plaseaza demararea activitatii Colegiului la inceputul lunii octombrie.
ANPC trebuie sa fie independenta politic
In alta ordine de idei, Asociatiile de consumatori au au hotarat adoptarea unui Apel pentru crearea unei autoritati pentru protectia consumatorilor autonome si independente de interesele politice (similara BNR, ASF, ANCOM, ANRE, Consiliul Concurentei, etc.). „Apelul adresat Guvernului, Parlamentului si partidelor politice este deschis pentru semnare tuturor celor interesati”, sustin Asociatiile semnatare.
Necesitatea acestui demers a aparut in contextul schimbarii intempestive a presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), pentru a evita producerea pe viitor a unor asemenea situatii.
Potrivit apelului, consumatorii nu beneficiaza de o Autoritate Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) independenta de interesele politice, la fiecare schimbare de guvern, si uneori chiar in timpul existentei aceluiasi guvern, conducerea sau o parte a conducerii ANPC a fost schimbata, fara justificare, in afara de apartenenta politica a celor vizati, iar desele schimbari ale conducerii ANPC (5 presedinti in ultimii 7 ani) au afectat interesele consumatorilor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News