OTP Bank dezavantajeaza clientii care isi folosesc drepturile legale

Dupa ce OUG 50/2010 a adus un grad sporit de protectie consumatorilor de servicii financiare, bancile lanseaza noi produse prin care isi indeamna clientii sa renunte la ele. OTP Bank a lansat un credit cu costuri mai mari pentru cei care fac rambursari anticipate sau solicita schimbarea datei scadentei.

In ultimii doi ani, cei care iau un credit beneficiaza de o serie de drepturi suplimentare, printre care comisioane limitate, operatiuni gratuite sau penalitati de intarziere calculate mai corect.

Aceste prevederi au redus puternic posibilitatile bancilor de a obtine venituri suplimentare sau de a impiedica clientii sa solicite anumite modificari de contract.

Bancherii raman insa inventivi. Cea mai recenta ofera de credite de consum, venita din partea OTP Bank, ofera conditii mai bune clientilor care decid sa nu apeleze la drepturile lor, oferite prin lege.

Oficial, banca incurajeaza clientii bun-platnici

Clientii care iau un credit de consum de la OTP Bank trebuie sa fie foarte atenti la modul in care il gestioneaza ulterior. Cele mai mici modificari solicitate, chiar si cele uzuale, pot creste costul creditului cu peste 1 procent.

Oferta speciala lansata de curand include un “bonus” oferit de banca, sub forma de dobanda zero in a 12-a luna din fiecare an de creditare.

Bonusul este promovat de banca ca o metoda de a incuraja clientii sa isi plateasca ratele la timp. Daca timp de 11 luni, clientul nu are nicio intarziere de plata, atunci in a 12-a luna din fiecare an de contract, nu va mai datora dobanda afisata in graficul de rambursare.

Insa, oricand clientii inregistreaza intarzieri la plata ratelor in primele 11 luni, chiar si de 1 zi, reducerea dobanzii este anulata. 

Exercitarea drepturilor legale duce la pierderea bonusului

Aceasta nu este insa singura conditie pentru a beneficia de anularea dobanzii, aspect mai putin promovat de banca. Dobanda nu se anuleaza in cazul in care se doreste schimbarea zilei de plata a ratei (operatiune gratuita prin lege!), atunci cand se realizeaza rambursari anticipate sau se solicita modificarea metodei de rambursare a creditului.

Conform legislatiei in vigoare, bancile pot solicita, incepand din iunie 2010, un comision de cel mult 1% din suma rambursata anticipat, nivel mult inferior celor anterioare, care ajungeau pana la 4-5%.

Iar pentru modificarea zilei de plata a ratei, institutiile de credit nu mai pot solicita niciun fel de comision sau taxa.

Reteta gasita de OTP Bank este relativ simpla, dar pare sa nu mai respecte spiritul legii: clientii nu mai pot face anumite operatiuni fara a-si pune problema unor costuri suplimentare.

Este foarte usor pentru o banca sa stabileasca o rata de dobanda profitabila, chiar daca este incasata doar 11 luni pe an, urmand ca cei ce realizeaza o serie de operatiuni in plus, sa plateasca si pentru a 12-a luna. 

Astfel, chiar daca banca nu taxeaza direct respectivele operatiuni, sistemul de bonus face ca un client care isi utilizeaza drepturile sale legale sa plateasca costuri mai mari decat unul care nu le foloseste.

Cat pierd clientii?

Pentru un credit de 30.000 lei obtinut de la OTP Bank pe 5 ani, dobanda totala platita in primele 11 luni se ridica la 3.941 lei. Cei care si-au schimbat ziua de plata a ratei, vor achita in a 12-a luna, cu 328 lei in plus fata de clientii care nu solicitat o astfel de operatiune.

Iar cei care decid sa faca o rambursare anticipata, vor plati un comision de 0,5-1% (stabilit prin lege), dar si dobanda suplimentara de 1,24% (14,92%/12) din soldul creditului decat cei care nu ramburseaza banii in avans.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari
Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari

Daca bancile sunt preferate cand vine vorba de sistemul rate fara dobanda de catre retaileri, pentru variantele de e-credit sau credit direct in magazin s-a ales oferta IFN-urilor, care pot oferi banii mai repede decat bancile dar la costuri semnificativ mai mari decat in cazul unui credit de nevoi personale.

8 Septembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus