Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite

Biroul de Credit si CSALB avertizeaza clientii bancilor care au probleme in accesarea unor noi imprumuturi ca apelarea la firme “specializate” care promit radierea se poate incheia cu procese si executari silite in cazul neplatii onorariilor solicitate. 

Incercarea de a obtine un imprumut bancar din partea unei banci sau IFN se poate sfarsi rapid, inainte de a ajunge la analiza dosarului, daca solicitantul a fost inscris anterior in baza de date a Biroului de Credit pentru problemele la rambursarea unor credite mai vechi. 

Aceasta situatie s-ar putea rezolva, in cazul in care vorbim de inregistrarea din eroare sau in mod abuziv, printr-o solicitare adresata bancii sau IFN-ului care a operat inregistrarea sau direct, Biroului de Credit (care redirectioneaza insa cererea catre institutia care a operat inregistrarea). 

Un caz aparte, destul de des intalnit in practica, este radierea pe motiv ca solicitantul nu a fost notificat anterior inscrierii in baza de date a Biroului de Credit de catre institutia financiara care a operat inscrierea. 

Firme “specializate” in pacalirea consumatorilor

Sunt insa destule persoane care se descurca mai greu cu astfel de proceduri, fie din cauza varstei, fie pentru ca sunt mai putin familiarizate cu utilizarea internetului si atunci cauta solutii care sa le usureze acest demers birocratic. 

Si aici intervin firmele “specializate” care se ofera sa faca toata treaba solicitantului evident, contra unui comision. Din pacate, uneori acest comision este foarte piperat, iar in unele cazuri nici nu este comision de succes ci unul care se percepe indiferent de rezultatele demersului angajat. 

Iar riscurile ca o persoana care apeleaza la astfel de firme sa ramana si in Biroul de Credit si datoare la acestea nu este deloc de neglijat, mai ales daca inscrierea in Biroul de Credite s-a facut justificat, in urma unor datorii restante si cu toate notificarile prealabile necesare. 

De subliniat ca acesti intermediari se ofera uneori sa faciliteze si obtinerea de noi imprumuturi, acceptand achitarea comisionului de succes din aceste noi credite primite de solicitanti. 

1.500 de lei pentru o cerere pe care o poti face  singur

“Sunt pe piata cateva firme care promit radierea inregistrarii in Biroul de Credit, iar apoi se îndreapta in instanta impotriva consumatorilor pentru recuperarea unor sume care, cel mai probabil, sunt acceptate de acestia prin contracte care prev?d onorariile acestor intermediari. Pe portalul instan?elor se poate vedea faptul ca majoritatea solicit?rilor sunt pentru suma de 1.500 de lei, iar in unele cazuri se ajunge si la executarea silita a consumatorilor care au avut incredere in promisiunile acestor firme. Numai in Bucure?ti sunt peste 50 de procese intentate de o singura societate care se ocupa cu acest lucru” se arata intr-un comunicat emis recent de catre Centrul de Solutionare Alternative a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB).

Institutia face un apel catre consumatori sa se informeze in detaliu despre riscurile la care se supun si sa urmeze calea gratuita de rezolvare a acestei probleme: prin adresare directa catre banci sau IFN-uri cu aceasta solicitare. 

“Daca inregistrarea s-a f?cut dintr-o eroare, radierea va fi f?cuta independent de interventia unui intermediar care mai pretinde si bani pentru acest lucru” se subliniaza in comunicatul CSALB. 

Lipsa notificarii te poate scoate din Biroul de Credit

“Conform legislatiei in vigoare, pana la data de 25 mai 2018 banca sau IFN-ul trebuia sa notifice consumatorul cu 15 zile inainte de a-l inregistra în Biroul de Credit, dar obliga?ia se pastreaz? si ast?zi. Cu toate acestea, daca institu?ia financiara sau o instanta decide ca din cauza lipsei notific?rii trebuie sterse datele persoanei respective, trebuie retinut ca datoria fata de banca sau IFN ramane. Aceasta nu se sterge si trebuie achitata”, spune Serban Epure, Director General Biroul de Credit. 

Iar daca un consumator poate face fata mai greu de unul singur relationarii cu banca sau cu IFN-ul in cauza, solutia corecta ar fi sa se adreseze unei asociatii de consumatori specializata in servicii financiare, care il va consilia si il va ajuta gratuit.

Comision de succes plus achitarea costurilor operationale

Conso a vrut sa verifice cum stau lucrurile in practica  si a sunat la unul dintre site-urile aflate pe primele pozitii ale cautarilor in Google pe aceasta tema. Consilierul cu care am vorbit ne-a precizat ca este vorba de doua tarife. 

Unul pentru acoperirea cheltuielilor operationale (presupunem ca pentru trimiterea notificarii catre banca si IFN si cautarea in baza de date a Biroului de Credit) care este de 600 lei/per institutie finantatoare si alt comision de succes, in cazul in care radiere se produce, si care este de 1.200 lei. 

Interesant de remarcat, compania din spatele acestui site, care se ofera de altfel sa intermedieze si credite bancare, mai opereaza si un alt site, fapt ce a rezultat din trimiterea datelor de contact ale consilierului cu care am discutat pentru aflarea acestor costuri, deci pescuirea de clienti se face cu mai multe plase. 

Conso permite consumatorilor sa isi verifice online situatia inscrierii la Biroul de Credit, printr-o procedura simpla si rapida. Informatiile sunt obtinute in timp real de la Biroul de Credit si salvate in contul Conso. 


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


IRCC e la minim istoric, dar in viitor urmeaza cresteri consistente
IRCC e la minim istoric, dar in viitor urmeaza cresteri consistente

Ascensiunea dobanzilor e tot mai evidenta, de la ultimele valori Robor la randamentele din piata titlurilor de stat, astfel incat e doar o chestiune de timp pana cand debitorii de data recenta vor incepe sa simta efectele asupra ratelor lunare.

5 Octombrie 2021 | Credite de consum

Creditele de vacanta, solutii si costuri
Creditele de vacanta, solutii si costuri

Daca aveti in plan un sejur cu bani imprumutati, aveti de ales intre un credit de nevoi personale, o refinantare, un descoperit de cont sau utilizarea unui card de credit, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale.

5 August 2021 | Credite de consum

Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum
Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum

Comisia Europeana a lansat recent un set de propuneri care sa modifice Directiva 48 din 2008 in beneficiul consumatorilor. Principalele noutati vizeaza includerea in sfera reglementarii a imprumuturilor de valoare mica, eliminarea practicilor inselatoare si plafonarea costurilor pentru consumatori.

7 Iulie 2021 | Credite de consum

Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?
Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?

Guvernul a aprobat recent un proiect de lege care permite pensionarea optionala la 70 de ani, iar bancile ar putea lua in calcul modificarea varstei-limita la acordarea imprumuturilor. Pe de alta parte, CNCD a penalizat recent ING Bank pentru impunerea varstei de 64 de ani ca limita pentru emiterea unui card de credit.

24 Iunie 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus