Solutionarea alternativa a litigiilor, absenta de pe site-urile multor banci

Clientii nemultumiti de relatia cu banca au la indemana destul de putine mijloace pentru a-si putea face dreptate. Si acelea le raman de multe ori necunoscute, avand in vedere ca sunt insuficient promovate. Este si cazul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB), releva o analiza realizata de Conso.ro.

La aproape un an de cand Centrul a devenit functional, sunt inca destule banci care nu respecta nici macar in parte prevederile legale de informare a clientilor cu privire la existenta acestuia.

Ordonanta in baza careia a fost infiintat CSALB prevede, la articolul referitor la informarea consumatorilor de catre comercianti, ca acestia din urma au obligatii foarte clare.

Astfel, comerciantii ”informeaza consumatorii cu privire la entitatea sau entitatile SAL de care acestia apartin atunci când comerciantii se angajeaza sa utilizeze respectivele proceduri. Informatiile respective includ adresa site-ului internet al entitatii sau entitatilor SAL relevante. Informatiile mentionate sunt furnizate in mod clar, inteligibil si usor accesibil pe site-ul internet al comerciantilor, in cazul in care acesta exista, si, daca este cazul, in termenii si conditiile generale ale contractelor de vanzare sau de prestare de servicii dintre comerciant si consumator”.

Forme si denumiri diverse care pot deruta consumatorii

Conso.ro a analizat paginile de internet ale tuturor bancilor de pe piata si a constatat ca prevederea legala este respectata de unele banci, in vreme ce alte banci prezinta informatiile, insa intr-un mod greu accesibil  utilizatorilor, iar altele ignora cu desavarsire legea si nu mentioneaza deloc pe site acest mecanism de solutionare a litigiilor.

Analiza a relevant faptul ca nu exista o abordare unitara printre bancile care respecta, fie si in parte, prevederile legale.


Astfel, informatiile sunt prezentate sub denumiri foarte diferite (CSALB, Solutionarea alternativa a litigiilor, SAL, Sesizari, Reclamatii consumatori), iar unele banci nu plaseaza informatia decat pe home page sau la anumite produse si servicii.

De asemenea, unele banci au postat doar link-uri catre site-ul CSALB, in vreme ce altele ofera o descriere a entitatii de solutionare alternativa a litigiilor si, in cadrul acesteia, se regasesc link-uri catre site-ul CSALB.

Cum se regasesc informatiile pe site-urile bancilor

Dintre toate bancile din sistem doar una singura, Banca Comerciala Romana (BCR) prezinta, in fiecare pagina, link-urile catre CSALB si SAL-FIN (Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Nonbancar) – care adreseaza litigiile din asigurari, pensii private si piata de capital.

In rest, nicio alta banca nu mai face trimitere catre site-ul SAL-FIN, desi ofera produse si servicii care pot da nastere la litigii din sfera de solutionare specifica acestei entitati.

In schimb, mai multe banci includ, pe fiecare pagina, link-uri catre entitatea de solutionare a litigiilor din domeniul bancar, insa sub forme si denumiri diferite.

La BCR Banca pentru Locuinte, Garanti Bank, Idea Bank, Libra Bank, OTP Bank, Patria Bank, Piraeus Bank si Veneto Banca, linkul este denumit CSALB, la Bank Leumi, Intesa Sanpaolo Bank, Raiffeisen Bank si UniCredit - Solutionarea alternativa a litigiilor, la Credit Europe Bank – Reclamatii consumatori, la ProCredit Bank – Sesizari, iar la ING Bank - SAL.

Unele banci ignora legea, altele ofera informatiile doar in anumite pagini

In schimb, Bancpost, Banca Feroviara, Banca Transilvania, BRD-Groupe Societe Generale, Carpatica, Credit Agricole, Marfin Bank, Porsche Bank si TBI Bank nu contin pe paginile proprii de internet nicio referire la CSALB sau la solutionarea alternativa a litigiilor.

Banca Romaneasca ofera posibilitatea accesarii link-ului catre CSALB doar din home page, in zona de Informatii Utile, la categoria Institutii.

La fel se intampla si la Alpha Bank, diferenta fiind insa ca aici un click pe link-ul Centrul de solutionare alternative a litigiilor nu duce pe pagina acestuia, ci intr-un document de 3 pagini de prezentare a institutiei, din care insa nu se poate accesa direct site-ul CSALB.
 
Pe site-ul CEC Bank, singurul loc unde se gasesc informatii referitoare la solutionarea alternativa a litigiilor o reprezinta sectiunea de credite pentru persoane fizice.

La Raiffeisen Banca pentru Locuinte, clientii pot gasi in pagina de produse un fisier Word denumit CSALB - Solutionarea alternativa a litigiilor, alaturi de un link catre site-ul Centrului.

Ce ar trebui facut in perioada urmatoare

Pentru o promovare mai eficienta a solutionarii alternative a litigiilor si pentru a asigura o informare corecta si completa a consumatorilor, s-ar impune adoptarea unor solutii si terminologii unitare la nivelul sistemului bancar autohton.

Dar, pana atunci, includerea de linkuri si informatii pe site si de catre bancile care au “uitat” sa o faca, la aproape un an de la operationalizarea CSALB, ar putea conduce la cresterea numarului de cazuri solutionate amiabil si la diminuarea numarului de litigii ajunse in instanta.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de consum intra in primavara cu discounturi
Creditele de consum intra in primavara cu discounturi

Mai multe banci isi asteapta in aceasta perioada clientii cu dobanzi mai mici la creditele de nevoi personale si avantaje colaterale.

3 Martie 2021 | Credite de consum

Creditele online devin tot mai populare
Creditele online devin tot mai populare

Cu documentele de identitate la indemana, un dispozitiv cu camera pentru identificare si documentatia semnata electronic pe e-mail sau in cont, sunteti pregatiti pentru acordarea unui imprumut online. Conso va ofera cateva exemple concrete de aplicatii online pentru un credit.

3 Februarie 2021 | Credite de consum

Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus