Problemele clientilor agresati de recuperatorii de creante

Guvernul si BNR s-au opus proiectului legislativ privind reglementarea recuperatorilor de creante, fara sa efectueze niciun studiu cu privire la situatia clientilor. Conso.ro va prezinta principalele probleme cu care clientii din Romania se pot confunta, pornind de la reclamatiile primite de autoritatile din Statele Unite.

In urma cu 35 de ani, Statele Unite au introdus o lege speciala pentru a elimina practicile abuzive ale recuperatorilor de creante. Cadrul legal a stabilit un set clar de reguli pentru derularea acestor activitati, cum ar fi momentul si locul unde recuperatorii pot suna clientii, restrictionarea modului de comunicare a datoriei, interzicea amenintarilor, tacticilor abuzive si inselatoare.

La noi, nu exista nicio legislatie specifica pentru recuperatorii de creante, iar guvernul si BNR s-au angajat in fata Fondului Monetar International sa nu promoveze un astfel de proiect legislativ.

Decizia a fost sustinuta doar prin necesitatea de a proteja sectorul financiar, fara sa se efectueze niciun studiu de impact cu privire la situatiile cu care se confrunta consumatorii.

Conso.ro prezinta mai jos principalele probleme cu care clientii din Romania se pot confunta, pornind de la reclamatiile primite de autoritatile din Statele Unite:

      1.    Hartuirea debitorilor si a altor persoane

In 2011, 40% dintre reclamatiile primite de Federal Trade Commission (autoritatea federala pentru protectia consumatorilor) s-au referit la faptul ca recuperatorii sunau in mod repetat sau continuu. De multe ori, erau date telefoane inainte de 8 dimineata sau dupa 9 seara sau in intervale orare cand stiau ca este inconvenient pentru client.

In 14% dintre cazuri, recuperatorii au fost acuzati ca au folosit un limbaj obscen sau abuziv. Au fost chiar si recuperatori care au amenintat ca vor face uz de violenta, daca debitorul nu isi achita datoria.

      2.    Solicitarea unei sume mai mari decat este premisa prin lege sau prin contract

In unele cazuri, autoritatile au primit reclamatii ca recuperatorii solicita sume pe care clientii nu le datoreaza sau sume mai mari decat cele datorate.
Recuperatorii au solicitat uneori dobanzi, comisioane si costuri care nu erau acoperite prin contracte.

       3.    Absenta unei notificari scrise catre consumator

O alta abatere este ca unii recuperatorii nu trimit notificari scrise catre consumatori, unde sa precizeze suma datorata, denumirea creditorului de la care a preluat creanta si perioada in care consumatorul poate sa conteste datoria.

Deoarece nu primesc aceste notificari, multi consumatori nu stiu ca ei trebuie sa trimita un raspuns in scris, daca sumele nu corespund cu realitatea. In 2011, peste 25% dintre reclamatii au sesizat aceasta neregula.

       4.    Amenintarea cu consecinte dure daca datoria nu este achitata


Conform legistlatiei americane, recuperatorii nu au voie sa ameninte consumatorii cu ce s-ar putea intampla daca nu isi platesc datoria, decat in cazul in care intentioneaza sa puna in aplicare masurile respective.

De cele mai multe ori, acestia ameninta in mod fals ca vor initia procese civile sau penale, ca vor opri intreg salariul si vor vinde casa, ca vor crea probleme la locul de munca, ca vor trimite clientul la inchisoare sau ca vor avea grija ca el sa nu mai ia credit niciodata.

      5.    Ascunderea identitatii de recuperator de creante

In unele cazuri, recuperatorii de creante nu isi prezinta adevarata indentitate atunci cand contacteaza debitorul. Scopul urmarit este sa obtina de la client informatii pe care apoi sa le foloseasca impotriva sa, in procedurile de recuperare a datoriei.

      6.    Dezvaluirea datoriei catre terte persoane

Recuperatorii recurg uneori la contactarea persoanelor apropiate de debitor, carora le prezinta problemele acestuia, cu scopul de a-l injosi si a-l face pe client sa-si achite datoria mai repede. Mai mult, folososc un limbaj abuziv si  hartuitor cu persoanele contactate, incercand sa obtina si de la acestea sume de bani.

Contactarea repetata a colegilor de serviciu poate face ca persoana respectiva sa isi piarda locul de munca, iar relatiile debitorului cu familia, prietenii si vecinii pot suferi de pe urma acestor practici abuzive.

      7.    Datoriile contestate nu sunt verificate


In cazul in care un consumator reclama ca suma datorata nu corespunde cu realitatea, recuperatorul are obligatia legala sa verifice sumele cu finantatorul de la care a preluat datoria si sa prezinta consumatorului, documente care sa justifice pretentiile sale.

Doar dupa ce aceste documente sunt trimise catre consumator, firma colectoare poate relua procedurile de recuperare. Multi consumatorii au reclamat insa ca unii recuperatorii au ignorat contestatiile lor si au continuat sa contacteze debitorul pentru a plati sumele initiale.

Asa cum lesne se poate observa, stabilitatea sectorului bancar din Romania nu ar fi deloc subrezita daca aceste 7 grave probleme cu care se pot confrunta consumatorii ar fi eliminate, printr-o legislatie adecvata.

Piata recuperatorilor de creante este una vitala pentru buna functionare a creditarii, insa practicile prezentate mai sus nu numai ca ar trebuie considerate ilegale, dar sunt si contraproductive: clientii pot ajunge sa isi piarda locul de munca si nu vor mai plati datoria deloc. In plus, practicile abuzive creeaza un dezavantaj competitiv pentru companiile corecte, care se abtin de la aceste proceduri. 


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum
Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum

Comisia Europeana a lansat recent un set de propuneri care sa modifice Directiva 48 din 2008 in beneficiul consumatorilor. Principalele noutati vizeaza includerea in sfera reglementarii a imprumuturilor de valoare mica, eliminarea practicilor inselatoare si plafonarea costurilor pentru consumatori.

7 Iulie 2021 | Credite de consum

Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite
Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite

Biroul de Credit si CSALB avertizeaza clientii bancilor care au probleme in accesarea unor noi imprumuturi ca apelarea la firme “specializate” care promit radierea se poate incheia cu procese si executari silite in cazul neplatii onorariilor solicitate.

28 Iunie 2021 | Credite de consum

Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?
Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?

Guvernul a aprobat recent un proiect de lege care permite pensionarea optionala la 70 de ani, iar bancile ar putea lua in calcul modificarea varstei-limita la acordarea imprumuturilor. Pe de alta parte, CNCD a penalizat recent ING Bank pentru impunerea varstei de 64 de ani ca limita pentru emiterea unui card de credit.

24 Iunie 2021 | Credite de consum

Bancile scad marjele la creditele de consum
Bancile scad marjele la creditele de consum

Dobanzile fixe pleaca in acest moment de la 6% pe an, iar veniturile primite in cont aduc costuri mai mici debitorilor, ca si sumele mai mari solicitate de acestia pentru imprumuturile de nevoi personale.

27 Mai 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus