Ce se intampla daca nu am primit actul aditional?

Multi clienti cu credite in derulare se plang ca nici pana astazi bancile nu le-au pus la dispozitie actele aditionale pentru a le citi si decide daca le semneaza sau nu. Clientii trebuie sa stie insa ca orice modificare pe care bancile o fac in contractele de credit, ce nu este conforma cu OUG 50/2010, este nula si poate fi revizuita.

Conform noilor prevederi legislative privind creditele populatiei, bancile au avut obligatia ca pana pe 20 septembrie sa aduca toate contractele in derulare la standardele impuse prin OUG 50/2010. 

Marul discordiei a aparut insa chiar din procedura pe care o parte din banci au decis sa o adopte.

Dupa o serie lunga de discutii si clarificari intre Asociatia Romana a Bancilor si ANPC, clientii anumitor banci nu reusisera sa obtina macar un model de act aditional nici in ultima saptamana inainte de expirarea termenului impus de lege.

Asta, in conditiile in care OUG 50/2010 prevede in mod concret ca institutiile de credit aveau obligatia ca pana pe 20 septembrie sa modifice contractele prin acte aditionale. Legea prevede ca bancile “trebuie sa faca dovada ca au depus toate diligentele pentru informarea consumatorului cu privire la semnarea actelor aditionale”.

Clauzele neconforme cu legea sunt nule

Situatia pare insa ca ar putea sa se clarifice de la sine: clientii nu pot refuza drepturile conferite prin OUG 50/2010, dar nici bancile nu pot impune alte modificari, fata de cele expres prevazute in legislatie.

Acceptarea tacita, mentionata in actul normativ se aplica numai in cazul modificarilor care se conformeaza cu noile reglementari.


Astfel, clientii pot face notificari de refuz al clauzelor considerate abuzive si dupa data de 20 septembrie.
Mai mult, strict in cazul clauzelor care tin de aplicarea OUG 50, nu este necesara notificarea clientilor cu 15 zile inainte de intrarea in vigoare, asa cum se intampla in cazul in care banca ar propune alte schimbari in contract.

“Orice alte modificari ale clauzelor contractuale referitoare la costuri si care nu sunt impuse prin OUG 50/2010 ar trebui cuprinse intr-un act aditional separat, care trebuie transmis consumatorilor cu cel putin 30 de zile inainte de aplicare si pentru care aveti la dispozitie 15 zile pentru a hotari daca acceptati aceste modificari”, au precizat reprezentantii ANPC.

Cum se rezolva un conflict cu creditorul?


Clientii care considera ca nu au fost instiintati de banca si nu au primit toate informatiile necesare in timp util pentru a putea depune un eventual refuz la banca, pot face o notificare in acest sens atat catre banca cat si catre ANPC.

In acest sens, ANPC a pus la punct un scurt ghid cu cateva etape in vederea solutionarii divergentelor:
1. Incercati sa rezolvati pe cale amiabila neconcordantele. Toate notificarile se fac in scris si se iau numere de inregistrare sau confirmari de primire. Creditorul are la dispozitie maxim 30 de zile pentru a raspunde. Dupa 30 de zile, daca nu ati primit un raspuns, puteti prezuma ca ati fost refuzat si mergeti mai departe.

2. Sesizati Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor. Atasati la sesizare documentele de credit (contract si aditionale) si corespondenta (notificarile) dumneavoastra si ale creditorului. Se analizeaza cazul dumneavoastra si cand creditorul este in culpa, se pot dispune sanctiuni si dispozitii de intrare in legalitate

3. Contestati actul aditional direct la instanta de judecata. Actiunile initiate de consumatori (individual sau in grup) au o libertate mai mare privind cererile adresate instantei (pot include si pretentii materiale asupra creditorului).

“Va recomandam sa parcurgeti cele 3 etape in ordinea mentionata daca doriti o rezolvare favorabila a cererilor dumneavoastra”, au precizat repezentantii ANPC.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de vacanta, solutii si costuri
Creditele de vacanta, solutii si costuri

Daca aveti in plan un sejur cu bani imprumutati, aveti de ales intre un credit de nevoi personale, o refinantare, un descoperit de cont sau utilizarea unui card de credit, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale.

5 August 2021 | Credite de consum

Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum
Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum

Comisia Europeana a lansat recent un set de propuneri care sa modifice Directiva 48 din 2008 in beneficiul consumatorilor. Principalele noutati vizeaza includerea in sfera reglementarii a imprumuturilor de valoare mica, eliminarea practicilor inselatoare si plafonarea costurilor pentru consumatori.

7 Iulie 2021 | Credite de consum

Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite
Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite

Biroul de Credit si CSALB avertizeaza clientii bancilor care au probleme in accesarea unor noi imprumuturi ca apelarea la firme “specializate” care promit radierea se poate incheia cu procese si executari silite in cazul neplatii onorariilor solicitate.

28 Iunie 2021 | Credite de consum

Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?
Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?

Guvernul a aprobat recent un proiect de lege care permite pensionarea optionala la 70 de ani, iar bancile ar putea lua in calcul modificarea varstei-limita la acordarea imprumuturilor. Pe de alta parte, CNCD a penalizat recent ING Bank pentru impunerea varstei de 64 de ani ca limita pentru emiterea unui card de credit.

24 Iunie 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus