top banner

Problemele clientilor agresati de recuperatorii de creante

22 Mai 2012 | Autor: Marius Serban

Problemele clientilor agresati de recuperatorii de creante

Guvernul si BNR s-au opus proiectului legislativ privind reglementarea recuperatorilor de creante, fara sa efectueze niciun studiu cu privire la situatia clientilor. Conso.ro va prezinta principalele probleme cu care clientii din Romania se pot confunta, pornind de la reclamatiile primite de autoritatile din Statele Unite.
In urma cu 35 de ani, Statele Unite au introdus o lege speciala pentru a elimina practicile abuzive ale recuperatorilor de creante. Cadrul legal a stabilit un set clar de reguli pentru derularea acestor activitati, cum ar fi momentul si locul unde recuperatorii pot suna clientii, restrictionarea modului de comunicare a datoriei, interzicea amenintarilor, tacticilor abuzive si inselatoare.
La noi, nu exista nicio legislatie specifica pentru recuperatorii de creante, iar guvernul si BNR s-au angajat in fata Fondului Monetar International sa nu promoveze un astfel de proiect legislativ.
Decizia a fost sustinuta doar prin necesitatea de a proteja sectorul financiar, fara sa se efectueze niciun studiu de impact cu privire la situatiile cu care se confrunta consumatorii.
Conso.ro prezinta mai jos principalele probleme cu care clientii din Romania se pot confunta, pornind de la reclamatiile primite de autoritatile din Statele Unite:
      1.    Hartuirea debitorilor si a altor persoane
In 2011, 40% dintre reclamatiile primite de Federal Trade Commission (autoritatea federala pentru protectia consumatorilor) s-au referit la faptul ca recuperatorii sunau in mod repetat sau continuu. De multe ori, erau date telefoane inainte de 8 dimineata sau dupa 9 seara sau in intervale orare cand stiau ca este inconvenient pentru client.
In 14% dintre cazuri, recuperatorii au fost acuzati ca au folosit un limbaj obscen sau abuziv. Au fost chiar si recuperatori care au amenintat ca vor face uz de violenta, daca debitorul nu isi achita datoria.
      2.    Solicitarea unei sume mai mari decat este premisa prin lege sau prin contract
In unele cazuri, autoritatile au primit reclamatii ca recuperatorii solicita sume pe care clientii nu le datoreaza sau sume mai mari decat cele datorate.
Recuperatorii au solicitat uneori dobanzi, comisioane si costuri care nu erau acoperite prin contracte.
       3.    Absenta unei notificari scrise catre consumator
O alta abatere este ca unii recuperatorii nu trimit notificari scrise catre consumatori, unde sa precizeze suma datorata, denumirea creditorului de la care a preluat creanta si perioada in care consumatorul poate sa conteste datoria.
Deoarece nu primesc aceste notificari, multi consumatori nu stiu ca ei trebuie sa trimita un raspuns in scris, daca sumele nu corespund cu realitatea. In 2011, peste 25% dintre reclamatii au sesizat aceasta neregula.
       4.    Amenintarea cu consecinte dure daca datoria nu este achitata
Conform legistlatiei americane, recuperatorii nu au voie sa ameninte consumatorii cu ce s-ar putea intampla daca nu isi platesc datoria, decat in cazul in care intentioneaza sa puna in aplicare masurile respective.
De cele mai multe ori, acestia ameninta in mod fals ca vor initia procese civile sau penale, ca vor opri intreg salariul si vor vinde casa, ca vor crea probleme la locul de munca, ca vor trimite clientul la inchisoare sau ca vor avea grija ca el sa nu mai ia credit niciodata.
      5.    Ascunderea identitatii de recuperator de creante
In unele cazuri, recuperatorii de creante nu isi prezinta adevarata indentitate atunci cand contacteaza debitorul. Scopul urmarit este sa obtina de la client informatii pe care apoi sa le foloseasca impotriva sa, in procedurile de recuperare a datoriei.
      6.    Dezvaluirea datoriei catre terte persoane
Recuperatorii recurg uneori la contactarea persoanelor apropiate de debitor, carora le prezinta problemele acestuia, cu scopul de a-l injosi si a-l face pe client sa-si achite datoria mai repede. Mai mult, folososc un limbaj abuziv si  hartuitor cu persoanele contactate, incercand sa obtina si de la acestea sume de bani.
Contactarea repetata a colegilor de serviciu poate face ca persoana respectiva sa isi piarda locul de munca, iar relatiile debitorului cu familia, prietenii si vecinii pot suferi de pe urma acestor practici abuzive.
      7.    Datoriile contestate nu sunt verificate
In cazul in care un consumator reclama ca suma datorata nu corespunde cu realitatea, recuperatorul are obligatia legala sa verifice sumele cu finantatorul de la care a preluat datoria si sa prezinta consumatorului, documente care sa justifice pretentiile sale.
Doar dupa ce aceste documente sunt trimise catre consumator, firma colectoare poate relua procedurile de recuperare. Multi consumatorii au reclamat insa ca unii recuperatorii au ignorat contestatiile lor si au continuat sa contacteze debitorul pentru a plati sumele initiale.
Asa cum lesne se poate observa, stabilitatea sectorului bancar din Romania nu ar fi deloc subrezita daca aceste 7 grave probleme cu care se pot confrunta consumatorii ar fi eliminate, printr-o legislatie adecvata.
Piata recuperatorilor de creante este una vitala pentru buna functionare a creditarii, insa practicile prezentate mai sus nu numai ca ar trebuie considerate ilegale, dar sunt si contraproductive: clientii pot ajunge sa isi piarda locul de munca si nu vor mai plati datoria deloc. In plus, practicile abuzive creeaza un dezavantaj competitiv pentru companiile corecte, care se abtin de la aceste proceduri. 

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

ING scade dobânda la creditul de nevoi personale. Te bucuri de o dobândă fixă între 5,99% și 15,49%, redusă de la 6,24%-16,49%

ING scade dobânda la creditul de nevoi personale. Te bucuri de o dobândă fixă între 5,99% și 15,49%, redusă de la 6,24%-16,49%

Te gândești să îți renovezi casa, să îți achiziționezi noi piese de mobilier care să spună o nouă poveste sau, poate, să îți schimbi mașina? Pentru dorințe împlinite și planuri viitoare, ING oferă creditul de nevoi personale cu o dobândă fixă avantajoasă între 5,99% - 15,49% pe an, redusă de la 6,24%-16,49%.

15 Iul 2024 | Credite nevoi personale
Cand vor simti clientii bancilor schimbarea politicii monetare?

Cand vor simti clientii bancilor schimbarea politicii monetare?

Reducerea dobanzii de politica monetara nu va produce deocamdata efecte majore pe piata creditelor, dar deponentii bancilor ar putea simti mai repede scaderea dobanzii la facilitatea de depozit a BNR.

09 Iul 2024 | Credite nevoi personale
Apar primele campanii cu DAE sub 10% pentru creditele de consum

Apar primele campanii cu DAE sub 10% pentru creditele de consum

Noile oferte promotionale lansate de banci coboara dobanda fixa la creditele de nevoi personale pana la 6,25%, nivel foarte apropiat de indicele IRCC din prezent.

14 Mar 2024 | Credite nevoi personale
Ofertele cu dobanzi variabile la creditele personale pot deveni tentante

Ofertele cu dobanzi variabile la creditele personale pot deveni tentante

In conditiile in care BNR se pregateste sa dea startul scaderii dobanzii de politica monetara in 2024, imprumuturile cu dobanzi variabile la creditele de nevoi personale ar putea fi de preferat celor fixe, la valori comparabile.

20 Feb 2024 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul