Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Ce se intampla daca nu am primit actul aditional?


Multi clienti cu credite in derulare se plang ca nici pana astazi bancile nu le-au pus la dispozitie actele aditionale pentru a le citi si decide daca le semneaza sau nu. Clientii trebuie sa stie insa ca orice modificare pe care bancile o fac in contractele de credit, ce nu este conforma cu OUG 50/2010, este nula si poate fi revizuita.


Conform noilor prevederi legislative privind creditele populatiei, bancile au avut obligatia ca pana pe 20 septembrie sa aduca toate contractele in derulare la standardele impuse prin OUG 50/2010. 

Marul discordiei a aparut insa chiar din procedura pe care o parte din banci au decis sa o adopte.

Dupa o serie lunga de discutii si clarificari intre Asociatia Romana a Bancilor si ANPC, clientii anumitor banci nu reusisera sa obtina macar un model de act aditional nici in ultima saptamana inainte de expirarea termenului impus de lege.

Asta, in conditiile in care OUG 50/2010 prevede in mod concret ca institutiile de credit aveau obligatia ca pana pe 20 septembrie sa modifice contractele prin acte aditionale. Legea prevede ca bancile “trebuie sa faca dovada ca au depus toate diligentele pentru informarea consumatorului cu privire la semnarea actelor aditionale”.

Clauzele neconforme cu legea sunt nule

Situatia pare insa ca ar putea sa se clarifice de la sine: clientii nu pot refuza drepturile conferite prin OUG 50/2010, dar nici bancile nu pot impune alte modificari, fata de cele expres prevazute in legislatie.

Acceptarea tacita, mentionata in actul normativ se aplica numai in cazul modificarilor care se conformeaza cu noile reglementari.

Astfel, clientii pot face notificari de refuz al clauzelor considerate abuzive si dupa data de 20 septembrie.
Mai mult, strict in cazul clauzelor care tin de aplicarea OUG 50, nu este necesara notificarea clientilor cu 15 zile inainte de intrarea in vigoare, asa cum se intampla in cazul in care banca ar propune alte schimbari in contract.

“Orice alte modificari ale clauzelor contractuale referitoare la costuri si care nu sunt impuse prin OUG 50/2010 ar trebui cuprinse intr-un act aditional separat, care trebuie transmis consumatorilor cu cel putin 30 de zile inainte de aplicare si pentru care aveti la dispozitie 15 zile pentru a hotari daca acceptati aceste modificari”, au precizat reprezentantii ANPC.

Cum se rezolva un conflict cu creditorul?


Clientii care considera ca nu au fost instiintati de banca si nu au primit toate informatiile necesare in timp util pentru a putea depune un eventual refuz la banca, pot face o notificare in acest sens atat catre banca cat si catre ANPC.

In acest sens, ANPC a pus la punct un scurt ghid cu cateva etape in vederea solutionarii divergentelor:
1. Incercati sa rezolvati pe cale amiabila neconcordantele. Toate notificarile se fac in scris si se iau numere de inregistrare sau confirmari de primire. Creditorul are la dispozitie maxim 30 de zile pentru a raspunde. Dupa 30 de zile, daca nu ati primit un raspuns, puteti prezuma ca ati fost refuzat si mergeti mai departe.

2. Sesizati Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor. Atasati la sesizare documentele de credit (contract si aditionale) si corespondenta (notificarile) dumneavoastra si ale creditorului. Se analizeaza cazul dumneavoastra si cand creditorul este in culpa, se pot dispune sanctiuni si dispozitii de intrare in legalitate

3. Contestati actul aditional direct la instanta de judecata. Actiunile initiate de consumatori (individual sau in grup) au o libertate mai mare privind cererile adresate instantei (pot include si pretentii materiale asupra creditorului).

“Va recomandam sa parcurgeti cele 3 etape in ordinea mentionata daca doriti o rezolvare favorabila a cererilor dumneavoastra”, au precizat repezentantii ANPC.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Conso te ajuta sa verifici online situatia de la Biroul de Credit
Conso te ajuta sa verifici online situatia de la Biroul de Credit

Conso permite consumatorilor sa isi verifice online situatia inscrierii la Biroul de Credit, printr-o procedura simpla si rapida. Informatiile sunt obtinute in timp real de la Biroul de Credit si salvate in contul Conso.

11 Septembrie 2019 | Credite de consum

Compara creditele pentru care esti eligibil!
Compara creditele pentru care esti eligibil!

Conso.ro ajuta consumatorii sa compare ofertele de credite tinand cont de conditiile minime de eligibilitate impuse de banci, astfel incat utilizatorii website-ului pot identifica rapid oferta cea mai ieftina, adecvata propriei situatii financiare.

23 Mai 2019 | Credite de consum

Parlamentul continua ancheta privind manipularea ROBOR
Parlamentul continua ancheta privind manipularea ROBOR

Discutiile referitoare la manipularea indicilor de referinta ai pietei monetare (ROBOR) au tinut capul de afis al presei economice din ultimele luni. Un raport al Comisiei economice din Senat sustine ca exista dovezi ca bancile s-au inteles pentru stabilirea cotatiilor. Autoritatea de concurenta si BNR neaga acuzatiile.

15 Mai 2019 | Credite de consum

Conso.ro te ajuta sa verifici daca esti eligibil pentru un credit
Conso.ro te ajuta sa verifici daca esti eligibil pentru un credit

Conso.ro ajuta consumatorii sa verifice mai usor daca se pot incadra pentru obtinerea unui credit, printr-o evaluare online a gradului de indatorare.

12 Martie 2019 | Credite de consum

Mai multe articole

Inapoi sus